گزارش/

 آداب و رسوم مردم اسلام آبادغرب در ماه رمضان

کد خبر: 295115
|
10:24 - 1395/04/14
نسخه چاپی
 آداب و رسوم  مردم اسلام آبادغرب در ماه رمضان
اسلام آبادخبر: آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگی مردم شهرستان اسلام آبادغرب است.

به گزارشاسلام آباد خبر، آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگی مردم شهرستان اسلام آبادغرب است كه متأسفانه  به واسطه زندگی شهری و ماشینی، بخشی از این سنت‌های ارزشمند به بوته فراموشی سپرده شده اند و برخی دیگر نیز كم رنگ تر شده اند.

از آنجا كه این رسوم زمینه ساز همبستگی در جامعه به ویژه در میان آحاد مسلمان است، بخشی از آن را در این گزارش یادآوری می کنیم.


در شهرستان اسلام آبادغرب از نیمه شعبان جنب و جوش خاصی برای به پیشواز رفتن ماه رمضان در میان مردم مشاهده می‌شود و مردم برای انجام فرایض دینی این ماه آماده می‌شوند.

 

خانه تكانی و غبار روبی مساجد

 

خانه تكانی و غبار روبی مساجد از جمله  آیین هایی هستند که می‌توان به این موارد اشاره داشت؛ قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مردم  با نظافت و خانه تكانی به پیشواز بهار قرآن می‌روند و مساجد، حسینیه ها و تكایا را جهت برگزاری مراسم گوناگون ماه رمضان آماده می‌سازند.
مردم با کمک خادمین مساجد، مسجد را آب و جارو كرده و فرش ها و زیلوهای داخل مساجد را می‌تكانند یا شست و شومی‌دهند و دیوار ها و سایر وسایل را غبار روبی می کنند.

 


در گذشته که شهرداری ها چندان پیشرفت نکرده بودند مردم خود محله را آب و جارو می کردند و در نظافت شخصی هم به خود می رسیدند به گونه ای که چند روز قبل از ماه رمضان، حمام‌های عمومی ‌شلوغ تر از  دیگر ایام سال می‌گردید و درواقع مردم خود را طاهر می‌ كردند.

{هنوز آثار مخروبه گرمابه های قدیمی در شهر اسلام آبادغرب و برخی روستا های تابعه به چشم می خورد.}

 

تهیه مایحتاج رمضان

 


در گذشته، مردم شهرستان اسلام آبادغرب  در ماه مبارک رمضان بیشتر از هر كاری به عبادت می‌پرداختند، لذا لازم بود كه مردم مایحتاج خود را قبل از ماه مبارك تهیه كنند.

در قدیم، علاوه بر ذخیره آرد گندم، آرد جو و ذرت برای تهیه گوشت مورد نیاز بز یا گوسفند پرواری ( بسته به فراخور وضعیت اقتصاد و جمعیت خانواده ) می‌كشتند و گوشت آن را به طرق مختلف نگهداری می‌كردند.

البته هرچند فعالیت ها در ماه رمضان بخاطر پرداختن به عبادت کمتر شده اما اینگونه نبوده که در این ماه كسب و كار متوقف شود، از بزرگان شنیده می شود که در گردش ایام و ماه قمری روزگارانی همچون امسال ماه رمضان در فصل برداشت محصولات کشاورزی در تابستان قرار می گرفت ، اما این موضوع به هیچ وجه بهانه ای برای شکستن روزه افراد نمی شد و بسیاری از مردان با اعتقاد راسخ در ماه مبارک رمضان با زبان روزه اقدام به درو کردن با داس و یا سایر فعالیت های مرسوم می پرداختند.

 

"مانگ نیشان" در ابتدا و انتهای ماه مبارک رمضان


یه شهروند اسلام آبادی به خیرنگار اسلام آبادخبر گفت: در گذشته یك  یا دو روز مانده به آغاز ماه رمضان،  انجام آیین "مانگ نیشان" (ماه نشان) انجام می‌گرفت و مردم برای دیدن حلول ماه نو در شب ها و صبح علی الطلوع به پشت بام ها می رفتند.

 

وی می گوید: در قدیم که تجهیزات و دوربین های  امروزی نبود برخی برای تشخیص دقیق تر ماه، آیینه ای مقابل آسمان می گرفتند و یک نفر هم در روبروی ایشان در آیینه جستجو می کرد تا تصویر ماه نو را ببیند و این اقدام در پایان ماه مبارک رمضان نیز برای مشخص شدن دقیق عید سعید فطر صورت می گرفت.

 

 

مراسمات ویژه ماه مبارک رمضان


از جمله مراسماتی  ‌كه به ویژه در ماه رمضان انجام می‌گیرد می‌توان به مجالس ختم قرآن  كه اغلب در مساجد بعد از نماز صبح یا ظهر و یا عشاء است، اشاره داشت.

 

 

در سحرها، خانواده‌های اسلام آبادی بچه‌های پنج و شش ساله خود را نیز بیدار می‌كنند تا به بیدار شدن در سحرها و سحرخیزی و روزه گرفتن عادت كنند و علاوه بر آن نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند را تشویق می نمایند که 10 روز پایانی ماه رمضان یا  چند روز لیالی قدر را  روزه بگیرند و ایشان را در برنامه های شب های احیاء به طور جدی مشارکت می دهند.

 

 

افطاری و شب نشینی


یكی از مراسماتی ‌كه در گذشته رونق بیشتری داشت و امروزه كم و بیش اجرا می‌شود، آیین افطاری دادن و دیدار از دوستان و آشنایان بعد از افطار است.

در گذشته روزه ‌داران با تاریک شدن هوا یا به قول محلی ها با گرگ و میش شدن هوا یا اولین بانگ خروس  افطار می ‌کردند و در شهر اسلام آبادغرب و حومه آن با صدای توپی که هر روز موقع افطار از پادگان های نظامی اطراف شهر شلیک می‌ شد افطار می ‌کردند.
 

 

امروزه مردم اسلام آبادغرب، نخست با چای، شیر یا آب داغ و شیرینی محلی(بژی) روزه خود را باز می‌ کنند و غذاهای مرسوم افطار آنها نان ساجی محلی یا لواش، پنیر و سبزی خوردن، حلیم،شله زرد، آش رشته،‌ زولبیا بامیه، آش دوغ( ماسوا)، فرنی و حلوا است.
 

یکی از سنت هایی که هنوز در برخی از خانواده های سنتی و مذهبی در شهرستان اسلام آبادغرب اجرا می شود سنت نذری و افطاری در ایام ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین علی (ع) است.

 

 

مردم در این سه روز (همانند ایام محرم ) برای افطاری سفره نذری موسوم به "سفره علی(ع)"  پهن می کنند و با به روزه داران افطاری می دهند یا غذای گرم آماده شده را بین خانواده های روزه دار خصوصا" خانواده های نیازمند تقسیم می کنند.

 

شب های احیا :

 

درشب های نوزدهم، بیستم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان اسلام آبادی ها احیا می گیرند در این شبها بعد از خوردن افطاری مومنین به مساجد رفته تا وقت سحر به دعا خواندن و راز و نیاز با پروردگار می پردازند که در این شبها دعاهای مخصوصی من جمله دعای جوشن کبیر را می خوانند و نماز قضای سه شبانه روز و قرائت قران  و مراسم قرآن بر سر گرفتن در این شب ها انجام می شود.

 


روز شهادت مولا علی (ع) اسلام آبادی ها با حضور در مساجد، تکایا و حسینه ها به عزاداری می پردازند و همچنین دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با دسته روی و نوحه خوانی به طرف مرکز شهر(مسجد جاع) حرکت می کنند و برخی از مردم نیز به قبرستان شهر رفته و ضمن نثار فاتحه به شهدا و رفتگان خود، به نذر و نیاز می پردازند.

 

 

 

جمعه آخر ماه مبارک رمضان(روز قدس)

 

پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر نامگذاری آخرین جمعهٔ ماه رمضان  بنام روز جهانی قدس ، مردم شهید پرور اسلام آبادغرب همگام با مسلمانان ایران و سراسر جهان ، در حمایت از ملت فلسطین  راهپیمایی برگزار می‌ کنند که این مراسم معمولا" قبل از نمازجمعه صورت می گیرد.

 

 


زکات فطره و نماز عید سعید فطر

 

زکات فطره( فطریه) یکی از آیین های مذهبی مردم اسلام آبادغرب است که مردم طبق کسب تکلیف و اطلاعات واصله از مرجع تقلید خود برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستند و برخی از مردم بر این باورند که اگر فطریه را پرداخت نکنند روزه ماه رمضان را کامل نکرده اند.

 

بعد از انقلاب کمیته های مختلف  جمع آوری زکات فطره فعال شده اند که علاوه بر آن خانواده ها نیز بصورت خودجوش با شناسایی فرد مستحق موقع غروب شب عید فطر، فطریه را به مستحق می دهند یا به نیت او کنار می گذارند تا به دست وی برسانند.

 

پس از تایید دفترمقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی)  مبنی بر رؤیت هلال ماه نماز عید سعید فطر با حضور اقشار مختلف مردم اسلام‌آباد غرب و به امامت امام جمعه شهرستان برگزار می شود.

 

با گسترش حوزه علمیه شهرستان و افزایش تعداد روحانیون در چند سال اخیر در اکثر بخش ها، دهستان ها و روستاهای بزرگ نیز نماز عید فطر بصورت جماعت برگزار می گردد.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد