یادداشت:

حجاب مصونیت یا محدودیت!

کد خبر: 308515
|
15:19 - 1401/05/01
نسخه چاپی
حجاب مصونیت یا محدودیت!
در این روزها که خیلی از خواص و عوام به بحث درخصوص "حجاب" اجباری و اختیاری می پردازند، ضرورت دارد از ابعاد گوناگونی این موضوع مورد کنکاش قرار گیرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، هر جامعه ای برای رفع ناهنجاری درون خود و و تعالی و پویایی آن  جامعه ناگزیر است به سمت هنجارها حرکت کند، «حجاب» یکی از هنجارها و ارزش های اجتماعی جامعه امروز است که شاخص‏ها و ابعاد گوناگونی دارد.

 

حجاب در کلام‏ اللّه مجید در سوره‏ های نور و احزاب به‏ صراحت و وضوح تبیین شده است؛ به فرموده خداوند ستار العیوب در قرآن كريم تمايل به پوشيده بودن را از امور فطري و دروني انسان مي باشدكه خداوند در قرآن به پيامبر اسلام (ص) خطاب مي كند كه به مردان باايمان فرمان دهد تا براي پاسداشت پاكي ها و فضايل و رسيدن به كمال، نگاه هاي خويش را از نامحرم فروكاهند و دامان (عورت) خويش را بپوشانند و به زنان باايمان فرمان دهد كه اندام ها و زينت هايشان را در برابر نامحرمان آشكار نسازند و خود را با مقنعه ها و چادرهايشان بپوشانند و با حفظ حريم در برابر مردان نامحرم و پرهيز از هرگونه رفتار تحريك آميز، سلامت جامعه را پاس داشته و خود را نيز از آزارها و مزاحمت هاي هوس رانان مصون و محفوظ دارند.

 

امام خمینی(ره) فرموده اند؛ حجاب مصونیت است نه محدودیت و امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب فرموده اند؛ حجاب، وسیله‌ی مصونیت زن است نه محدودیت و معظم له فرمودند؛ «زنِ اسلامی» موجودی است دارای ایمان، عفاف، رشد علمی و معنوی، اثرگذار در اجتماع، مدیر خانواده و مایه آرامش مرد و در کنار آن برخوردار از خصوصیات زنانگی مثل لطافت و آمادگی برای دریافت انوار الهی.

 

برای مفهوم بهتر موضوع با تفکر در معنای لغوی "حجاب" به معنی(پرده ، پوشش وحایل وفاصله میان دو یا چند چیز)،  معلوم می شود كه حجاب مصونیت واطمینان بخش است نه محــدودیت آور!

 

بعنوان مثال اگر یک  خودرو یا گوشی گران قیمت داشته باشیم برای محافظت و نگهداری از آن محافظ صفحه وقاب ضربه گیر گوشی و برای خودرو از پارکینگ و دزدگیر الکترونیکی و ... استفاده می کنیم و استفاده از این ابزار های محافظتی به معنای محروم کردن از اصل ابزار و کاهش ارزش دارایی نمی شود پس حجاب صدفی است كه از این گوهــر گرانمایه وجودی انسان محافظت می نماید نه محدودیت!

 

با وجود این ارزش ها و نیل فطرت آدمی به سوی نیکی ها و بدی ها نقش عوامل منافع مادی ضدحجاب توسط استعمار و استکبار در فراز و نشیب این هنجار اجتماعی در جوامع دینی و غیر دینی به وضوح مشهود است، استعمار برای سلطه جویی بر ملت ها ابتدا ارزش های اصیل اخلاقی آنان (از جمله حجاب و عفت) را نشانه می گیرد و سپس با فاسد نمودن نیروهای جوان آن کشور چنگال های خونین خود را بر گلویشان می فشارد.

 

فرهنگ استعماری غرب با بهره گیری از ابزارهای ارتباط جمعی قرن انفجار اطلاعات نظیر اینترنت، چادر و حجاب مانع از رشد و پیشرفت معرفی می کند و اینگونه القاء می کند که هر زنی بخواهد پیشرفت اجتماعی، علمی و سیاسی داشته باشد باید بدون چادر و حجاب در مجامع فرهنگی، هنری، علمی یا بستر جامعه حضور پیدا کند تا مورد توجه قرار گیرد.

 

در مقابل فرهنگ دینی و مکتب اسلامی ما برگرفته از قرآن و اهل بیت(ع) زنانی مثل خدیجه (س) و زهرا(س) را بعنوان الگو معرفی می نماید و پوشاندن زن مسلمان را حتی در مقابل کور نابینا توصیه می نمایند و حجاب را لازمه آزادی واقعی و حضور زن در میدان اجتماعی می داند و زن باحجاب را زنی توانمند می داند که هم می تواند با حجاب به رشد و تعالی برسد و سکوهای علمی، هنری و ورزشی جهان را با پوشش اسلامی کسب نماید.

پس باوصف اینکه این موضوع را از ابعاد گوناکون می توان مورد بحث و بررسی قرار داد اما بطور کلی می توان گفت: حجاب مصونیت است نه محدودیت.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها