گزارش/

تاثیر منفی رکود بر وضعیت اقتصادی اصناف اسلام آبادغرب/کاهش قدرت خرید مردم در دولت روحانی

کد خبر: 297062
|
13:28 - 1396/02/28
نسخه چاپی
تاثیر منفی رکود بر وضعیت اقتصادی اصناف اسلام آبادغرب/کاهش قدرت خرید مردم در دولت روحانی
اسلام آبادخبر: کاهش قدرت خرید مردم در دولت روحانی از تاثیرات منفی بیکاری و رکود بر وضعیت اقتصادی اصناف اسلام آبادغرب است که تعدادی از این صنوف را به تعطیلی کشانده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، تاثیر منفی رکود بر وضعیت اقتصادی اصناف اسلام آبادغرب تعدادی از این صنوف را به تعطیلی کشانده است.

 

رحمت جلیلیان رییس اتحادیه خواروبار فروشان در گفتگو بااسلام آباد خبر، گفت: صنف ماخیلی گسترده است و علاوه بر خشکبار و خواروبار فروشان صنف های آجیل فروشی، لبنیات و عطاری زیر مجموعه اتحادیه ما قراردارند.

 

وی افزود: در سامانه 1080  واحد فعال ثبت شده است ولی حدود 3 الی 4 سال است که بازار وضعیت خوبی ندارد و رکود بر بازار حاکم است و به علت بی بازاری شاهد ابطال جواز کسب و جمع کردن کاسبی برخی از کسبه بوده ایم.

 

جلیلیان گفت: بیکاری، رکود و پایین آمدن قدرت خرید مردم بصورت زنجیره ای بر بازار صنف ما تاثیر منفی گذاشته است.

 

 

وی با اشاره به آمار غیر واقعی منتشره از سوی برخی دستگاه ها، گفت: اگر رکود کاهش یافته پس چرا بانکها تسهیلات 18 و 22 درصدی به مردم پرداخت می کنند و اگر برفرض  ادعای دولت درست باشد پس باید نرخ سود وام های بانکی نیز تک رقمی باشد.

 

رییس اتحادیه خواروبار فروشان بیان داشت: 4 دوره عضو اتحادیه بودم و 3 سال است بطور مستقیم ریاست اتحادیه خواروبار فروشان را برعهده دارم که در این مدت هیچ حمایتی از اصناف ندیدم.

 

وی دوران پیش از این دولت را از  سال های اقتصادی خوب مردم می داند و می گوید در گذشته هم پول در بازار بوده و هم وضعیت خرید و معیشت مردم بهتر بود به گونه ای که خانواده ها برنج کیسه ای 50 هزار تومان را به راحتی چندین کیسه می خریدند ولی اکنون برخی خانواده ها قدرت خرید یک کیسه برنج40 هزار تومانی را ندارند.

 

این بازاری پیشکسوت می گوید: اگر مردم کار و  درآمد داشته باشند و پول باشد گرانی تاثیری بر خرید مردم ندارد و مردم با خرید خود موجب رونق بازار داخلی می شوند.

 

 

عین الله حیدری رییس اتحادیه میوه و تره بار اسلام آبادغرب و نایب رییس اتاق اصناف نیز در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، گفت: 4 دوره حدود 16 سال رییس این اتحادیه هستم و بیکاری خیلی زیاد در شهر اسلام آبادغرب باعث روی آوردن جمع کثیری از  مردم به میوه فروشی دست فروش یا وانت های دوره گرد شده است.

 

وی افزود: رکود و بی بازاری مغازه داران و از طرفی افزایش دست فروشان موجب اعتراض مغازه داران میوه فروش به آنها شده، چون مغازه دار عوارض و مالیات به دولت می دهد ولی دست فروشی یک شغل کاذب است که قابل ردیابی نمی باشد.

 

رییس اتحادیه میوه و تره بار اسلام آبادغرب در خصوص رفع این مشکل چندین بار به فرمانداری مراجعه یا مکاتبه نموده ام و قرار بود بصورت موقت آنها را بصورت هفته بازار ساماندهی کنند ولی این اقدام نیز صورت نگرفت.

 

 

وی افزود: میدان میوه و تره بار اسلام آبادغرب بالغ بر 40 غرفه دارد که بعلت ورشکستگی تعدادی از آنها یا تعطیل شده یا تغییر شغل داده اند و در چند سال گذشته چندین بار به فرمانداری اعلام کرده ایم که کسبه با وصف  استفاده از وام های مضاربه سنگین با سود بالا، تاب و تحمل رکود این بازار را ندارند و قصد تعطیلی کلی میدان میوه و تره بار را داشته ایم که مسئولین قول حمایت دادند ولی متاسفانه هیچ خبری از مساعدت آنها نشده است.

 

حیدری گفت: وضع اقتصادی اکثر مردم به حدی ضعیف است که حتی قدرت خرید میوه را ندارند و افراد بیکار یا کارگران کم درآمد جامعه  توان خرید میوه متوسط کیلویی 5 هزار تومان را ندارند که این عامل پایین آمدن قدرت خرید مردم بیشترین ضربه را به صنف ما زده است.

 

به گزارشاسلام آباد خبر،یکی دیگر از صنف هایی که بعلت رکود بازار به مشکل اقتصادی برخورده، صنف پوشاک است؛ عبادالله جلیلیان رییس اتحادیه پوشاک و کفش فروشان شهرستان اسلام آبادغرب با بیان اینکه؛ صنف وی 400 نفر عضو دارد، گفت: مردم و مسئولین بهتر از من وضعیت بازار را می دانند و بهتر است من در این باره حرفی نزنم.

 

 

عین الله حیدری نایب رییس اتاق اصناف در این رابطه به خبرنگاراسلام آباد خبر، گفت:  در زمان جنگ 8 ساله با وصف اینکه به جبهه ها هم کمک می کردیم وضعیت اقتصادی ما بهتر از الان بود

 

وی افزود: حدود5 سال است که هرسال بیشتر از سال قبل بازار اصناف راکد می شود که منجر به ورشکستگی تعدادی از این کسبه و فعالان اقتصادی شده است.

 

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: با توجه به تبلیغات گسترده داخلی و خارجی در زمان امضای برجام در اروپا، قیمت برخی اجناس در بازارکاهش یافت ولی باتوجه وضعیت نامشخص و طولانی شدن روند این قراداد، عملا" دوباره شاهد افزایش قیمت اجناس در بازار بودیم و از طرفی مرم پول ندارند و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و همین عامل باعث جلوگیری از شکل گیری رونق اقتصادی شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد