موانع متعدد ازدواج جوانان اسلام آبادی؛

وقتی تلخی عدم پرداخت وام ازدواج از شیرینی وصلت بُرنده تر است/ از طلاق های زودهنگام تا پرداخت نصف امتیاز وام برای ضمانت

کد خبر: 295313
|
11:15 - 1395/05/31
نسخه چاپی
وقتی تلخی عدم پرداخت وام ازدواج از شیرینی وصلت بُرنده تر است/ از طلاق های زودهنگام تا پرداخت نصف امتیاز وام برای ضمانت
اسلام آبادخبر: مشکلات متعدد ازدواج به ویژه پرداخت دیر هنگام وام ازدواج موانعی را جلوی این سنت حسنه به وجود آورده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، ازدواج در سال های اخیر با مشکلات متعددی روبرو شده به طوری که این شرایط موجب کاهش میل پسران و دختران جوان به انجام این سنت حسنه شده است.

 

سنت ها و رسومات دست و پاگیر، اختلاف سلیقه ها، فاصله طبقاتی ایجاد شده در جامعه، خرج های فراوان و میلیونی ازدواج ها و حقوق های ناچیز و بیکاری جوانان بر مشکلات موجود ازدواج می افزاید. اما در این بین دولت چه کمکی برای تسهیل امر مقدس " ازدواج"  انجام می دهد؟

 

در سال94 سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین 3 میلیون تومان بود که با این مبلغ نمی شد کاری را از پیش برد. با تصویب و ابلاغ مصوبه مجلس در مورد افزایش سقف وام ازدواج، واجدین شرایطی که تا آن زمان موفق به دریافت وام ازدواج نشده اند از ابتدای سال 95 می توانستند 10 میلیون تومان پرداخت دریافت کنند. هرچند مبلغ 20 میلیون تومان وام ازدواج زوجین  نسبت به مبلغ قبلی قدرت خرید بیشتری را برای جوانان رقم می زند، اما درد دل جوانانی که نزدیک به یک سال است در نوبت پرداخت وام ازدواج هستند شیرینی ازدواج را به کام آنها تلخ کرده است.

 

تاخیر در پرداخت وام ازدواج موجب بیکاری شد

 

امیر حسین- د در این خصوص به خبرنگاراسلام آباد خبر، گفت: در مهر ماه سال 94 برای وام ازدواج ثبت نام کرده ام ولی تاکنون خبری نشده است. در ابتدا بانک ملی را انتخاب کردم که شعب شهرستان گفتند خیلی شلوغ است و از اول سال 95 بانک را به تجارت تغییر دادم ولی باز هم نتیجه ای نگرفته ام.

 

وی افزود: من شنیدم وام ازدواج برای هر زوج 10 میلیون شده، اما من فریب این وام ازدواج را خوردم و وانت بارم را که با آن کاسبی می کردم فروختم و خرج عروسی کردم. فکر می کردم خیلی زود وام را به من می دهند تا با آن کار و کاسبی جدید راه بندازم. من نزدیک به یک سال بیکارهستم و با همسرم  وبال گردن پدرم شده ایم اگر می دانستم اینقدر مشکلات برای خودم و خانواده ام درست می شود هیچ وقت ازدواج نمی کردم.

 

تبعات تاخیر پرداخت وام ازدواج/ این بار طلاق!

 

سعید-م جوان دیگری که برای پیگیری وام ازدواج به یکی از شعب بانکی اسلام آبادغرب آمد، به خبرنگاراسلام آباد خبر، گفت: من واقعا"  به علت مشکلات مالی و درآمد پایین کارگری در یک شرکت خصوصی زیر بار فشار خانواده برای ازدواج نرفتم، اما به واسطه این وام ازدواج، قدم پیش نهادم و با دختر مورد علاقه ام نامزد شدیم و یک عقد ساده گرفتیم و برای وام ازدواج ثبت نام کردیم اما 8 ماه گذشته است و از وام خبری نیست. از طرفی خودم پول ندارم که زندگی مشترکم را شروع کنم و از سوی دیگر زیر فشار روانی سوال های فامیل(کی عروسی می گیری) نابود شدم و مدیون همسرم شدم، اخیرا" به من پیغام داده اند که اگر نتوانم ظرف 2 ماه آینده زندگی مشترکم را شروع کنم، باید عقد همسرم را باطل کنم و توافقی او را طلاق بدهم که این برای من  مساوی با مرگ است.

 

وی افزود: به شعبه پیشنهادی زمان ثبت نام مراجعه کردم ولی آنها می گویند بودجه نداریم، به سرپرستی شعب استان مراجعه کنید، آنجا هم رفتیم به ما گفتند دست ما نیست باید از سامانه بانک مرکزی تأئید شوید و بودجه برای شما اختصاص پیدا کند.

 

از پرداخت نصف امتیاز وام برای ضمانت تا سرگردانی های همیشگی

 

سارا- ش به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: من بنا به توصیه شعبه شهرستان به سرپرستی استان رفتم و در آنجا مسئول مربوطه به من گفت، شما را بیخود به اینجا فرستاده اند؛ اولا" تعیین بودجه و تأئید درخواست سیستمی شما از بانک مرکزی تهران انجام می شود و ثانیا" اگر شعب شهرستان هم بودجه در اختیار داشته باشند می توانند در خواست شما را تأئید نمایند.

 

وی گفت: واقعا از بلاتکلیفی خسته شده ایم، نمی دانم دولت چرا برای ازدواج جوانان ارزش قائل نیست.

 

سمیه -ر نیز به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: من  و همسرم در تیر ماه سال گذشته برای وام ازدواج ثبت نام کردم و بدون اینکه به جایی سر بزنیم 25 روز پس از ثبت نام تعیین شعبه و فراخوان شدیم ولی بخاطر ایراد شعبه برای اخذ ضمانت کارمند کار ما طولانی شد.

 

وی افزود: تمام اقوام من بازاری هستند ولی بانگ می گفت حداقل یک ضامن کارمند باید بیاورید، دست آخر هم مجبور شدم نصف امتیاز وام ازدواج را به یک کارمند بدهم تا ضمانت ما را قبول کند.

 

وام ازدواج در حیطه اختیار شعب نیست

 

مدیر یکی از شعب بانکی در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبراظهار داشت: وام ازدواج به هیچ وجه در حیطه اختیار شعب نیست که بگویند بودجه دارند یا ندارند. وام توسط بانک مرکزی از تهران نوبت دهی و به شعب ابلاغ می شود و شعب موظف به اجرا هستند.

 

یکی دیگر از مدیران شعب بانکی شهرستان نیز در این رابطه به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: واقعا" وام ازدواج دست ما نیست و متقاضیان باید بروند و در سرپرستی شعب بانک در استان دنبال ثبت نام خود را بگیرند. وقتی پرداخت وام تعیین شعبه شود دیگر هیچ مقامی نمی تواند از پرداخت سر باز بزند.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، جدای از تاثیرگذاری روابط و سلایق مختلف در مدیریت پایین دست شهرستان ها و مشکلات مدیریتی موجود، از سخنان مسئولین و متقاضیان این کلاف سر در گم وام ازدواج چنین بر می آید که حرف اول و آخر را در این مقوله بانک مرکزی می زند.

 

لذا می طلبد با توجه به تأکید پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه هیچ بنیادی در اسلام بنا نهاده نشده است که نزد خداوند عزوجل محبوب تر از ازدواج باشد؛ مسئولین ما با یک نگرش جهادی اسلامی در راه رضای خداوند در راستای رفع موانع و مشکلات تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام و عمل مناسب نمایند.

 

گزارش از علی احمدیان

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها