گزارشی از پیچ و خم های تنها پروژه امید بیکار ترین شهر کشور

بیم ها و امیدهای افتتاح پتروشیمی اسلام آبادغرب

کد خبر: 296611
|
09:39 - 1395/12/16
نسخه چاپی
بیم ها و امیدهای افتتاح پتروشیمی اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: با تلاش ها و کش و قوس های فراوان دو نماینده مجلس شهرستان در طول عمر دولت تدبیر و امید برای افتتاح طرح پتروشمی اسلام آبادغرب، به گفته مسئولین طرح با حل شدن مشکل فاینانس خارجی خبرهای خوشی در راه است.

به گزارشاسلام آباد خبر، بحث احداث چهارمین پتروشیمی کرمانشاه در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب توسط بخش خصوصی از سال ۹۲ آغاز شد و در نهایت سرمایه گذاران در سال ۹۳ با ایجاد شرکت ماهان شیمی زاگرس رسما" وارد کارهای مهندسی پروژه شدند و در سوم تیرماه 94 مجوز احداث شرکت پتروشیمی اسلام‌آباد غرب تحت عنوان «ماهان شیمی زاگرس» از سوی وزیر نفت در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب ابلاغ شد .

 

بسیاری از مردم اسلام آبادغرب امید داشتند با آمدن دهه فجر95،  امسال تنها پروژه امید مردم برای ریشه کنی بیکاری جوانان کلنگ زنی شود اما این مهم محقق نشد و سال گذشته علی جلیلیان نماینده وقت مجلس که پتروشیمی اسلام آبادغرب را حاصل پیگری های انفرادی خود و حمایتهای قاطعانه  زنگنه وزیر نفت  می دانست تلاش هایی برای کلنگ زنی این پروژه در دهه فجر سال 94 انجام داد  که  ظاهرا" بخاطر انتخاباتی بودن این حرکت و از طرفی عدم صدور برخی مجوزها این کار صورت نگرفت و بعد از انتخابات مجلس، زمزمه کلنگ‌زنی پتروشیمی چهارم کرمانشاه در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه در تیر ماه 95 باز هم بر سر زبان افتاد اما با توجه به موجود نبودن اراده لازم این هم رسمیت نیافت.

 

 اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه با افتتاح چند طرح به مناسبت دهه فجر در شهرستان، با اشاره به اینکه؛  ابر پروژه پتروشیمی اسلام آبادغرب منجر به تحول و ایجاد اشتغال بسیار بالایی در استان می گردد، گفت: پتروشیمی اسلام آبادغرب 2 ماه دیگر کلنگ زنی خواهد شد.

 

 

 

اسدالله رازانی استاندار كرمانشاه در نشست شورای اداری استان در چند روز اخیر که با حضور رئیس کل بانک مرکزی ایران در  استانداری برگزار شد، به اجرای پروژه پتروشیمی اسلام آباد غرب به عنوان طرحی بسیار بزرگ و تحول ساز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هئیت مدیره این پتروشیمی از سرمایه گذاران توانمندی شکل گرفته و تاکنون نیز مجوزهای زیست محیطی و تامین آب و گاز این پروژه صورت گرفته که  پذیرش اولیه پروژه توسط بانک صنعت و معدن انجام و کار در مرحله جذب فاینانس خارجی قرار دارد.

 

استاندار کرمانشاه میزان سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه را ۱.۶ میلیارد یورو اعلام کرد.

 

 

محمود جلوند مدیرعامل پتروشیمی اسلام آبادغرب نیز در این جلسه ضمن بیان مشکلات پیش رو، ظرفیت این پروژه را تولید ۷۳۰ هزار تن پلی الفین عنوان کرد و گفت: صنایع پایین دستی بسیاری در حوزه ساخت انواع پلاستیک ها و رنگ ها و رزین ها می تواند در پایین دست این پروژه شکل بگیرد.

 

 

وی به اشتغالزایی بالایی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه در زمان بهره برداری ۲۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و تا ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد می کند. وی با بیان اینکه این پروژه آماده اخذ مجوز از شورای اقتصاد است، خواستار رفع مشکلات فراروی تامین مالی این پروژه شد.

 

 

مدیرعامل شرکت ماهان شیمی زاگرس در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، ضمن تشریح آخرین مراحل احداث پروژه گفت: 6 تا قرارداد داریم که سه مورد آن نهایی شده است و سه قرار داد اصلی آن بسته شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا به گفته  استاندار در دو ماه آینده کلنگ زنی انجام می گیرد، گفت: خبر های خوبی در راه است مشکل موانع قانونی حل شده و پرونده به شورای اقتصاد ارسال شده است و البته تا کنون مانع خاصی وجود نداشته است و این کارهای مقدماتی لازم است که انجام دهیم و پیمانکاران آماده به کار هستند و فقط  بحث تامین مالی است که باید نظام تصمیم بگیرد و کار دولت هم نیست و ما منتظر دستورمسئولین امر هستیم .

 

محمود جلوند اظهار کرد: در بحث سرمایه گذار ها و سهم آورده تامین مالی و رایزنی های لازم صورت گرفته است و خود بانک هم با کشور آلمان و ژاپن درحال مذاکره است که مشکل اعتبار حل شود و علاوه بر آن  بانک سپه هم عضو کنسرسیوم تامین مالی این طرح می باشد و اعلام آمادگی کرده که با بانک صنعت و معدن شریک شود.

 

 

وی افزود: بحران بیکاری ربطی به مسئله پتروشیمی ندارد و ریشه در فرهنگ کار و کارآفرینی دارد و مشکل بیکاری با فعال کردن صنایع پایین دستی حل می شود به عنوان مثال با ایجاد واحد های تولیدی کوچک می توان فرهنگ کار و کارآفرینی را نهادینه کرد و بحران بیکاری را کاهش داد.

 

مهندس جلوند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این پتروشیمی یک سازمان صنعتی و خصوصی است که یک عده ای را با تخصص خاص و به صورت معدود بکارگیری می کند و نمی تواند مشکل و معضل بیکاری منطقه را به طور کامل حل کند.

 

وی با بیان اینکه نباید رسانه ها امید واهی به مردم بدهند، افزود: ریشه کنی کامل بیکاری نیازمند این است که بر روی طرح های خانگی و منظم برنامه ریزی شود به عنوان مثال کسانی که در روستا ها زندگی می کنند با ایجاد شرایطی برای پرورش خانگی  دام و طیور بخشی از مشکلات بیکاری حل شود.

 

 

دکتر فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، گفت: همه مقدمات داخلی اجرای طرح عظیم پتروشیمی اسلام آبادغرب تکمیل شده است و تنها موضوع باقیمانده یک مرحله خارجی توافقنامه فاینانس( خط اعتباری) که به ایران و چین مربوط است.

 

 

وی افزود: متاسفانه شرکت چینی ماده ای را بعنوان بخشی از قراردا پیشنهاد داده که گنجاندن این بند در قرارداد به صلاح نیست.

 

فلاحت پیشه گفت: آنها در قالب یک بند قرارداد خواستار این شده اند که ایران را متعهد کنند که اگر تحریم ها علیه ایران تجدید شود در طول 6 ماه این شرکت پتروشیمی زاگرس و دولت جمهوری اسلامی تمام غرامت و خسارت را به شرکت چینی بپردازد و همه تسهیلاتی را که دریافت نموده با سودش به شرکت چینی بازگرداند.

 

وی افزود: این بند استثمارری است که دولت جمهوری اسلامی ایران زیر با آن نرفته و البته دولت حدود 70 میلیارد دلار قرارداد فاینانس با طرف های خارجی در دست بررسی دارد و توافق اولیه کرده است که این بند هم با چین و هم با ایتالیا و ... باعث شده است که حتی یک دلار از این توافقات عملی نشود و فقط مختص به پتروشیمی ما نیست .

 

فلاحت پیشه گفت:  در دیداری که با وزیر اقتصاد داشتم، ایشان اعلام کرد در حال دنبال کردن مذاکرات با طرف های چینی و ... هستیم که اگر این مذاکرات حل شود، پتروشیمی اسلام آبادغرب اولویت اول برای گرفتن فاینانس است.

 

 

انتهای گزارش/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد