کاندیداها مشکل مسکن را چگونه حل می کنند؟

کد خبر: 17523
|
20:01 - 1392/03/11
نسخه چاپی
کاندیداها مشکل مسکن را چگونه حل می کنند؟
معضل تهیه مسکن هر ساله خانواده های زیادی از ایرانیان را درگیر خود می کند و نگرانی بزرگی برای جوانان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد به نقل از پانا، چندین سال است که تهیه مسکن به خصوص برای جوانان به یک مشکل تبدیل شده است. روند همواره رو به رشد بهای مسکن تبعات اجتماعی زیادی به دنبال داشته است به طوری که موجب نگرانی قشر پر جمعیت مستاجرین کشور شده است و حتی می توان گفت یکی از عوامل افزایش سن ازدواج در جوانان بوده است.

ارائه راهکار مناسب و برنامه کاربردی و دقیق در خصوص بهبود وضعیت مسکن توسط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 92، قطعا می تواند عامل تاثیرگذاری در انتخاب مردم باشد چرا که دغدغه تهیه مسکن برای اکثر خانواده ها به خصوص جوانان، آن را به موضوعی کلیدی تبدیل کرده است.

 

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نظرات خود درباره مسکن را در کتابی با عنوان «نگاه راهبردی به مسکن و شهرسازی در کشور» منتشر کرده است. این کتاب ۲۵۰ صفحه ای توسط انتشارات «نگارستان حامد» منتشر شده است. محمد باقر قالیباف تلاش کرده است در این کتاب راه هایی برای حل مشکل مسکن ارائه کند. فصل اول کتاب در مورد مسکن، فصل دوم شهرسازی، فصل سوم معماری، فصل چهارم مدیریت شهری، و فصل پنجم ساختمان است.
برنامه قالیباف در این حوزه تأمین مسكن ارزان، مقاوم و سالم برای كم درآمدها و در حد توان مالی خانوارهاست.

افزایش كمی و كیفی تولید، عرضه و تنظیم بازار مسكن نیز از برنامه های دیگر قالیباف است.

 

محسن رضایی

محسن رضایی در زمینه مسکن تاکید دارد: "در صورت برنده شدن در انتخابات؛ مسکن مهر را ادامه خواهم داد اما نه با شیوه تامین منابع، بلکه سعی خواهم کرد به جای تامین منابع از بانک مرکزی در تخصیص وام های مسکن مهر به افراد متقاضی؛ منابع غیر دولتی دیگری را جایگزین کنم."

اجرای درست و منطقی طرح مسکن مهر، تخصیص وامهای کم بهره برای جوانان در شرف ازدواج، مقرر کردن مالیات برای مالکان مسکن هایی که خالی مانده (به نحوی که آنقدر جدی باشد که مالکان مذکور از نظر صرفه اقتصادی رو به اجاره یا انتقال مسکن خود بیاورند) و قانونگذاری صحیح در مورد مقررات افزایش اجاره بها از جمله راهکارهای وی در این زمینه است.

 

محمدرضا عارف

معاون اول دولت اصلاحات با ایده اصلی مسکن مهر با اعمال برخی اصلاحات در آن موافق است و در دولت آینده خود آن را با رفع برخی مشکلات به اجرا درخواهد آورد.
وی معتقد است دامن زدن به تلاطم قیمت مسکن؛ به دلیل تامین بودجه مورد نیاز از طریق فشار به بانک مرکزی برای خلق اعتبار و انتشار پول جدید، این طرح باعث شتاب تورم و نوسان قیمت مسکن شد.

عارف تمرکزبخشی به طرح مسکن مهر در بافت‌های فرسوده را از راهکارهای این حوزه عنوان می کند. او معتقد است دولت به جای ساخت مسکن مهر در خارج از شهرها می‌تواند در زمین‌های بافت‌های فرسوده – حدود ۴ هزار هکتار در شهر تهران- واحدهای نوساز تولید کند.

طرح جامعِ سنددار کردن خانه‌های فاقد سند، کیفی‌سازی و صنعتی‌سازی مسکن،طرح مسکن شهر و روستا، مدرن‌سازی «صنعت اجاره‌داری» در کلان‌شهرهای کشور، مسکن ماندگار، کاهش قیمت زمین در قیمت تمام شده‌ی مسکن تشویق و ترغیب سرمایه‌گذارى داخلی و خارجى در بخش مسکن و توسعه نظام تامین مالی خرید مسکن از راهکارهای عارف در این حوزه است.


علی اکبر ولایتی

علی اکبر ولایتی در دیداری با رییس و جمعی از اعضای با سابقه اتحادیه مشاوران املاک ، موضوعاتی چون نحوه کنترل تورم در بخش مسکن، علل گرانی در این حوزه و راههای رسیدگی به نیازها، دغدغه های موجران و مستاجران و نقش دولت در این زمینه ها را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
او در مورد مسکن مهر که قرار داد اجاره 99 ساله با صاحبان می بندد گفته است که پس از نشستن روی صندلی ریاست جمهوری با ارائه یک لایحه به مجلس اجازه تملک کامل این مسکن‌های واگذار شده را از مجلس شورای اسلامی درخواست خواهم کرد.
ولایتی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه اجاره 99 ساله مسکن‌ها در بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود دارد و این از بالا رفتن هرمی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: بسیاری از زمین‌هایی که مسکن‌های مهر در آن بنا شده است در شهرهای کوچک و یا مناطقی است که از شهرهای بزرگ فاصله‌های بسیاری دارند، بنابراین در بورس مسکن اتفاقی نمی‌افتد.

 

حسن روحانی

اما حسن روحانی اعتقاد دارد در زمینه مسکن باید برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد. وی گفته است: "با وجود احداث واحدهای مسکونی مهر، مشکل مسکن در کشور هنوز رفع نشده است."
او نیز از ایده اصلی مسکن مهر رضایت دارد و در خصوص بی برنامگی در اجرای آن وعده برنامه ریزی دقیق تر در این زمینه داده است.
روحانی در جای دیگری در مورد سیاست گذاری اش در حوزه مسکن می افزاید: "اصل اینکه مسکن ارزان در اختیار مردم بگذاریم، اقدام درستی است. اینکه مشکل مسکن را باید با انبوه سازی و مسکن ارزان حل کنیم، حرف درستی است. صاحب مسکن شدن زوج های جوانی که می‌خواهند زندگی را آغاز کنند معمولا آسان نیست و قاعدتاً زمان زیادی می‌طلبد مثلا ۱۰ سال طول می‌کشد تا خانه دار شوند و تا آن زمان باید اجاره نشین باشند. ما باید این زمان را کوتاه و به ۵ سال و یا حتی ۳ سال برسانیم. "

 

غلامعلی حدادعادل

غلامعلی حداد عادل هم اولین راه برای حل مشکلات اقتصادی را اعتنا به دانش تخصصی علمای متدین رشته اقتصاد دانسته است.
وی در هیچ کدام از حوزه های تورم، مسکن و گرانی راهکاری ارائه نکرده است. از نظر وی استفاده از اقتصاددانان متدین مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد. به نظر رییس مجلس هفتم، باید در اقتصاد اسلامی از افرادی استفاده شود که سواد این رشته را داشته انقلابی، پاک و وابسته به قدرت و ثروت نباشند.

 

سعید جلیلی

سعید جلیلی یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری گفته است؛ در بحث مسکن باید دو سیاست اساسی دنبال شود.
وی می افزاید: یک سیاست آن است که باید به نیازهای واقعی در بخش مسکن کمک شود و سیاست بعدی باید فعالیت‌هایی که در مسکن تحت عنوان بورس‌بازی انجام می‌شود، مدیریت شود و این دو سیاست باید موازی با یکدیگر پیش روند.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: آنچه در بخش مسکن اجرایی شده یک بال است و اگر بال دیگر نباشد، موفق نخواهد بود.

 

محمد غرضی

وی درباره مسکن مهر که آن را "خانه مهر" خطاب می کند، گفته است: می روند در بیابانی که نه آب، نه برق و نه گاز دارد خانه می‌سازند و می دانم که پشت پرده آن چه خبر است.

به نظر می رسد این کاندیدا از روند ساخت مسکن مهر رضایت ندارد ولی در خصوص تامین مسکن در دولت احتمالی آینده خود نیز صحبتی ارائه نکرده است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها