گزارش؛

زمین های کشاورزی وقفی؛ پاشنه آشیل توسعه کشاورزی در برخی روستاهای اسلام آبادغرب

کد خبر: 308625
|
21:48 - 1401/05/23
نسخه چاپی
زمین های کشاورزی وقفی؛ پاشنه آشیل توسعه کشاورزی در برخی روستاهای اسلام آبادغرب
زمین های کشاورزی وقفی به پاشنه آشیل توسعه کشاورزی در برخی روستاهای اسلام آبادغرب تبدیل شده است که رفع این موانع مستلزم توجه و پیگیری مسئولین می باشد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، با وصف اینکه در دین مبین اسلام بر ترویج سنت حسنه وقف و خیرات و برکات آن سفارش فراوانی شده است اما در برخی از روستاهای شهرستان اسلام آبادغرب با توجه به ایرادات قانونی نسبت به زمین های کشاورزی وقفی پاشنه آشیل توسعه، کارآفرینی و اشتغالزایی در این بخش می باشد در این راستا  به  سراغ یک کارآفرین می رویم که برای توسعه کشاورزی وطرح های مکمل آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که برای رفع موانع تولید نیاز به حمایت مسئولین دارد.

 

معصومه ریاحی متولد ۱۳۶۵ ساکن روستای میرعزیزی  از توابع دهستان شیان شهرستان اسلام آبادغرب دارای مدرک کارشناسی اینگونه خود را معرفی می کند؛ خدا را شاکرم که به فرمان رهبرم لبیک گفته ام و سهمی در تولید کشورم دارم.  از آنجایی که بزرگ شده در یک خانواده کشاورز هستم و پدران و اجداد ما از این راه حلال امرار معاش نموده اند و با توجه به دست های پینه بسته پدرم و علاقه خودم با مدرک کارشناسی در این مجتمع کشت و صنعت با همکاری و اتحاد خانواده ام  ۹ نفر در این مجموعه در حال کار و تلاش هستیم.

 

وی عنوان کرد: با انگیزه، اتحاد، همبستگی و همکاری خانواده در سال 1397  با فروش چندین باب ساختمان مسکونی و خودرو های شخصی بیش از 25 هکتار زمین زراعی را خریداری نمودیم و در همان سال 14 هکتار کلزا کشت نمودم که سیل کل محصول را خراب کرد و کلی ضرر کردیم و در سال دوم ۸ هکتار گوجه کشت نمودم که در موقع برداشت بعلت وجود دلالان و نبود بازار خوب بازهم متحمل ضرر و زیان شدم.

 

 

این بانوی کارآفرین گفت: شکست پله ای است برای موفقیت و هیچ وقت شکست پایان همه چیز نیست. بعد با آموزش و توصیه های مروجین کشاورزی و تحقیق و تجربه کاری، به کشت صیفی جات روی آوردم و خوشبختانه موفق به تولید بیشتر و با کیفیت عالی شدم و در طول سال گذشته در زمان کشت صیفی جات و کاشت و برداشت گندم و دیگر محصولات روزانه ۲۰ نفر کارگر بصورت مستقیم و ۲۰ نفر بصورت غیرمستقیم و ۲ نفر نگهبان بصورت شبانه روزی در اینجا مشغول به کار می باشند.

 

خانم ریاحی بیان داشت: کار ما بصورت گروهی و خانوادگی و با علاقه و ذوق و تقسیم کار انجام می شود. و تجربه ای که هر کدام داریم باعث موفقیت ما شده است. جذابیت مزرعه، ارگانیک بودن محصولات باعث وجه تمایز ما شده است.

وی با اشاره به مشکلات و برنامه های پیش رو گفت: بروز کردن ادوات کشاورزی، تعویض سیستم آبیاری و قطره ای نمودن سیستم آبیاری و سند دار شدن زمین های کشاورزی که بتوانیم بعنوان وثیقه برای اخذ وام از آنها استفاده کنیم از مشکلات عمده ما هستند که بعلت وقفی بودن این زمین ها و نداشتن سند ما نمی توانیم از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی استفاده نمائیم و اگر این مشکل ما برطرف شود با تنوع کشت بیشتر، احداث و راه اندازی دامپروری،  منجر به افزایش اشتغالزایی نیروی کار بیشتری خواهد شد و قطعا حمایت و کمک مسئولان در پیشرفت و موفقیت ما تاثیر زیادی دارد.

 

 

مهندس همایون رنجبر از مشاورین کسب و کار در استان کرمانشاه با پیگیری و هماهنگی با خبرنگاران این پایگاه خبری از مسئولین شهرستان دعوت می نماید از نزدیک شاهد تلاش های این کار آفرین و خانواده اش باشند.

 

حمیدرضا کرمی فرماندار اسلام آبادغرب طی بازدید از مجتمع کشت و صنعت ریاحی پای درد دل این کارآفرین و جمعی دیگر از کشاورزان منطقه نشست.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تفکر و ایده های کارآفرینی خانم ریاحی گفت: این مجتمع ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه دارد و می تواند الگوی بسیار خوبی در منطقه و شهرستان برای کشاورزان باشد.

 

مهندس کرمی گفت: این منطقه زمانی قطب تولید پیاز و تولید شیر،  دامپروری و کشاورزی بوده است و اکنون کشاورزان بخاطر زمین های مزروعی وقفی (حاجی زادگان) از ارائه برخی خدمات بازمانده اند که حتما پیگیری این موضوع و رفع مشکلات را در دستور کار قرار می دهیم چون موارد دیگری از موانع وقف خاص بصورت توافقی با نماینده واقفین و وارثین ایشان در شهرستان برطرف شده است.

 

 وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و آمار بالای بیکاری در شهرستان عنوان کرد: درخصوص رفع مشکلات گازکشی، تعریض جاده، مجوزهای کسب و کار و اشتغال آفرین حمایت ویژه بعمل می آید و موانع اداری برطرف خواهد شد.

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد