یادداشت دکتر محمد جواد مهرشاد:

صنایع پر خطر و کارآفرینی سبز

کد خبر: 308632
|
14:13 - 1401/05/26
نسخه چاپی
صنایع پر خطر و کارآفرینی سبز
دکتر محمد جواد مهرشاد در یادداشتی به تشریح صنایع پر خطر و کارآفرینی سبز پرداخته است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، در قرن اخیر صنایع مختلف بدون توجه به ملاحضات محیطی ، ظرفیت های خود را افزایش داده و حجم بالایی از منابع اولیه را به شکل بی قاعده ای مصرف نمودند و پسماندهای این صنایع جایزگزین آن منابع در زمین می شد. سپس مدرنیته به نقطه ای رسید که چراغ های خطر زیستی به صدا درآمد و متوجه گرم شدن کره زمین ، بالارفتن سطح جیوه دریاها، افزایش مواد شیمیایی و غیرقابل تجزیه در خاک و... گردید، و همچنین منابع زغال سنگ ، نفت ، اکسیژن ، آب و... را که میراث انسان بودند به شکل وحشیانه ای بلعیده شد.

 

مراکز آکادمیک تجاری علاوه بر این مسائل شاهد واکنش های مصرف کنندگان در این موضوع بودند یعنی یک مشتری وقتی یک محصول را دشمن آینده نسل های آینده می داند نسبت به آن برند دچار گریز می شود فلذا #کارآفرینی_سبز بوجود آمد. یعنی نوعی از کسب و کار که اضلاع سه گانه رفاه بلند مدت جامعه، رضایتمندی مشتری و سودآوری شرکت را به طور همزمان دنبال کند.

 

حتی اگر مدیران شرکتی حس انسان دوستی و زمین دوستی نداشته باشند بخاطر دغدغه های زیستی مشتریان و تاثیر آن بر برندینگ باید خود را با کارآفرینی سبز تطبیق دهند.

 

از طرف دیگر سیاست های کلان کسب و کار باعث جنگ استراتژیک کارآفرینی بر سر منابع شده است مثلا عجیب است گاهی محصول نهایی شرکتی به کشوری فروخته میشود که ماشین آلات همان شرکت توسط همان کشور ساخته شده است در حالی که کشور آلمان می توانست خودش خمیر مایه بسازد چون سازنده ماشین آلات این صنعت است چرا این ماشین آلات را به کشورهایی مثل ایران می فروشد و سپس با رغبت این محصولات را می خرد و به تحریم گره نمیزند؟، بله چون این صنعت ذخایر آب یک منطقه را به شدت مصرف میکند.

 

انتقال تکنولوژی امثال خمیرمایه یک دستاورد اقتصادی نیست بلکه یک باخت راهبردی است چون در بلند مدت باعث تحقق نظریه #جنگ_آب میشود.

 

امروز که از بوی ناخوشایند و دود سیاه شرکت ها برآشفته ایم باید بدانیم موضوع اساسی تر از این حرف هاست

یعنی اگر بویی به مشام نمیرسید باید منابع با ارزش این شهرستان فدای عدم تحلیل مسئولان و کارشناسان میشد و در مرگ خاموش می ماندیم؟

 

چرا در انتخاب سرمایه گذاری ها و شکل گیری آنها تخصص کافی اعمال نمیشود ؟

وقتی شرکت یا سرمایه گذاری در این استان حضور میابد باید ضمن تحلیل محیط ، آینده نگاری لازم در خصوص تمام مزیت های آن کسب و کار در بلند مدت مشخص شود که اگر ضرر آن بیش از نفع آن است دست رد به سینه او زده شود . کم نیستند صنایعی که با شکل گیری صحیح هم مخاطرات فوق را ندارند و هم اشتغال زایی قابل قبولی دارند.

 

در پایان دعوت میکنم که مسئولان فقط بر صنایع بزرگ متمرکز نشوند زیرا صنایع کوچک و متوسط ظرفیت های بیشتری در اشتغال زایی و کارآفرینی سبز دارند.

 

✍محمدجواد  مهرشاد/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد