گزارش/

معضل مسافربرهای شخصی و افزایش روزافزون آنها در مسیر اسلام آباد-کرمانشاه

کد خبر: 292839
|
10:33 - 1394/02/30
نسخه چاپی
معضل مسافربرهای شخصی و افزایش روزافزون آنها در مسیر اسلام آباد-کرمانشاه
اسلام آبادخبر: شهرستان اسلام آبادغرب بخاطر فقر و بیکاری استعداد افزاریش روبه رشد شغل کاذب مسافرکشی را دارد که لازم است مسئولین مربوطه سیاستی اتخاذ نمایند که هم حمایت های ناوگان حمل و نقل عمومی را در بر داشته باشد و هم به وضعیت نابسامان سواری های مسافر کش در شهرستان اسلام آبادغرب سر و سامان دهد.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد خبر،در روبروی ترمینال کرمانشاه و در مرکز  شهر اسلام آبادغرب  شاهد حضور خودروهای سواری شخصی هستیم که در مسیر اسلام آباد به کرمانشاه و اسلام آباد به روستاهای تابعه اقدام به مسافرکشی غیرقانونی می نمایند که راننده های خودروهای رسمی و خطی مسیرهای فوق الذکر این خودروها را اصطلاحاً مسافر دزد می نامند.

 

با توجه به اینکه اکثر روستاهای اطراف اسلام آبادغرب، خودروهای سواری عمومی ندارند مسافر کشی این سواری های شخصی در مسیر روستا بیشتر کار مینی بوسها را تعت الشعاع قرار داده اما در خصوص خط اسلام آباد- کرمانشاه با توجه به اینکه مسافربرهای شخصی حتی با کرایه نرخ مینی بوس هم مسافر سوار می کنند واقعا" به یک رقیب غیر قانونی برای مینی بوس ها و سواری های عمومی بدل شده اند.

 

بدیهی است، از یک سو بی تفاوتی مسئولین باعث رسمیت پیدا کردن ترمینال های غیرقانونی شده است  و از سوی دیگر خود مردم هم در گسترش  این قانون گریزی و تخلفات مقصر هستند.

 

البته، وقتی که خود مردم به خاطر 500 یا 1000 تومان کرایه ارزانتر سوار بر یک خودرو شخصی می شوند که نه وضعیت بیمه آن مشخص است و نه وضعیت فنی آن ، واز همه  مهمتر اینکه از رانندگان این خودروهای گذری هیچ شناختی ندارد و فراهم بودن امنیت جانی و مالی مسافر با سوار شدن  بر این خودروها در ابهام است، پس نه تنها مسئولین بلکه خود مردم هم باید جوابگوی آنها باشند و در راه این رفع مشکل قدم بردارند.

 

 

در همین رابطه مراد آتشبهار مدیر تعاونی سیاحت پویای غرب  به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت:  با نگاهی گذرا به تجمع تاکسی ها و خودرو های عمومی بین شهری  خصوصا" در میدان امام و روبروی ترمینال در حاشیه میدان امام حسین (ع) می توان به این معضل پی برد.

 

وی با اشاره به افزایش روبه رشد این سواری های شخصی و تاثیر مستقیم در کسادی بازار خودروهای عمومی بین شهری، گفت: طی قرارداد با راهنمایی و رانندگی ماهانه 700 هزار تومان پرداخت می نماییم و مامور راهنمایی از صبح تا ظهر و از ساعت 4عصر تا 7 غروب در این مکان مستقر می شود تا از حق ما دفاع کند و با مسافربرهای شخصی برخورد نماید.

 

آتشبهار با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات انجام شده در برخورد با مسافربرهای شخصی اثری نداشته ، گفت: مسافربر های شخصی بصورت سیار و با روش های گوناگون به کار خود ادامه می دهند و حتی در میدان امام که مسیر منتهی به ترمینال است مسافربر ها دلال مسافر گذاشته اند و در همانجا مسافر را سوار می کنند و برخی از مسافران با این تفکر که هم یک مسیر داخل شهر هم کرایه کرمانشاه را نصف پرداخت می نمایند ، پس این به صرفه تر است حتی به ترمینال هم نمی آیند.

 

وی در خصوص ساماندهی مسافربر های شخصی گفت: در حال حاضرخط اسلام آباد،کرمانشاه دارای 100 دستگاه سواری و 400 دستگاه مینی بوس است که با توجه به اینکه مینی بوس ها و سواری ها از صبح تا غروب هم در مسیر رفت و هم  در برگشت در ترمینال اسلام آباد یا کرمانشاه برای مسافر معطل می مانند ، این تعداد از حد نصاب نیز بیشتر است پس جایی برای مسافربر شخصی نمی ماند.

 

وی با بیان اینکه مسافربر های شخصی در واقع ضرر به دولت می زنند، یادآور شد خودروهای عمومی عوارض،مالیات و بیمه مسافر می پردازند در حالیکه مسافر بر شخصی هیچ کدام از این موارد را پرداخت نمی نماید.

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر،هرچند در بین این مسافرکشهای شخصی افراد شریف و زحمتکشی که نان آور خانواده هستند و یا حتی جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی که بخاطر فقر و بیکاری رو  به شغل کاذب مسافرکشی آورده اند، مشاهده می شود.

 

اما از سوی دیگر سیاست گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی این مهم را تکلیف می نماید که از حمل و نقل عمومی حمایت بیشتری بعمل آید.

 

لذا خبرنگار اسلام آبادخبربرای یافتن  پاسخ برخی از سوالات به سراغ رییس راهنمایی و رانندگی اسلام آبادغرب رفته است.

 

سرگرد مهدی جعفری در گفتگو با  خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: متاسفانه وضعیت ضعیف اقتصادی مردم و مشکلات بیکاری در بحث شغل کاذب مسافرکشی مزید بر علت شده است و با وجود تلاش شبانه روزی همکاران  در حال حاضرامکان غلبه بر این مشکل به صورت 100درصدی فراهم نیست .

 

وی افزود: در 6 ماه گذشته با همکاری خودجوش رانندگان یک گشت در صبح و بعداز ظهر در محل ترمینال مستقر می باشد که پلیس با متخلفان برخود قانونی نموده و متخلفان را هم بصورت جریمه و هم انتقال به پارکینک اعمال قانون نموده است.

 

رییس راهنمایی و رانندگی اسلام آبادغرب با بیان اینکه این مقوله مسافر بر شخصی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده، گفت: خود مردم در گسترش این معظل نقش مستقیم دارند و تا مردم رعایت نکنند این مشکل حل شدنی نیست.

 

وی تشریح کرد: مامور ما در نقطه ای مستقر می شود اما مسافران باز هم نقطه دیگری را کمی دورتر از ترمینال بعنوان پاتوق و ایستگاه قرار می دهند که حتی باعث شده خودروهای شخصی عبوری که از ایلام ، گیلانغرب یا دالاهو از این مسیر می گذرند، ترغیب به سوار نمودن مسافر  شوند.

 

جعفری  در پاسخ به سوال خبرنگار اسلام آبادخبرگفت: تعداد کثیری از راننده های مسافربر شخصی شناسایی شده اند اما دستورالعمل ساماندهی برای اینگونه موارد موجود نمی باشد و چون برای این افراد توقع ایجاد می شودو هیچ اداره ای بعنوان متولی مسئولیت آنرا نمی پذیرد که برای خود تعهد ایجاد نماید.

 

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر،با توجه اینکه شهرستان اسلام آبادغرب بخاطر فقر و بیکاری استعداد افزاریش روبه رشد شغل کاذب مسافرکشی را دارد که لازم است مسئولین مربوطه سیاستی اتخاذ نمایند که هم حمایت های ناوگان حمل و نقل عمومی را در بر داشته باشد و هم به وضعیت نابسامان سواری های مسافر کش در شهرستان اسلام آبادغرب سر و سامان دهد.

 

اما همانطور که در گفتگو های فوق اشاره شد مردم مهمترین نقش را در اجرای نظم و سرو سامان گرفتن مسافربر های شخصی دارند که لازم است رسانه ها و نهاد های ذیربط نیز در جهت آگاهی بخشی به مردم و فرهنگ سازی گام های موثرتری بردارند.

 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد