نگرانی کشاورزان از افزایش هزینه ها؛

صنعت کشاورزی اسلام آبادغرب از گرانی کود سیاه، سیاه پوش شد!

کد خبر: 306092
|
11:20 - 1399/06/18
نسخه چاپی
صنعت کشاورزی اسلام آبادغرب از گرانی کود سیاه، سیاه پوش شد!
افزایش هزینه های ملزومات کشاورزی و گرانی کود سیاه موجب گلایه و نارضایتی کشاورزان در شهرستان اسلام آباد غرب شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  براساس آمارهای موجود بیش از ۵۰ درصد منابع غذایی جهان تحت تاثیر استفاده از کود شیمیایی سیاه ( کود فسفاته) قرار می گیرد.

می توان گفت کود شیمیایی سیاه یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین کود در سراسر دنیا و صنعت کشاورزی محسوب می شود. این نوع از کود می تواند تاثیر زیادی در پروسه کاشت و برداشت محصولات گیاهی داشته باشد به طوری که کارشناسان معتقدند استفاده از کود شیمیایی سیاه برای رشد ریشه های گیاهی الزامی و ضروری است و عدم استفاده از آن تا حد زیادی بازدهی در مرحله برداشت را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

علاوه بر این محافظت از گیاه در برابر بیماری ها و آفات نیز از دیگر مزایای کود شیمیایی سیاه در صنعت کشاورزی است اما کمبود کود سیاه موجب گلایه و نگرانی کشاورزان منطقه شده است که خبرنگار ما این موضوع را بررسی و پیگیری کرده است.

در بازار آزاد کود سیاه تا 2 برابر قیمت به فروش می رسد

رضایی منش یکی از کشاورزان شهرستان در گفتگو بااسلام آباد خبرگفت: با این وضعیت گرانی تهیه کود سیاه کشاورزی برای ما خیلی مشکل است و اکنون کود سیاه در تعاونی ها هر کیسه بیش از 500 هزار تومان به فروش می رسد و در بازار آزاد کود سیاه تا دو برابر این قیمت و کود سفید تا 300 هزار تومان افزایش یافته است.

اسدی از دیگر کشاورزان منطقه می گوید با این وضعیت گرانی ملزومات کشاورزی، شغل کشاورزی دیگر صرفه اقتصادی ندارد و مسئولین لازم است حمایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

مشکل کمبود کود سفید نداریم/ مردم باید مراقب کودهای تقلبی باشند

کامران کریمی در گفتگو بااسلام آباد خبربا بیان اینکه در زمینه کود سفید گرانی نداریم و با همان قیمت قبل یعنی حدود 55 هزار تومان عرضه می شود، اظهار داشت:  کود سفید در کارخانه های داخل کشور تولید می شود و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آباد غرب افزود: با توجه به تجربیات و پیش آگاهی قبلی همکاران ما، جهت جلوگیری از ازدحام کشاورزان از طریق 11 عاملیت و تعاونی های روستایی منطقه از خرداد ماه اقدام به توزیع کودهای ازته مورد نیاز سال زراعی جدید کردیم  و تاکنون بالغ بر 3 هزار تن کود توزیع شده است.

این مسئول تصریح کرد: مشکل کمبود کود سفید نداریم و از همه مهمتر اینکه کود ازته در بهار باید استفاده شود و مردم با مدیریت و فرصتی که وجود دارد می توانند تهیه کنند.

وی افزود: کود سیاه( فسفاته) یک کود شیمیایی وارداتی است و مسئولین کشوری رایزنی های لازم را انجام داده اند که این کود مورد نیاز کشاورزان نیز تامین شود.

 کریمی خاطرنشان کرد: در اراضی ما کود فسفاته از سال های قبل به وفور یافت می شود و مردم می توانند از یک سری کودهای تولید داخل که درصد فسفات آنها پایین تر است اما دارای ریز مغذی ها هستند و یا از کودهای حیوانی و مرغی  در این شرایط تحریم و جنگ اقتصادی استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آباد غرب بیان داشت: سال گذشته نیز مشکل کمبود کود فسفاته وجود داشت اما به لطف خدا و با همکاری مردم نزدیک 4 هزار تن بیشتر از سال گذشته گندم تولید شد.

این مسئول خاطر نشان کرد: کود سیاه خریداری شده ولی هنوز وارد شهرستان نشده، لذا مردم باید مراقب کودهای تقلبی موجود در بازار باشند و از مراکز مجاز کود خریداری کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها