توسط جوانان روستایی صورت گرفت/

اجرای اقتصاد مقاومتی با جمع آوری کاه و کلش بی ارزش در اسلام آبادغرب

کد خبر: 295747
|
11:12 - 1395/08/05
نسخه چاپی
اجرای اقتصاد مقاومتی با جمع آوری کاه و کلش بی ارزش در اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: در حالی که بسیاری از مسئولین اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی را نیازمند بودجه و اعتبار فراوان می دانند، جوانان روستایی حتی با جمع آوری کاه و کلش بی ارزش این فرمان مهم رهبری را اجرا می کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، در حالی که بسیاری از مسئولین اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی را نیازمند بودجه و اعتبار فراوان می دانند، جوانان روستایی حتی با جمع آوری کاه و کلش بی ارزش باقیمانده از محصولات کشاورزی این فرمان مهم رهبری را اجرا می کنند.

 

کشاورزان سنتی همواره کاه و کلش حاصل از خرمنکوبی گندم ،جو و نخود را برای تغذیه دام های خود استفاده می کردند و ‏چرای پس از برداشت محصول در مزارع  شهرستان اسلام آبادغرب  یک اقدام متعارف است‏‎، اما برخی از جوانان روستایی منطقه  در چند سال اخیر  با جمع آوری بقایای کاه و کلش باقیمانده بعد از برداشت محصولات کشاورزی در راستای تهیه و جمع آوری خوراک دام نقاطی از کشور و حتی صادرات به کشورهای همجوار ارزش مضاعفی به این کالای به ظاهر بی ارزش داده اند.

 

سالار بدری یکی از جوانان روستایی شهرستان اسلام آبادغرب است که در این راستا قدم برداشته، وی به خبرنگاراسلام آباد خبرمی گوید: در سال زراعی 94-95 که بارندگی پاییزی و بهاری خوبی داشت، اکثر محصولات کشاورزی به ویژه  گندم، جو و نخود رشد و برداشت فوق العاده ای داشتند و همین امر باعث شده که نسبت به سال های قبل میزان برداشت رشد چشمگیری داشته باشد و به همین خاطر مردم روستایی منطقه پس از برداشت محصول به مقدار مورد نیاز برای دام های خود کاه انبار نموده و مابقی آن را به خاطر  نبود تقاضای موثر برای آن، بالا بودن هزینه بسته‌بندی و حمل‌ونقل کاه از مزرعه ونداشتن انبار برای نگهداری  بقایای محصولات را در مزرعه ها رها  کردند و حتی برخی از  کشاورزان بخاطر جلوگیری از جلب آفت و مضرات اقدام  به آتش زدن کاه و کلش می کنند.

 

 

این جوان روستایی گفت: امسال بخاطر فراوانی محصول ارزش کاه خیلی پایین آمد و 37 هزار تومان برای نرخ برداشت محصول هر انبار کمباین( معالدل 350 الی450 کیلوگرم که وزن آن در محصولات گندم و جو متغیر است) مصوب شد، در حالی که امسال هر انبار کاه گندم 25 هزار تومان و هر انبار کاه جو 10 هزار تومان در بازار به فروش می رفت .

 

وی افزود: ما هرچند سالهای گذشته در این کار فعالیت داشتیم اما  به همراه جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم که از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببریم و شروع به جمع آوری کاه و کلش های بی ارزش رها شده در مزارع کشاورزان نمودیم و کاه مازاد مصرف برخی از کشاورزان را نیز با قیمت ارزان خریداری و در یک نقطه در حاشیه روستا جمع آوری نمودیم.

 

سالار بدری اظهار کرد: ما از فصل تابستان تا پاییز و بعضا" تا فصل زمستان با پوشاندن روی کاه با نایلون های چند لایه از کاه نگهداری می کنیم و از اواسط پاییز اقدام به بارگیری کامیونی و انتقال کاه به نقاطی از کشورنظیر ساوه، تهران، سمنان و ...  که کشاورزی نداشته یا خشکسالی بوده و یا بخاطر فراوانی تولید دام مصرف خوراک دام بیشتری دارند، منتقل می کنیم.

 

بهمن ویسی یکی دیکر از جوانان روستایی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر،با بیان اینکه امسال دامداران مرکز کشور خریداران خوبی هستند، گفت: در این تجارت سودمند همه ما از کشاورز تا دامدار و حتی راننده های کامیون منفعت می برند و ما برای انتقال یک کامیونت بار خاور تا تهران  حداقل 300 هزار تومان کرایه می دهیم و برای کامیون 10 تن، 600 هزار تومان و برای ترانزیت چادری کاه  به بنادر جنوب حداقل 800 هزار تومان کرایه پرداخت می کنیم.

 

 

وی افزود: ما با کسر کرایه هرتن کاه را 250 هزار تومان می فروشیم یعنی 4 تن کاه بار یک خاور یک میلیون تومان به فروش می رسد که در برخی نقاط کشور و در فصل زمستان این قیمت افزایش می یابد که این مبلغ بیش از دو برابر سرمایه گذاری ماست

 

 

این جوان روستایی خاطرنشان کرد: کاه نخود و عدس هرچند جمع آوری آن زحمت بیشتری دارد اما از لحاظ قیمت ارزش آن بیشتر از کاه گندم و جو است و با مبلغ بیشتری به فروش می رسد چون برای دام خوش خوراک است.

 

وی افزود: چون کرایه ترانزیت بالاست ما کاه نخود را به سرمایه داران بزرگتر می فروشیم واکثرا" آن را  به کشورهای عربی من جمله کویت صادر می کنند و پول بسیار خوبی هم نصیب آنها می شود.

 

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، گزارش فوق  فقط گوشه ای از سود آوری  جمع آوری کاه و کلش بی ارزش باقیمانده محصولات کشاورزی، آن هم به صورت سنتی  و بدون امکانات  است.

 

حال  با در نظر گرفتن این موضوع که استان کرمانشاه یکی از  قطب های کشاورزی کشور نامیده می شود و این استان دارای 900 هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است و چند هزار هکتار اراضی آبیاری زیر فشار دارد، باید نسبت به بهره برداری صحیح و بهتر از کاه و کلش باقیمانده محصولات کشاورزی استفاده بهینه صورت بگیرد.

 

در ساده‌ترین شکل جمع آوری و بسته‌بندی کاه و کلش و عرضه و فروش آن می‌تواند بخشی از نیاز خوراک دامی استان و کشور را مرتفع سازد، این در حالی است که این "طلای" کم  ارزش استفاده های مهم دیگری نظیر؛ تهیه خمیر کاغذ، تامین سوخت نیروگاه‌ها، تولید مصالح ساختمانی ، تهیه کود گوگردی و ... دارد که  اگر در راستای استفاده بهینه از آن گام برداشته شود، علاوه بر اشتغالزایی، سالانه  از خروج میلیون ها  دلار ارز از کشور برای خرید و واردات مواد اولیه صنایع مذکور جلو‌گیری می‌شود.


انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها