گزارش/

"دست فروشی سم" معضلی که همچنان در اسلام آباد غرب ادامه دارد/لزوم برخورد دستگاه های مسئول با دست فروشان سم

کد خبر: 294835
|
13:16 - 1395/02/25
نسخه چاپی
"دست فروشی سم" معضلی که همچنان در اسلام آباد غرب ادامه دارد/لزوم برخورد دستگاه های مسئول با دست فروشان سم
مشکل دست فروشی سموم کشاورزی در شهرستان اسلام آباد غرب پابرجاست و ظاهرا اراده محکمی نیز برای برخورد با این اقدام وجود ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، این پایگاه خبری تحلیلی طی هفته های گذشته در مورد دست فروشی سم به نقل از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آباد غرب هشدار داده بود.

 

اکبر میرزایی در گفتگو بااسلام آباد خبر، با تاکید بر اینکه کشاورزان باید سموم و کود خود را از مراکز مجاز تهیه کنند، گفته بود : یکی از مشکلات شهرستان اسلام آبادغرب "دست فروشان سم" هستند که این مسئله قابل اغماض و چشم پوشی نیست و جهاد کشاورزی بارها و بارها این مسئله را به نهادهای مربوطه اطلاع رسانی کرده است که اقدامی نشده یا اقدامات مقطعی بوده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب بیان کرد: باید گیاه پزشکان سم لازم برای کشاورزی را تجویز کنند اما متاسفانه ما می بینیم عده ای که سواد کافی در این زمینه را ندارند به صورت آزادانه در حال فروش سموم کشاورزی هستند و اتفاق افتاده که کشاورزان به دلیل استفاده از چنین سمومی محصول و مزرعه خود را از دست داده اند و این موضوع قابل پیگیری نیست.

 

 

میرزایی با بیان اینکه خرید سموم از مراکز مجاز امکان پیگیری حوادث احتمالی را دارد، گفته بود: چند سال پیش یکی از کشاورزان که از مراکز مجاز نسبت به خرید سم اقدام کرده بود به دلیل مشکل عدم تطابق سم استفاده شده با منطقه زراعت مزرعه خود محصول خود را از دست داد اما چون از مراکز مجاز این سم را تهیه کرده بود و فاکتور معتبر دریافت نموده بود با پیگیری های جهاد کشاورزی خسارت محصول به وی از طریق شرکت تولید کننده سم داده شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب اعلام کرد: بازار متقلبی بوجود آمده است و به منظور کنترل این مسئله در هر دهستان با مشارکت بخش خصوصی چندین مرکز تهیه کود و سم را قرار داده ایم.

 

وی همچنین در آذر ماه 1393 نیز در گفتگو با این پایگاه خبری به معضل بهداشتی که دست فروشان سم ایجاد کرده اند اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشاهده می شود برخی دست فروشان سم مواد غذایی مانند روغن، برنج و… در کنار سم می فروشند که ممکن است این مواد غذایی در کنار برخی سموم آلوده شوند و سلامتی مردم را به خطر بیندازد.    

 

 

مدیریت جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب با بیان اینکه از ابتدای سال چندین مرحله از طریق چاپ اطلاعیه و تراکت به کشاورزان اطلاع رسانی کرده ایم، اظهار کرد: مردم به آموزشهای مداوم کارشناسان کشاورزی اهمیت بدهند و هشدار های مکرر ایشان را جدی بگیرند.    

 

دکتر حمیدرضا بیگرضایی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آبادغرب در این رابطه به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: مسئله دست فروشی سم یک تهدید جدی است که در شورای سلامت شهرستان نیز مطرح شده است.

 

وی افزود: این موضوع  که سموم آفات نباتی بدون هیچ مجوز و نظارتی علاوه بر اینکه سلامت جامعه را تهدید می کند عملا" جزو تهدیدهای بیوتروریسم اقتصادی است.

 

دکتر بیگرضایی با بیان اینکه سم به خودی خود یک نوع دارو است، بیان کرد: دارو اولا" باید در یک مکان مناسب و درجه مایی خاص نگهداری شود ، ثانیا" این دارو باید از داروخانه وِیژه خود با مشاوره لازم در اختیار کشاورز قرار بگیرد.

 

 

وی افزود: با وجود تمام مشکلات، دستگاه هایی نظیر دامپزشکی و جهاد کشاورزی با هماهنگی، اجرائیات شهرداری و نیروی انتظامی باید جلوی این اقدام غیرقانونی را بگیرند.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، با وجود اینکه مدیر جهاد کشاورزی  وهمچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آبادغرب تاکیدات زیادی را در خصوص عدم خریداری سم از دست فروشان داشته اند  اما همچنان این روند غیر بهداشتی و غیر اصولی و خطرناک در شهرستان اسلام آباد غرب ادامه دارد و می طلبد تا مسئولان مربوطه بویژه تعزیرات، نیروی انتظامی و شهرداری با این موضوع برخورد کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد