گزارش/

از ویزیت فله ای تا نارضایتی بی صدای بیماران از برخی متخصصان زنان در اسلام آبادغرب

کد خبر: 299407
|
13:30 - 1396/08/17
نسخه چاپی
از ویزیت فله ای تا نارضایتی بی صدای بیماران از برخی متخصصان زنان در اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: نارضایتی از محیط مطب و منشی، آگاهی ندادن به بیمار و همراه، اخلاق پزشکی و بی توجهی به خواسته بیمار، گوشه ای از دلایل نارضایتی بیماران از برخی پزشکان متخصص زنان در اسلام آبادغرب است.

به گزارشاسلام آباد خبر، در خصوص بهداشت محیط  و استانداردهای لازم جهت مطب پزشکان مباحث بسیار گسترده ای مطرح است اما این گزارش به گوشه ای از دلایل نارضایتی بیماران از برخی پزشکان  متخصص زنان در اسلام آبادغرب می پردازد.

 

گاهی پزشک زمان کافی به بیمار اختصاص نمی دهد که ممکن است به خاطر خستگی، بی حوصلگی و بالا رفتن سن پزشک و آمار بالای ویزیت روزانه و غیراستاندارد بیماران باشد. اما بیمار از پزشک توقع دارد با توجه به گرفتن حق ویزیت به صحبتهایش خوب گوش بسپارد و مشاوره لازم را به وی ارائه نماید.

 

یک خانم بارداری در اعتراض به عملکرد پزشکان زن در اسلام آبادغرب می گوید: اگر مجبور نبودم و پول داشتم به شهرهای بالاتر می رفتم و به هیچ عنوان به برخی از پزشکان زن اسلام آبادغرب مراجعه نمی کردم، چون مثل برده با انسان رفتار می کنند و مثل حمام عمومی های قدیم چند زن را با هم به اتاق معاینه دکتر می فرستند، یک خانم روی تخت معاینه منتظر معاینه زنانه، یک خانم هم مقابل میز پزشک و چند خانم دیگر روی صندلی داخل اتاق پزشک نشسته اند و در واقع صف دومی هم اینجا تشکیل شده و اصلا" امکان مطرح کردن برخی از مسائل خصوصی  وجود ندارد.

 

 

وی گفت: یک بار شاهد توهین یکی از پزشکان به خانمی بر روی تخت معاینه بودم با این لحن؛ خانم مگر خودت و شوهرت نمی فهمید ... ، چرا مسائل زناشویی را رعایت نمی کنید ...، هر چند شاید سخنان پزشک از روی دلسوزی بود، اما چون جلوی چند نفر آن سخنان را به بیمار گفت، ان خانم تا خروج از مطب از خجالت سرش را بلند نکرد.

 

 

یک خانم باردار دیگر در این خصوص به خبرنگار ما گفت:  اولین مشکل  این است که مطب پزشکان زنان نوبت دهی استاندارد ندارند و برخی موارد طی مراجعه حضوری و تماس تلفنی نوبت می دهند یا اسم را ثبت می نمایند اما این کار به درستی اجرا نمی شود، بعضا" منشی دکتر اعلام می نماید باید تشریف بیاورید و داخل مطب بنشینید که نشستن 3 الی 4 ساعت روی یک صندلی پلاستیکی  برای یک خانم باردار کار مشکلی است.

 

یک بانوی دیگر به خبرنگار ما گفت: به هیچ عنوان به ما مشاوره لازم را نمی دهند و در حالی که سونوگرافی  برای من نوشته هر چه پرسیدم این برای چیه پاسخی دریافت نکردم و فقط میگوید برو سریع  جوابش را بیار بعدا" می فهمی و من  تا گرفتن  جواب  از استرس و نگرانی تپش قلب گرفتم.

 

در این رابطه آقای احمدی همسر یکی از بانوان باردار به خبرنگار ما گفت: برای گرفتن نوبت به مطب یکی از پزشکان زن مراجعه کردم از راه پله تنگ و باریک  ساختمان بالا رفتم در وسط راه دو تا خانم در حال پایین آمدن بودن که با توجه به باریکی راه پله مجبور شدم پایین بیایم تا ایشان رد شوند و دو بار دیگر این مورد برایم تکرا شد و بالاخره بالا رفتم و به اتاق انتظار وارد شدم، دیدم تابلو زده اند ورود آقایان ممنوع، به هر حال چون مجبور بودم برای همسرم نوبت بگیرم جلو رفتم، هنوز به میز منشی نرسیده بودم، با حالت هجومی و فریاد بیرون... بیرون به استقبال من آمد، اما وقتی دید که من مودبانه سلام کردم و موضوع اخذ نوبت را مطرح کردم، گفت؛  آقا اینجا مطب زنانه است و ورود آقایان ممنوع است، گفتم چرا ؟! من فقط نوبت میخواهم و مزاحمت و ناراحتی برای کسی ایجاد نکردم و همه خواهران اینجا هم با حجاب کامل روی صندلی نشسته اند. مشکل کجاست؟!

 

 

آقای دیگری  هم مطرح کرد: که به همراه همسرم خواستم از یکی از پزشکان خانم  شهرستان برای دوران بارداری همسرم مشاوره بگیرم اما منشی وی گفت ورود آقایان اصلا" ممنوع است در صورتی در دیگر نقاط کشور چنین مشکلی وجود ندارد و این پزشکان از عدم نا آگاهی مردم سوء استفاده می کنند.

 

یکی دیگر از مسائل رفاهی که اکثر مطب پزشکان این مشکل را دارند نداشتن یا قفل کردن سرویس بهداشتی است؛ یک بانوی محترم به خبرنگار ما گفت: پس از انجام سونوگرافی به مطب پزشک زنان آمدم ، چون آب زیادی  برای سونوگرافی خورده بودم حالت  اضطرار دفع ادرار به من دست داد، خانم منشی گفت: دستشویی ما خراب است و با آن حالت ناراحت چند خیابان را طی کردم تا از سرویس های بهداشتی کنار مسجدجامع استفاده کنم و این برای من خیلی رنج آور بود که یک مطب پزشکی بانوان با توجه به نیازش دستشویی نداشته باشد یا بگویند خراب است.

 

دکتر محمدرضا نادری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر،  در خصوص مشکلات مطرح شده اظهار کرد: برخورد برخی از افراد به مهارت اجتماعی مربوط است که بخشی از آن به ما و جامعه ای که در آن پرورش یافته ایم بر می گردد اما در خصوص مطب پزشکان برخی از اماکن همکف برای پزشکان اجاره داده نمی شود یا قیمت خیلی بالایی دارد اما با این وجود چنین مسائلی ناقض تکریم ارباب رجوع نمی باشد و ما آمادگی داریم با همکاری رسانه ها، نظام پزشکی و نظارت بر درمان از این  مشکلات بازدید نماییم.

 

وی افزود: یکی از مسائلی که باعث افزایش مشکلات می شود عدم پیگیری و عدم شکایت مردم در مراجع ذیصلاح است، اگر مردم چنین مشکلاتی را با مدیریت شبکه و بخش نظارت بر درمان مطرح نمایند حتما با فرد خاطی برخورد خواهد شد و بعضا" داشته ایم که مطب پزشک متخلف تا لغو پروانه پزشکی هم پیش رفته است.

 

دکتر نادری گفت: فرستادن چندین بیمار به اتاق معاینه پزشک خلاف قوانین نظام پزشکی است و هر پزشک  متخصص 20 دقیقه و فوق تخصص 30 دقیقه باید وقت برای هر بیمار بگذارد.

 

وی افزود: فلسفه پزشکی فقط نسخه پیچیدن نیست بلکه ایشان باید بیمار را جامع الشرایط ببینند و اینکه مطبی ابتدایی ترین شرایط و نیاز(سرویس بهداشتی) را نداشته باشد، متاسفانه این از دانش پایین همکاران پزشک ما می باشد.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه دوران پزشک سالاری رو به افول است گفت: مردم باید نارضایتی خود را اعلام نمایند تا امکان پیگری و پیگرد برای فرد خاطی باشد.

 

 

به گزارش خبرنگار اسلام آبادخبر  یکی از مواردی که اکثر بیماران خانم عنوان کردند نبود رادیولوژیست خانم در شهرستان و معذب بودن آنها در سونوگرافی با حضور متخخص مرد بود و نظر مراجع عظام در رابطه با سونوگرافي توسط جنس مخالف  این است که؛ مراجعه به پزشک ناهمجنس جايز نمي باشد یا چنانچه ضروري نبوده و لمس کردن و نگاه کردن موجب حرام شود جايز نمي باشد  که مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان در پاسخ به این سوال خبرنگار اسلام آبادخبر اظهار کرد: طبیعی است که اگر معاینه خانم بیمار توسط یک پزشک یا کارشناس خانم صورت بگیرد راحت تر است و رادیولوژیست خانم  برای سونوگرافی خانم ها در بیمارستان وجود دارد، و برای بیماران بستری در بیمارستان اسلام آبادغرب خدمات مربوطه انجام می شود اما امکان ارائه خدمات سونوگرافی برای همه بانوان باردار در بیمارستان وجود ندارد، و حضور این بانوی رادیولوژیست نیز بخاطر طرح اجباری خدمت در مناطق محروم می باشد و اکثرا" پس از پایان طرح از شهرستان می روند و متاسفانه تعداد فارع التحصیلان رادیولوژی نسبت به پزشکی خیلی کم می باشد،  اما در بخش خصوصی با توجه به نفوذ بزرگان و صاحب نظران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهرستان می شود امکان حضور رادیو لوژیست خانم نیز در شهرستان فراهم شود.

 

بیگلری مسئول بهداشت محیط شهرستان در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر  در خصوص؛ مشکلاتی همچون نبود سرویس بهداشتی، نبود نوبت دهی سازماندهی شده و... در مطب ها عنوان کرد: 54 مطب و 4 آزمایشگاه در سطح شهر وجود دارد که مورد بازدید کارشناسان ما قرار می گیرند و مکان هایی که فاقد رعایت اصول بهداشتی و مشکلاتی ازین دست باشند پروانه بهداشتی آن ها لغو می گردد.

 

وی افزود: مردم می توانند با شماره گیری تلفن ثابت 190 شکایات خود را اعلام کنند تا در بازه زمانی کوتاه به ما ارجاع داده بشود و بر اساس اولویت مورد رسیدگی قرار گیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها