گزارش؛

ماجرای تلف شدن هزاران ماهی رودخانه راوند اسلام آبادغرب به کجا رسید؟!

کد خبر: 306627
|
10:43 - 1399/10/23
نسخه چاپی
ماجرای تلف شدن هزاران ماهی رودخانه راوند اسلام آبادغرب به کجا رسید؟!
پس از سال ها که دلیل فاجعه‌ای زیست محیطی تلف شدن هرساله آبزیان رودخانه راوند اسلام‌آبادغرب مشخص شد از مسئولین امر پیگیری بعمل آمد که روند حقوقی این پرونده به کجا رسیده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، در حالیکه رودخانه «راوند» با عبور از مرکز شهر اسلام‌آباد غرب و وارد شدن به محدوده روستاهای "برف آباد" و  "لر" می‌تواند یک ظرفیت برای رونق و توسعه گردشگری شهرستان باشد اما در سایه غفلت مسئولان سال‌هاست به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شده است.

هرساله در اواخر پاییز هزاران قطعه از آبزیان رودخانه راوند اسلام‌آبادغرب تلف شده که مسئولین امر اطلاع رسانی دقیقی از علت بروز این معضل در شهرستان نکرده اند اما امسال، ورود رسانه ها و انتشار گسترده تلف شدن ماهی ها و پرندگان و حیوانات اطراف رودخانه موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و واکنش های متعدد به این موضوع شد که منجر به ورود جدی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه و آغاز تحقیقات در این خصوص شد.

 

فریدون یاوری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در گفت وگوبا رسانه ها دلایل متعددی را برای این فاجعه زیست محیطی من جمله؛ کاهش میزان دبی آب رودخانه و کاهش میزان اکسیژن آب، رعایت نکردن حق آبه زیست محیطی توسط آب منطقه ای ، بندهای روی رودخانه راوند که مانع رها سازی آب شده اند و فاضلاب واحدهای صنعتی بالادستی را ذکر کرده بود.

 

 

خبرنگار این پایگاه خبری پیگیری مجدد این موضوع را جهت تنویر افکار عمومی در دستور کار قرار داد؛

 

شاهرخ سبزی رئیس اداره محیط زیست اسلام آبادغرب در این خصوص اظهار کرد: کاری که برعهده ما بوده شامل گزارشات اولیه و اعلام خسارت به اداره کل ارسال شده و بحث قضایی این موضوع در اداره کل محیط زیست استان در حال پیگیری است .

 

حسین ویسی رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: ورود پساب آلاینده به رودخانه برف آباد که درحد 4 هزار قطعه تلفات آبزیان را بدنبال داشت در بررسی کارشناسی همکاران ما حاکی از اختلال در سیستم یکی از واحدهای صنعتی شهرستان که ورود پساب تصفیه نشده موجب آلودگی رودخانه شده که با توجه به خشکسالی و کمبود آب رودخانه و کاهش دبی رودخانه معلول برعلت شده که رودخانه نتواند خودپالایی لازم را داشته باشد که مقداری تلفات آبزیان داشت که اداره ادله و مستندات لازم را جمع آوری کرده و اقدامات حقوقی لازم در دست اقدام است.

 

 

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما (بنا به اظهارات بومیان محلی )که در 10 سال گذشته این مشکل تداوم داشته و فقط مربوط به امسال نیست؟! ، گفت: طی 10 سال گذشته فقط دوبار این مشکل را داشته ایم یکی در سال 98 که منتسب به یک شرکت نیمه دولتی و امسال نیز یکی از واحدهای صنعتی شهرستان و در 10 سال گذشته تلفات ناشی از ورود پساپ آلاینده به رودخانه نداشته ایم.

 

ویسی گفت: در فصول کم آبی سال زمانی که دبی رودخانه به حداقل می رسد معمولا کوچکترین شوک به رودخانه موجب تلفات می شود چه بسا اینکه همان شوک اگر در فصول پر آب رودخانه باشد مشکلی پیش نمی آید .

 

وی احساس مسئولیت عمومی جامعه و حساس شدن مردم به مسائل زیست محیطی را بسیار قابل احترام دانست و گفت: همانطور که در قانون اساسی آمده که حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است هدف سازمان نیز همین که اگر واقعا" دغدغه ها عمومی شود خیلی به نفع محیط زیست و زندگی ماست .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها