گزارش/

لزوم حمایت دولت از نخودکاران شهرستان اسلام آبادغرب

کد خبر: 294995
|
10:41 - 1395/03/25
نسخه چاپی
لزوم حمایت دولت از نخودکاران شهرستان اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: می طلبد مسئولین مربوطه در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی وارد عمل شوند و سیاست های حمایتی لازم از نخودکاران استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آبادغرب برنامه ریزی و به کارگیری نمایند.

به گزارشاسلام آباد خبر، نخود کرمانشاه از دیر باز در کنار سایر محصولات سوغاتی استان یکی از محصولات شناخته شده در سطح کشور است.

 

 نخود از جمله محصولاتی است که در طول سالیان دراز همواره در اراضی استان کرمانشاه کشت می شده و مورد توجه کشاورزان این خطه بوده است و به صراحت می توان گفت که  نیمی از تولید نخود کشور مربوط به استان کرمانشاه است.

 

آمار ها حاکی از این است  که استان کرمانشاه  بالا ترین سطح زیر کشت نخود را در کشور دارد و کشور ایران پس از هندوستان، پاکستان و ترکیه بیشترین سطح زیر کشت نخود کرمانشاه را در جهان دارا می باشد و در بین استانهای کشور نیز کرمانشاه رتبه اول تولید این محصول را دارد.

 

 

کشاورزان شهرستان اسلام آبادغرب پس از گندم و جو بیشترین کشت دیم خود را به نخود اختصاص می دهند و پس از چندین ماه رنج و زحمت، هرساله در هنگام برداشت محصول نگرانی فروش و افت قیمت این محصول در بازارپر از واسطه بدون نظارت را دارند.

 

درد دل کشاورزان محلی حاکی از این است که در سال های گذشته اتفاق افتاده  که محصول نخود برداشت شده انها با بهترین کیفیت ولی با کمترین قیمت خریداری شده، و کشاورز جهت گذران زندگی  و جبران هزینه های تولید تن به ضرر داده است اما پس از چند ماه قیمت این محصول در بازار افزایش یافته و در واقع سود اصلی به جیب واسطه و سرمایه دار رفته است نه کشاورز.

 

امسال نیز  با وصف اینکه نخود بهاره دچار بیماری و افت برداشت محصول شده اما با وضعیت خوب نخود پاییزه ، کشاورزان همین نگرانی و دغدغه را دارند که در هنگام برداشت محصول آنها افت قیمت نداشته باشد و کشاورزی که نخود کیلویی 5 هزار تومان برای بذر استفاده نموده، ضمن دریافت حاصل دسترنج خود سودی هم عایدش بشود.

 

برای روشن تر شدن زوایای مشکلات نخود کاران شهرستان اسلام آبادغرب خبرنگار این پایگاه خبری به سراغ یکی از کارشناسان خبره جهادکشاورزی شهرستان رفته است.

 

 

مهندس اکبر میرزایی کلهر در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: با توجه به افزایش بارندگی های اخیر در شهرستان و بالا رفتن رطوبت خاک محیط مناسبی برای رشد بیماری های قارچی مهیا شده که قابل شیوع هم بوده است، و محصول نخود بهاره در شهرستان با این بیماری مواجه گردید.

 

وی افزود: نخود دیم (بیوه نیج) دچار بیمای برق زدگی شد که در ابتدا نخود لکه زده بعد زرد و خشک می شود و سپس در سطح مزرعه گسترش می یابد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: ما از تمام طرق ترویجی در سطح وسیعی به مردم اطلاع رسانی کردیم که سم پاشی لازم را انجام دهند، اما  شاید بدلیل گرانی سم یا انتظار مردم  جهت تغییر آب و هوا تعداد کمی از کشاورزان سم پاشی را انجام دادند و در مجموع تخمین زده می شود که  در مجموع بالغ بر 2 هزار هکتار از از سطح زیر کشت 16 هزار هکتار از نخودهای کاشته شده منطقه آسیب دیده باشند.

 

وی با بیان اینکه 500 هکتار نخود پاییزه  در منطقه کاشت شده که هیچ بیماری نگرفته اند، اظهارکرد: باتوجه به مشکل آسیب دیدگی این محصول به کشاورزان توصیه کرده ایم که کاشت نخود بهاره را حذف کنند و به کاشت نخود پاییزه روی بیاورند چون در مقابل برخی از انواع بیماری ها مقاوم است و بازدهی بیشتری برای کشاورز دار،البته ممکن است  پاییزه اندکی از نخود بهاره ریز تر باشد اما با توجه به راندمان تولیدی بالا اقتصادی تر است.

 

میرزایی گفت: انتطار داریم در سال زراعی امسال نخود دیم بهاره 600 کیلوگرم در هکتار و برای نخود پاییزه بیش از 1 تن در هکتار برداشت شود.

 

 

وی افزود:  در سال زراعی امسال اتفاق قابل توجهی از نظر زیست محیطی برای محصول نخود رقم خورد و آن این است که؛ امسال بیش از 6 هزار هکتار از مزارع نخود مورد مبارزه بیولوژیک قرار گرفتند یعنی حتی یک لیتر سم مصرف نکرده اند که اگر سم استفاده مشد حدود 6 تن سم با مضرات و عواقب گسترده وارد محیط زیست می شد.

 

وی اضافه نمود 2 واحد تکثیر زنبور براکون در منطقه وجود دارد که با توجه به اقتصادی بودن هرسال بیش از سال گذشته مورد توجه کشاورزان قرار می گیرد که از نظر استفاده شهرستان اسلام آبادغرب بعد از شهر کرمانشاه مقام دوم مبارزه بیولوژیک را در منطقه دارد و در بین شهرستان های استان مقام اول را دارد.

 

مهندس میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: در راستای حمایت از نخودکاران از دو سال پیش شورای  ملی نخود در کشور تشکیل شده که سال گذشته توفیق زیادی نداشته اما امسال ظاهرا" برنامه هایی برای صادات این محصول دارند و تا این لحظه قیمت هرکیلو نخود 6 هزار تومان بسیار عالی است و از نظر کارشناسان کشاورزی اگر این محصول به پایین ترین سطح خود یعنی هر کیلو 2500 تومان برسد باز هم برای کشاورز سودمند است، اما باید دید پس از برداشت محصول بازار چگونه می شود.

 

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، کشاورزان اسلام آبادغرب که سال هاست بدون اینکه شعار بدهند در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل می نمایند، باید علی رغم تمام مشکلات تحت آموزش صحیح و مشاورزه کارشناسان جهاد کشاورزی قرار بگیرند و ضمن بهره گیری از روش های صحیح کاشت و برداشت بجای کشت نخود بهاره به کشت نخود پاییزه روی بیاورند تا نتیجه زحمات خود را دوچندان مشاهده نمایند.

 

اما بدیهی است، دولت و دستگاه های ذیربط که در چند سال گذشته نتوانسته اند مدیریت مناسبی را جهت ساماندهی بازار خرید خرید و فروش محصول نخود از کشاورزان را اعمال نمایند که این امر با نوسانات قیمتی بازار صدمات جبران ناپذیری را به قشر زحمتکش کشاورز که بدنه اصلی تولید کننده اقتصادی کشور هستند را وارد کرده است.

 

لذا می طلبد مسئولین مربوطه در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی وارد عمل شوند و  سیاست های حمایتی لازم از نخودکاران استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آبادغرب برنامه ریزی و به کارگیری نمایند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد