پیگیری مطالبات مردمی/

گزارشی از روند احداث کارخانه بازیافت اسلام آباد غرب

کد خبر: 296495
|
14:31 - 1395/12/08
نسخه چاپی
گزارشی از روند احداث کارخانه بازیافت اسلام آباد غرب
اسلام آبادخبر: دفع زباله‌ها و پسماندهای شهری معضلی چند ساله است که با اختصاص بخشی از مصوبه دولت جهت احداث کارخانه پسماند اسلام آباد غرب، روزنه هایی از امید برای حل این مشکل اساسی گشوده شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، دفع زباله‌ها و پسماندهای شهری معضلی  چند ساله است که با اختصاص 600 میلیون تومان از مصوبه 1 میلیارد و 400 میلیونی دولت جهت احداث کارخانه پسماند اسلام آباد غرب، روزنه هایی از امید برای حل این مشکل اساسی گشوده شده است.

پیش از این در گزارشی مبسوط و جامع ضمن بیان معضلات دفن غیر اصولی زباله و نفوذ شیرابه به آبهای زیر زمینیبرلزوم تسریع در احداث کارخانه پسماند اسلام آباد غربپرداخته شد.(لینک)

فرماندار اسلام آباد غرب در مرداد ماه 95  از تصویب اعتبار 13 میلیارد و 500 میلیون ریال، در استانداری برای احداث کارخانه بازیافت زباله در این شهرستان خبر داده که خبرنگار اسلام آبادخبر این موضوع  را بارها از مسئولین شهرستان پیگیری  نمود.

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، دکتر فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در تذکری به وزیر کشور عنوان کرد: برغم بحران زیست محیطی" و اختصاص  1400 میلیون تومان (یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان) اعتبار جهت احداث پروژه "بازیافت زباله" شهرستان اسلام آبادغرب و شهرهای تابعه، متاسفانه اهمال در این رابطه ادامه دارد.

 

 

بالاخره  دکتر فلاحت پیشه پس از پیگیری های متعدد  در اواخر بهمن ماه سال 95   اعلام کرد: از  یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان اعتبار دریافتی پروژه طرح بازیافت زباله تر وتولید کود آلی در اسلام آباد غرب، جهت تسریع در اجرای طرح مبلغ ششصد میلیون تومان به حساب شهرداری اسلام آباد واریز شده با شروع کار پرداخت های بعدی نیز صورت خواهد گرفت.

 

همایون نوری شهردار اسلام آبادغرب که پیش از این اعلام نمود؛ برای احداث کارخانه بازیافت 8 میلیارد تومان برآورد شده، در گفتگو بااسلام آباد خبرضمن تأیید این خبر گفت: از مصوبه امیلیارد و 400 میلیون تومانی مبلغ 600 میلیون تومان به حساب شهرداری اسلام آبادغرب واریز شده و مقرر شده که پس از عقد قرارداد با پیمانکار مابقی مبلغ  نیز به حساب شهرداری واریز گردد که مقدمات برگزاری مناصه برای مشخص شدن پیمانکار در حال انجام است.

 

 

 

وی با بیان اینکه؛ در صورت تکمیل تمام بودجه واعتبارات لازم، بهره برداری طرح کارخانه بازیافت اسلام آبادغرب بیش از دوسال زمان می برد، گفت: شرکت بازیافت و کود آلی 5 شهرداری اسلام آبادغرب، حمیل، دالاهو، سرمست و گهواره تشکیل و ثبت شده و بر اساس جمعیت سهم هر شهرداری مشخص گردیده که بر این اساس؛ سهم شهرداری اسلام آبادغرب 84 درصد، دالاهو 4 درصد، حمیل 2 درصد، گهواره 2 درصد و سرمست 1.5 درصد می باشد.

 

به گفته فرماندار شهرستان؛ 40 درصد زباله شهرستان خشک است و پسماند خشک برای شهرداری درآمد زاست، که شهردار اسلام آبادغرب در این خصوص گفت: پس از انجام مراحل قانونی قرارداد 4 ساله واگذاری زباله خشک با یک شرکت امضاء شده است که بزودی فعالیت آن آغاز خواهد شد.

 

محمدی زاد مدیرعامل شرکت بازیافت و کود آلی شهرداری های اسلام آبادغرب، حمیل، دالاهو، سرمست و گهواره در گفتگو بااسلام آباد خبر، اظهار کرد: 40 درصد اعتبار این پروژه سهم سازمان شهرداری هاست که به مروز زمان وارزی می شود و بالغ  40 درصد توسط 5 شهرداری منطقه تأمین می شود و 20 درصد باقیمانده در صورت مجوز هیئت مدیره بصورت سهام برای سرمایه گذاری عمومی واگذار می گردد.

 

وی افزود: تولیدات این کارخانه بازیافت یک کود آلی است که می تواند مصارف کشاورزی داشته باشد و در آینده تأمین کننده یک درآمد پایدار برای شهرداری خواهد بود.

 

 

محمدی زاد گفت: با بهره داری این طرح زمینه اشتغالزایی مستقیم 15 تا20 نفر فراهم خواهد شد و در نظر داریم تمام بحث جمع آوری زباله در محدوده 5 شهرداری تحویل این شرکت گردد  که هم یک کد درآمدی داشته باشد و هم تأمین کننده هزینه های آن باشد.

 

وی با بیان اینکه در صورت تامین منابع مالی این کار در مدت یک سال به بهره برداری خواهد رسید، افزود: این پروژه  یک  طرح بسیار خوب زیست محیطی است که واقعا" جابگوی نیازهای ما می باشد و می بایست این کار زود تر صورت می گرفت.

 

به گزارشاسلام آباد خبر،  در سال 79  بالغ بر 5 هکتار  زمین در محل ورودی گهواره جهت کارخانه بازیافت تهیه و کار تسطیح زمین نیز انجام شده است، امیدوارم پس از گذشت 16 سال  از زمان استارت این برنامه زیست محیطی با اجرای طرح های بازیافت و پسماند علاوه بر حل اساسی یکی از مشکلات زیست محیطی منطقه زمینه اشتغال مسقیم و غیرمستقیم چند صد نفر از همشهریان فراهم گردد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد