نپرداختن عیدی تا گرفتن چک سفید امضا؛

حکایت اسکناس های کارگران که سر از جیب کارفرما در می آورد/ معضل بیکاری استان کرمانشاه پاشنه آشیل رعایت حقوق کارگری

کد خبر: 294460
|
10:37 - 1394/12/27
نسخه چاپی
حکایت اسکناس های کارگران که سر از جیب کارفرما در می آورد/ معضل بیکاری استان کرمانشاه پاشنه آشیل رعایت حقوق کارگری
اسلام آبادخبر: برخی از کارفرمایان از شدت بیکاری حاکم بر منطقه سوءاستفاده کرده و با این کار پا روی حق و حقوق کارگران این منطقه گذاشته اند.

به گزارشاسلام آباد خبر، با توجه به اینکه چند روز بیشتر به پایان سال 94 نمانده بسیاری از کارگران هنوز عیدی خود را دریافت نکرده اند و یا اینکه از دریافت آن محروم هستند. خبرنگار اسلام آبادخبر برای بررسی این موضوع با چند تن از کارگران گفتگو کرده است.

 

آقای ع. م کارگر قرادادی یک مجموعه خدماتی است. او می گوید: 10سال سابقه کار دارم. فقط بیمه که اجباری است توسط کارفرما دقیق واریز می شود اما در این 10سال اضافه کار، حق اولاد، مسکن و بن خواروبار نگرفته ام و عیدی ما را ناقص در حد 20درصد مصوب می دهند.

خانم م.و کارمند یک شرکت خدماتی می گوید: با تحصیلات عالیه 3 سال است کار می کنم. سال92با3ماه کارآموزی بدون حقوق شروع کردم و بعد ماهیانه 250هزار تومان به من دادند و در سال 93 به 350 هزار تومان افزایش دادند. درسال 94 با 44ساعت کار در هفته ماهیانه 450هزار تومان دریافت کرده ام و سال های قبل 200 و امسال 400 هزار تومان عیدی به من دادند.
 
 
آقای رسول .ج می گوید: من هم در یک شرکت خصوصی کار می کنم. حقوق و مزایا را نصف به ما می دهند ولی هرماه چند برگه سفید از ما امضاء می گیرند که ما تمام حق مان را دادیم و برای اینکه بعدها شاکی نشویم از ما چک سفید و سفته گرفته اند.
 
آقای محمد. ک نیز در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر گفت: من نیروی قراردادی یک مجموعه خدماتی هستم و مدت سه سال است که قرارداد یک ساله با من می بندند. به تازگی متوجه شدم که بیمه ما را ناقص واریز کردند و از طرفی اگر شکایت کنم چون قرارداد دارم آنها محکوم می شوند و علاوه بر کلیه حق و حقوق من باید جریمه دولت را هم پرداخت نمایند، ولی اگر شکایت کنم دیگر با من ادامه همکاری نمی دهند. باید به فکر کار دیگری باشم و با وجود معضل بیکاری باید به این ذلت تن بدهیم که لقمه نانی برای خانواده مان در بیاوریم؛ هرچند نه پاداش، نه مزایا و نه حق شیفت به ما می دهند.
 
کارگران می توانند از طریق اداره کار پیگیر حقوق خود باشند
 
مدیر اداره کار و رفاه و امور اجتماعی شهرستان اسلام آباد غرب در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر اظهار کرد: در اداره کار شهرستان مراجع حل اختلاف مستقر هستند که این مراجع صیانت از حقوق کارگران را بر عهده دارند و هر کارگری اگر احساس می کند که حقوق وی بطور کامل پرداخت نشده می تواند به این مراجع مراجعه کند.
 
بهمن صفری افزود: بر اساس مدارک و مستنداتی که کارگران به این مراجع ارائه می دهند رای صادر می شود و رای صادره نیز در مراجع دادگستری قابل اجرا و وصول است.
 
 
وی به نحوه پرداخت عیدی کارگران اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار دو ماه حقوق همان سال باید به عنوان عیدی به کارگران تعلق بگیرد.
 
صفری به روند چگونگی میزان پرداخت سنوات اشاره و بیان کرد: اگر کارگر در طول سال فعالیت داشته باشد، سنوات باید در پایان کار به وی پرداخت شود و اگر به صورت قرارداد سالیانه باشد باید در پایان قرارداد یک ماه حقوق به عنوان سنوات به کارگر پرداخت شود.
 
وی همچنین در مورد برگه هایی که برخی کارفرمایان به عنوان سند پرداخت تمام حق کارگران از آنها اخذ می نمایند گفت: برابر قانون دادرسی مدنی کارگران زمانی برگه سفید یا هر برگه دیگری را امضا می کنند یعنی مطالب مندرج در آن را قبول کرده اند اما در مراجع حل اختلاف اگر کارفرما برگه ای را ارائه کند و کارگر ادعای جعل را ارائه دهد پرونده در مراجع دادگستری رسیدگی و اگر شعب دادگستری تشخیص به ابطال برگه دهند ما آن را در رسیدگی پرونده دخالت نمی دهیم.
 
به گزارش خبرنگار اسلام آبادخبر، با مشاهده و تأمل در گفتگوی گارگران فوق می بینیم که برخی از کارفرمایان از شدت بیکاری حاکم بر منطقه سوءاستفاده کرده و با این کار پا روی حق و حقوق کارگران این منطقه گذاشته اند؛ لذا باید قانون و قانونگذار  ضمن حمایت از تولید و سرمایه گذار کاری فراتر از این انجام دهند و راه های دور زدن قانون را ببندند.
 
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد