گزارشی از یک هیأت عزاداری متفاوت؛

نمایشگاه از مدینه تا شام ویژه دهه محرم در اسلام آبادغرب+تصاویر

کد خبر: 306063
|
13:52 - 1399/06/05
نسخه چاپی
نمایشگاه از مدینه تا شام  ویژه دهه محرم در اسلام آبادغرب+تصاویر
یک هیات عزاداری متفاوت با فضا سازی واقعه کربلا اقدام به برپایی نمایشگاه از مدینه تا شام ویژه دهه محرم در مسجد الزهرا(س) اسلام آبادغرب نموده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، در چند سال گذشته برنامه های جذاب این مسجد در ایام محرم  باعث شده اسم هیأت بر سر زبان مردم افتاده و در شبکه های اجتماعی هم در خصوص برنامه های این هیأت عزاداری اطلاعیه هایی درج شود همین موجب حضور پر شور مردم شده بود به گونه ای که اگر کسی می خواست جای خوبی برای دیدن برنامه های عزاداری محرم نصیبش بشود، باید از سر شب می رفت و جا می گرفت.

 

اینجا هیأت عزاداری مسجد الزهرا(س) شهرک جهاد اسلام آبادغرب است که یکی از بهترین نمونه‌های عزاداری را به نمایش گذاشته و به قول منبری ها شور حسینی را با شعور حسینی همراه کرده بود.

 

حجت الاسلام سجاد گندمکار امام جماعت مسجد الزهرا اسلام آبادغرب است که وی مبلغ طرح هجرت از مبلغین ویژه تخصصی فرق از قم به شهر اسلام آباد آمده و 5 سال است که در این شهرستان به امور تبلیغی دینی می پردازد و بانی این کار خیر می باشد.

 

وی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: بارصد ها و آسیب شناسی که انجام دادیم ،یکی از معضلاتی که در اکثر شهرستان ها به ویژه اسلام آبادغرب وجود دارد، احصا گردید که چرا در دهه محرم نمی توانیم از وجود یک سخنران  و منبری که معارف را گوش عامه مردم ( نه فقط قشر مسجدی) برساند و یکی از معضلات این بود که دسته های سینه زنی و عزا درب مساجد قرار دارد. لذا منبر را در کنار تعزیه به بیرون مسجد و در بین مردم آوردیم.

 

 

وی افزود: سه سال است به حول و قوه الهی مبحث تعزیه  را در سه شب هفتم، هشتم و نهم محرم انجام می دهیم، اما امسال تعزیه  در کنار یک کار نو که جذابیت بسیار بالایی داشت طراحی گردید، که خود تعزیه نیز نیاز به فضاسازی داشت که بتوانیم یک کار نو و جدید ارائه دهیم و با بررسی های که انجام دادیم مشخص شد که این کار در کشور فقط در منطقه خوانسار صورت گرفته لذا از اساتید آن منطقه نیز مشاوره گرفتیم و یک گروه از جوانان انقلابی و مذهبی شهرستان را تشکیل دادیم که فقط کارشان بحث کارگردانی و بازیگری نقش های تعزیه باشد.

 

حجت الاسلام گندمکار عنوان کرد: متن و محتواهای تعزیه نیز اشکالاتی داشت که متن لهوف از سیدبن طاووس آورده تطبیق داده شد که با زبان کوردی کلهری بیان شود که در این منطقه همه فهم باشد.

 

وی افزود: فضاسازی نیز بصورت نمایشگاهی طراحی گردید که فقط تعزیه محور نباشد، که این کار مورد استقبال مردم قرار گرفت بصورتی که بازدید روزانه از این فضاسازی داشتیم، که بازسازی واقعه کربلا همراه با مقتل تطبیق داده شد و فضا سازی علقمه، قتلگاه سیدالشهدا، تل زینبیه ، تنور خولی، ساخت ماکت سه بعدی ضریح امام حسین(ع) و خیمه 300 متری عظیمی برپا گردید که در واقع  این فضا سازی یک روضه مجسم را در اذهان تداعی می کرد و بسیاری از بازدید کنندگان در حین بازدید اشک شان جاری می شد.

 

 

 این مبلغ دینی گفت: شبانه دو تا سه هزار نفر در این تعزیه خوانی جمع می شدند و پای منبر روحانیون می نشستند و همچنین روضه و مداحی نیز برپا می گردید که اگر فقط در مساجد بود شاید جمعیت خیلی کمتر از اینها بود اما این امر با بازتاب در شبکه های اجتماعی شهرستان مورد استقبال همشهریان عزیز قرار گرفت و مردم زیادی از این منابر، تعزیه و فضاسازی کربلا بهره و استفاده معنوی بردند.

 

وی افزود: برخی از خانواده های معظم شهدا عکس شهید شان را در این خیمه نصب کردند و این فضا بصورت 100درصدی متعلق به مردم بوده و امیدواریم با حمایت مردم به جایی برسیم که این کار صرفا" برای محرم نباشد و بتوانیم در ایام فاطمیه نیز این خیمه را برپا کنیم.

 

گندمکار خاطرنشان کرد:  جوانان زیادی بدون مزد و به عشق اباعبدالله کار کردند تا فضا آماده شود و برخی اواقت شب ها تا نماز صبح بدون خستگی کار می کردند.

 

وی بیان داشت: تمام هزینه های این هیئت توسط خیرین و کمک های مردمی تأمین می شود و قلک های تهیه شده که مردم خودجوش هرساله می برند نذورات خود را در آن جمع می کنند و قبل از آغاز محرم سال بعد آنرا به مسجد بر می گردانند.

 

گفتنی ست؛ حجت الاسلام مهری امام جمعه اسلام آبادغرب و دیگر روحانیون شهرستان در این فضای معنوی خیمه عزای اباعبدالله الحسین (ع) به سخنرانی و روضه خوانی پرداختند.

 

گفتنی ست؛ بخش اول عزاداری در این هیأت با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به پایان رسید؛  با عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) در چهارمین سال متوالی تعزیه با اشعار جانسوز کُردی  با فضا سازی واقعه کربلا در مسجد الزهرا (س) شهرک جهاد شهرستان اسلام آباد غرب برگزار می گردد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد