در راستای شعار "اسلام آبادغرب نامزد پایتخت کتاب ایران" صورت گرفت؛

ویژه برنامه روستای دوستدار کتاب در روستای قباد شیان اسلام آبادغرب/ تقدیر از برگزیدگان مسابقه نقاشی کتاب و کتابخوانی

کد خبر: 305202
|
11:29 - 1398/07/25
نسخه چاپی
ویژه برنامه روستای دوستدار کتاب در روستای قباد شیان اسلام آبادغرب/ تقدیر از برگزیدگان مسابقه نقاشی کتاب و کتابخوانی
ویژه برنامه های روستاهای دوستدار کتاب در روستای قباد شیان با تجلیل از برگزیدگان مسابقه نقاشی کتاب و کتابخوانی روستا با حضور چهرهای ادبی استان برگزار شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، با حضور محمدی زاد بخشدار مرکزی اسلام آبادغرب، خسرو  تمری رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ، عزتی معاون حوزه هنری کرمانشاه ، امین شیرزادی شاعر مطرح کشوری و جمع از دانش آموزان و مردم روستای قباد شیان از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلام آبادغرب مراسمی تحت عنوان روستای قباد شیان روستای دوستدار کتاب ایران  برگزار شد.

 

دهیار روستای قباد شیان با اشاره به جایگاه ادبی روستا گفت : بنا داریم برنامه ریزی مناسب برای جهت گیری فعالیت های فرهنگی به ویژه روستاهای دوستدار کتاب داشته باشیم و از ظرفیت همه نخبگان در این زمینه استفاده کینم.

 

در ادامه مراسم محمدی زاد بخشدار مرکزی اسلام آبادغرب گفت : بدون توجه به موضوع فرهنگ تمام فعالیت های ما ناقص باقی خواهند ماند و راه به جایی نخواهیم برد.

 

محمدی زاد افزود : امروز در سطح ۴ دهستان تابع بخش مرکزی اقدامات ارزشمندی در حوزه فرهنگ وهنر در حال تحقق است و یکی از این برنامه ها روستاهای دوستدار کتاب است که بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

 

وی افزود : امروز نگاه ما در کنار عمران و فعالیت های عمرانی ، به موضوع فرهنگ منعطف شده است و باور داریم تنها راهی که می تواند به روستاها پویایی و نشاط ببخشد فعالیت فرهنگی از جمله کتاب و کتابخوانی است.

 

بخشدار مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در این برنامه با تاکید بر کارهای فرهنگی بویژه موضوع کتاب از حمایت این بخشداری در راستای کارهای فرهنگی با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اشاره نمود و افزود بستر پیشرفت و توسعه روستایی با نگاه فرهنگی امکان پذیر است.

 

در ادامه مراسم  خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب به  نقش بخشدار و دهیاری روستای قباد شیان در  برگزاری این کار فرهنگی اشاره و خواستار مشارکت تمام نخبگان و فعالان فرهنگی این روستا به مقوله کتاب و روستای دوستدار کتاب شد.

 

تمری افزود : اولویت اصلی ما طرح پایتخت کتاب ایران و از آن مهمتر گسترش فرهنگ مطالعه در سطح جامعه است و باور داریم که کتاب با خودش دانایی به ارمغان خواهد آورد و حاصل دانای رشد و پیشرفت و تربیت نخبگان است.

 

 

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته افزود : هم اکنون اقدامات خوبی در سطح روستاهای بخش مرکزی اسلام آبادغرب در حال تحقق است و این مساله به همت بخشدار مرکزی و مجموعه دهیاران عزیز است که به دنبال آن هستند تا با کتاب روستایی فرهیخته و اهل دانش داشته باشند.

 

امین شیرزادی از شاعران و نویسندگان استان و کشور که در راستای روستای دوستدار کتاب به زادگاه خود آمده بودند با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی خاطراتی از دوران دبستان خود را در این روستا بیان داشتند و افزودند انتظار دارم دانش آموزان از همین دوران ابتدایی با کتاب آشنا شوند که در آینده بتوانند جامعه ساز باشند و اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاعه پیدا کند روند پیشرفت و آبادانی با محوریت دانایی شکل خواهد گرفت.

 

محسن عزتی معاون حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه نیز در این مراسم به اهمیت جایگاه نخبگان اشاره و بیان داشت: باید به معرفی نخبگان همت بگماریم و در این راستا بیش از هر کس مردم نقش دارند.

 

گفتنی ست؛ در پایان این برنامه به دانش آموزان  شرکت کنند در مسابقه نقاشی با موضوع کتاب هدایایی بصورت کارت هدیه و کتاب اهدا گردید.

 

جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

 

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

 

امین شیرزادی از شاعران و نویسندگان استان و کشور که در راستای روستای دوستدار کتاب به زادگاه خود آمده بودند با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی خاطراتی از دوران دبستان خود را در این روستا بیان داشتند و افزود: انتظار دارم دانش آموزان از همین دوران ابتدایی با کتاب آشنا شوند که در آینده بتوانند جامعه ساز باشند و اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاعه پیدا کند روند پیشرفت و آبادانی با محوریت دانایی شکل خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به نوجوانان و کودکان حاضر در مراسم گفت: روی سخن من با شما کودکان و نوجوان است و توصیه می کنم اگر می خواهیم شخصیت برجسته ای داشته باشیم که دیگران به ما افتخار کنند باید از همین ابتدا به سراغ کتاب و کتابخوانی برویم.

 

استاد شیرزادیعنوان کرد: من به دانش آموزان عزیز قول می دهم اگر یک کتاب را مطالعه و خلاصه کتاب را برای من ارسال کنند هم خلاصه کتاب را می خوانم و هم یک کتاب هدیه خواهم داد.

 


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد