با 9 سال تاخیر

بالاخره کارخانه بازیافت زباله در اسلام آبادغرب احداث می شود /طلایی که زیر خروارها خاک دفن می شود

کد خبر: 295236
|
10:01 - 1395/05/03
نسخه چاپی
بالاخره کارخانه بازیافت زباله در اسلام آبادغرب احداث می شود /طلایی که زیر خروارها خاک دفن می شود
اسلام آبادخبر: فرماندار اسلام آباد غرب از آغاز به کار احداث کارخانه بازیافت زباله این شهرستان با اعتبار 13 میلیارد و 500 میلیون ریال خبر داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، جلسه مدیریت پسماند با حضور مدیر کل شهری استانداری و مدیر کل روستایی استانداری که در در محل سالن شهدای مرصاد فرمانداری اسلام آبادغرب برگزار شد.

 

 فرماندار اسلام آباد غرب در این جلسه گفت:   خوشبختانه پیگیری ایجاد کارخانه بازیافت زباله برای اسلام اباد غرب با توجه ویژه استاندار محترم و معاونین به نتیجه رسید و اعلام می کنیم  تا هفته های آتی ساخت کارخانه بازیافت زباله با اعتبار اولیه 13 میلیارد و 500 میلیون ریال  در زمینی بمساحت 5 هکتار آغاز خواهد شد.

 

افشین کریمی بیان داشت: پیگیری خرید زمین از قبل و شرایط خاص شهرستان  و پیگیری مکرر این فرمانداری زمینه تخصیص اعتبار مورد نظر را فراهم نمود و احداث این کارخانه می تواند زباله شهرستانهای اسلام آباد غرب ،دالاهو و گیلانغرب را با مرکزیت این شهرستان بازیافت نماید.

 

فرماندار اسلام آباد در ادامه عنوان کرد علاوه بر اعتبار تخصیص یافته  شهرداری های این شهرستان ها می بایست بصورت تعاونی و با بهره مندی از توان مالی و امکانات خودرویی و ضمن دریافت تسهیلات 10 میلیارد ریالی  بدون بهره که مختص ایجاد کارخانه بازیافت می باشد در اجرای این پروژه  که در آمد زا یی و اشتغالزایی مناسبی برای شهرداری اسلام آباد غرب بعنوان مجری خواهد داشت تسریع نمایند.

 

 

فرماندار شهرستان در پایان سخنان خود با بیان اینکه اسلام آباد غرب اولین شهرستانی در سطح استان  خواهد بود که کارخانه بازیافت آن احداث می شود  اظهار داشت متاسفانه بدلیل  نبود سیستم بازیافت زباله عرصه زیادی از منابع طبیعی و محیط زیست تخریب و به محل دفن زباله تبدیل می شود و ایجاد این کارخانه  برای این 3 شهرستان بسیار ضروری است.

 

پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد خبر که از بدو شروع فعالیت در راستای پیگیری  حل مشکلاات مردم و کمک به مدیریت شهری و تصمیم سازی مسئولین پیشتاز و پیشرو بوده است، این پایگاه خبری پیش از این  در گزارشی به مشروح ذیل بر لزوم تخصیص اعتبار لازم برای ایجاد سایت بازیافت در اسلام آباد غرب تآکید نموده است؛

 

طلایی که زیر خروارها خاک دفن می شود/ لزوم تخصیص اعتبار لازم برای ایجاد سایت بازیافت در اسلام آباد غرب


اسلام آبادخبر: شکل جمع‌آوری و دفع پسماند‌های شهری یکی از مشکلاتی است که شهر اسلام‌آباد غرب سال‌هاست با آن روبرو است زیرا که این زباله‌ها به جای بازیافت و ایجاد درآمد بدلیل نبود سایت بازیافت زیر خروارها خاک دفن می‌شوند.

 

به گزارش اسلام آباد خبر، مشکل جمع‌آوری و دفع پسماندهای شهری یکی از مشکلاتی است که این شهرستان سالهاست با آن روبرو است و در گذشته عدم مدیریت صحیح این مسئله انتقادات گسترده‌ای را از روند جمع‌آوری زباله در اسلام‌آباد غرب بوجود آورده بود که تمامی این انتقادات شهرداری را نشانه می‌گرفت.

پس از مدتی با اتخاذ تدابیری سطل‌های بزرگ زباله در سطح بلوارها دیده می‌شد تا مردم زباله‌ها خود را در آن قرار داده و شهرداری در بازه زمانی مناسب نسبت به تخلیه آنها اقدام می‌کرد.

انتقادات مردم از شهرداری در مورد جمع‌آوری زباله هر چند بجا بود اما در حالی صورت می‌گرفت که برخی از شهروندان توجه چندان به این مسئله نداشتند و زباله‌های خود را در ساعاتی غیر از ساعات جمع‌آوری بیرون می‌گذاشتند.

حال با روی کار آمدن مدیریت جدید شهرداری در این شهر اوضاع اندکی تغییر کرده و روند جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر منظم‌تر از پیش دنبال می‌شود، اما مشکل اساسی در نحوه دفع پسماندهای شهر اسلام‌آباد غرب همچنان پابرجاست.

شهرستان اسلام آباد غرب دارای 150هزار نفر جمعیت است که از این تعداد قریب 97هزار نفر در شهر اسلام‌آباد غرب زندگی می‌کنند و جمعیت شهر اسلام‌آباد غرب روزانه بین 80 الی 90 تن زباله تولید کرده که دفع این زباله‌ها و پسماندهای شهری امروزه به مشکل و معضلی اساسی برای شهر تبدیل شده است.

در حال حاضر بدلیل نبود کارخانه بازیافت، پسماندهای شهری در منطقه‌ای در نزدیکی گردنه حسن‌آباد و در مجاورت چند روستا دفع می‌شود که این موضوع موج عظیمی از نارضایتی را برای اهالی روستاهای مجاور بوجود آورده است.

متاسفانه دفع پسماندها به صورتی غیربهداشتی در محل دفع زباله‌های شهری منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای، ایجاد بوهای مشمئز کننده، تولید شیرابه سمی و خطرناک، رشد و نمو حشرات و جانوران موزی ناقل بیماری و مسائل دیگری می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی‌های گوناگون، مشکلات بهداشتی و محیط زیستی متعددی به‌دنبال دارد.

البته شهرداری اسلام‌آباد غرب برای کنترل مشکلات مزبور با واگذاری محل به پیمانکار از وی خواسته تا زباله‌ها را دفن کرده و به همین منظور نیز بصورت هفتگی مقدار زیادی خاک به محل دفع زباله‌های شهری منتقل می‌شود اما متاسفانه روند دفن زباله‌ها بخوبی صورت نمی‌گیرد و برخی از زباله‌ها نیز دچار آتش‌سوزی شده و منجر به بروز خسارات جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شوند.

حصارکشی منطقه و ایجاد محلی برای جمع‌آوری شیرابه‌ها نیز موارد دیگری از مشکلات محل جمع‌آوری زباله است که افراد محلی در گفتگو با خبرنگار ما به آن اشاره کردند.

مدیر خدمات شهری شهرداری اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، در مورد وضعیت و مشکلات پیرامون دفع زباله‌های شهری اظهار کرد: متاسفانه افرادی بصورت غیرمجاز و در نزدیکی محل دفع زباله‌های شهری، اقدام به تخلیه زباله کرده که این موضوع برای ساکنان روستاهای مجاور مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حسین باقری بیان کرد: در بازدید چندی پیش از این محوطه متوجه شدیم که پیمانکار کار دفن زباله‌ها را بخوبی انجام نمی‌دهد و به وی تذکر داده شده که نسبت به دفن اصولی زباله‌ها اقدام کند چرا که در غیر این صورت با کسر از مبلغ قرارداد، شهرداری نسبت به دفن درست و اصولی زباله‌ها اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: آتش‌سوزی زباله‌ها در پاره‌ای از موارد عمدی است که تذکرات لازم به افراد خاطی داده شده اما اغلب نیز مشاهده می‌شود که به‌دلیل وجود مواد شیمیایی و شیشه‌های ذربینی خود زباله‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

باقری گفت: شهرداری موظف است تا با امکانات خود خدمات‌رسانی مطلوب را به شهروندان در زمینه جمع‌آوری زباله انجام دهد اما متاسفانه برخی از شهروندان پس از جمع‌آوری زباله‌ها در سطح محلات، زباله‌های خود را در درب منازل قرار می‌دهند که این عدم توجه سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای دیگر شهروندان می‌شود و از مردم تقاضا داریم تا در ساعت مقرر زباله‌های خود را در درب منازل قرار بدهند.

کارشناس خدمات شهری شهرداری اسلام‌آباد غرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، با اشاره به میزان تولید روزانه زباله در اسلام‌آباد غرب و نبود کارخانه بازیافت اظهار کرد: شهرداری ناچار است این حجم انبوه از زباله را از شهر جمع‌آوری کند و برای این موضوع با اخذ مجوز از ادارات 10هکتار از منابع طبیعی زمین‌های منطقه حسن‌آباد برای دفع و دفن زباله‌ها تعیین شده که به یک پیمانکار با 100 نفر نیرو واگذار شده است.

صحبت‌اله محمدی‌زاد بیان کرد: زباله‌هایی که در محل ریخته می‌شود باید به صورت بهداشتی دفن شوند اما کار بطور ناقص انجام می‌شود که این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای محیط زیست و مردم منطقه شده است.

این کارشناس ارشد مدیریت اجرایی گفت: متاسفانه در سراسر استان کرمانشاه به غیر از مرکز استان کار دفع زباله بصورت سنتی انجام می‌شود که بروز مشکلاتی را نیز در پی داشته است.

محمدی‌زاد با اشاره به مشکلات محل دفع زباله‌های شهری اسلام‌آباد غرب، افزود: محل جمع‌آوری شیرابه دارای مشکلاتی است و فنس‌کشی محل جمع‌آوری زباله که در گذشته انجام شده بود متاسفانه مورد سرقت قرار گرفته است.

با توجه به مشکلات عدیده دفع زباله و پسماندهای شهری در اسلام‌آباد غرب احداث یک سایت بازیافت زباله در این شهرستان بسیار ضروری می‌نماید.

در سال 86 طی مکاتبات انجام گرفته میان شهرداری اسلام‌آباد غرب با معاونت ریاست جمهوری و با همکاری نماینده وقت مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، موافقت لازم با اجرای طرح بازیافت زباله این شهرستان اخذ شده و طرح تجمیع بازیافت زباله در شهرستان‌های دالاهو و اسلام‌آباد غرب مورد موافقت قرار گرفته است که در همان سال دو هکتار زمین برای این منظور خریداری و نسبت به تسطیح آن نیز اقدام می‌شود.

متاسفانه با وجود دریافت تمامی مجوزهای لازم و انجام کار مطالعاتی و برآورد هزینه سه‌میلیارد تومانی از سوی شهرداری برای ایجاد سایت تولید کود بیوکمپوست از طریق بازیافت زباله که می‌تواند اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و همچنین سودآوری زیادی را در پی داشته باشد در سال 87 به دلیل عدم همکاری بانک عامل، اعطای وام در کارگروه مرتبط تصویب نشد و این طرح تاکنون راکد مانده است.

برابر برآوردهای جدید اجرای این طرح در حال حاضر نیاز به پنج میلیارد تومان اعتبار دارد و بخش خصوصی بدلیل میزان بالای سرمایه اولیه طرح سایت بازیافت اسلام‌آباد غرب قادر به اجرای این طرح نیست که امیدواریم بدلیل حیاتی بودن طرح مزبور و رفع مشکل چندین بخش و شهر در راستای دفع زباله‌های شهری شورای برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه اعتبار مناسب به این طرح را تخصیص داده تا مشکل اساسی دفع زباله در اسلام‌آباد غرب حل شود.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها