پیگیری طرحها و مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه/

سرنوشت تلخ طرح حمایت از دامپروری های کوچک اسلام آبادغرب/ عدم همکاری بانکها در پرداخت وام های کم تر از 100 میلیون تومان

کد خبر: 293050
|
11:39 - 1394/08/07
نسخه چاپی
سرنوشت تلخ طرح حمایت از دامپروری های کوچک اسلام آبادغرب/ عدم همکاری بانکها در پرداخت وام های کم تر از 100 میلیون تومان
اسلام آباد خبر: عدم پیگیری یکی از طرح های مصوب سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه از سوی مسئولین استانی باعث شده است که متقاضیان این طرح با مشکلاتی روبرو شوند.

به گزارشاسلام آباد خبر، وجود مشکلاتی نظیر فقر، بیکاری، تورم لجام گسیخته، نابسامان بودن وضعیت اقتصادی در خانواده ها و مهاجرت اجباری خانواده های روستایی به شهر و تبعات ناشی از آن، همچنین نحوه عملکرد مدیران و بانک های استان در سال های گذشته شرایطی را به وجود آورده  که نیازمند پیگیری جدی از سوی متولیان امر است.

 

سفر پر خیر برکت مقام معظم رهبری دستاوردهایی داشت که می تواند در راستای حل مشکلات مردمی از آن استفاده کرد. در همین سفر یکی از طرح هایی که در راستای حل مشکلات مردم مصوب شد، وام های زیر 100 میلیون تومانی به دامداران بود که نیاز به پیگیری مسئولین استانی داشت.  با وجود تصویب طرح در سفر رهبری اما کم کاری برخی از مسئولین داخل استان موجب شد که این طرح کماکان محقق نشود.

 

یک دامدار روستایی که برای برخورداری از تسهیلات 70 میلیون تومانی دامداری 54 رأسی گوسفند تشکیل پرونده داده است به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: روز اول که در جهاد کشاورزی حمیل ثبت نام کردم مسئولین مربوطه به ما گفتند علاوه بر یک سال تنفس بازپرداخت، تسهیلات 5 ساله با سود 17 درصد به شما پرداخت می شود. پس از طی مراحل کارشناسی و مشخص کردن قسمتی از حیاط منزل روستایی توسط کارشناسان بنیاد مسکن و جهادکشاورزی برای اجرای دامداری مجوز های لازم را اخذ کردیم.

 

وی ادامه داد: پس از گذشت 6 ماه که پرونده های ما از تیرماه 93 تا دی ماه 93 در نوبت بودند، از سوی جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب فراخوان شدیم و ما را به بانک ملت شعبه سرپرستی چهارراه بسیج کرمانشاه ارجاع دادند و در آنجا کارشناس مربوطه بانک گفت  این وامها مربوط به مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 90 به استان کرمانشاه می باشد که 5 سال مهلت داشته و اکنون 4 سال آن گذشته و 1 سال باقیمانده است  و ما می توانیم فقط با شرایط بازپرداخت یک ساله  و با سود 22 درصد در برابر ضامن معتبر طبق ضوابط بانک به شما تسهیلات بدهیم.

 

 

این دامدار  روستای گفت: هدف من این بود که بعنوان یک روستایی که استعداد و ظرفیت این کار را دارم در جهت تولید کشور و بهبود معیشت و درآمدزایی خانواده ام گام بردارم  ولی بازپرداخت یکساله برای این طرح به هیچ وجه عملی نیست چون این کار هزینه های زیاد دیگری من جمله هزینه بهداشت و نگهداری بر عهده من می گذارد.

 

یکی دیگر از دامداران روستایی در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبراظهار کرد: این حرف واقعا برای ما  قابل قبول نیست که بگویند برای وام با بازپرداخت یکساله بودجه داریم اما برای بازپرداخت 5 ساله بودجه نداریم.

 

وی افزود: واقعا برخی مسئولین حرفهای ضدو نقیض زیادی می زنند و باعث سرگردانی ما شده اند. یکی از مسئولین به من گفته که قرار است  با اختصاص بودجه برای پرونده های تسهیلات دام  زیر 50 رأسی آنها را به بانک معرفی کنیم و از منابع دیگری وام  5 ساله  با سود 15 درصد  اخذ نمایند.

 

 

 

در همین رابطه   اکبر میرزایی کلهر مدیر جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب در گفت و گو  با خبر نگار اسلام آبادخبر اظهار داشت:  با توجه به سفر استاندار به شهرستان اسلام آبادغرب در خرداد ماه 93 ، ایشان قول مساعد دادند که در بحث واحد های کوچک دامی روستایی با تسهیلات زیر 100 میلیون تومان، سهمیه 1000 فقره وام به شهرستان بدهد.

 

 

وی افزود: برای متقاضیان 500 فقره پرونده تشکیل شد و طبق مصوبات درفاز اول 250 پرونده تکمیل شده را به جهاد کشاورزی استان ارجاع دادیم و ایشان نیز پرونده ها را به کمیته اشتغال استان و سپس به بانک های عامل ارجاع دادند.

 

وی بیان داشت: بانک های عامل علی رغم اینکه می بایست وام 5 ساله با ساختار ایجادی به مردم بدهند ولی متاسفانه از پرداخت وام سرباز زده و اعلام نموده اند که این وامها را فقط از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری می توانیم پرداخت کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متقاضیان دامدار و کشاورز، هزینه هایی را برای پرونده سازی و اخذ مجوزهای لازم انجام داده اند، ما از ایشان حمایت می کنیم و به طور مستمر پیگیر تأمین تسهیلات برای متقاضیان هستیم.

 

 همچنین حمیدرضا بابایی معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان اسلام آبادغرب در این خصوص به خبر نگار اسلام آبادخبرگفت:  این بحث در مصوبه سفر استاندار به اسلام آبادغرب مطرح شد که از سهمیه 1000 فقره وام، 500 پرونده تشکیل و به استان ارسال شد. بانک های عامل به استناد دستورالعمل های موجود اعلام کردند که چون مصوبه مدت این وامها از زمان سفر رهبری به استان کرمانشاه 5 سال بوده و چون مدتی از آن زمان گذشته است باقیمانده آن فقط محاسبه خواهد شد.

 

 

وی افزود: موضوع را از طریق مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری پیگیری نمودیم و در جلسه ای که ایشان در اسلام آبادحضور یافتند، قرار بر این شد که از محل صندوق توسعه ملی این تسهیلات با درصد سود کمتر و مدت بازپرداخت بیشتر پرداخت شود. منتهی این بحث در پایان سال 93 اتفاق افتاد و در ابتدای سال 94 نیز بحث تغییر سود بانکی پیش آمد که باعث به تاخیر افتادن موضوع د.

 

حمیدرضا بابایی بیان داشت: مکاتباتی با دفتر مهندس دارابی مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری داشته ایم و پیگیری ها ادامه دارد ولی هنوز نتیجه مثبتی که مورد رضایت مردم باشد حاصل نشده است.

 

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که تسهیلاتی با سود کم و بازپرداخت طولانی به کشاورزان و دامداران پرداخت شود و چون جزو مصوبات سفر استاندار به شهرستان بوده قطعا به نتیجه خواهد رسید.

 

بابایی با بیان اینکه بن بستی در این قضیه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چنانچه به هر دلیلی اعتباراین پرونده ها به نتیجه نرسد آنها را در فاز های جدیدی مانند طرح های مشارکت روستایی با تسهیلات زیر 4 درصد قرار می دهیم، منتهی تنها مشکل این است که طرح مشارکت برای پروژه های بزرگ است و باید طرح های کوچک با هم تجمیع و منسجم شوند تا در این چارچوب قرار بگیرند.

 

وی افزود: بخشداران شهرستان هم اکنون درحال فعالیت در این زمینه هستند که  وام با درصد بسیار اندک بدون نیاز به ضمانت های بانکی سنگین به کشاورزان و دامداران عزیز شهرستان پرداخت شود.

 

به گزارشاسلام آباد خبر،با توجه به ارزشمند بودن سفر مقام معظم رهبري (مدظله العالي) به استان کرمانشاه،لذا تمامي مسئولين دراین خصوص بايداهتمام و جديت ويژه داشته باشندو همه بايد تلاش نمایند  تا هرچه سریعتر مصوبات مصوبات سفرمعظم لهدر بخش هاي مختلف هر چه سريعتر اجرايي شود.

 

البته با وجود پیگیری های مسئولین شهرستان با توجه به اینکه  پرداخت این وامها به دامداران و کشاورزان در ابهام است، شایسته است مسئولین ذیربط اقدامی درخور و شایسته جهت درآمدزایی این قشر زحمتکش در راستای احیای روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها انجام پذیرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد