مرزبان بخشم عضوشورای شهر؛

شورا تجلی اراده مردم در تصمیم گیری مدیریت شهری است/از عملکرد شهردار راضی ام

کد خبر: 292698
|
12:54 - 1394/02/11
نسخه چاپی
شورا تجلی اراده مردم در تصمیم گیری مدیریت شهری است/از عملکرد شهردار راضی ام
اسلام آباد خبر: عضو شورای شهر اسلام آبادغرب گفت: شوراها با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و اعضای شورا نمادی از کل مردم هستند و در واقع شورا تجلی اراده مردم در تصمیم گیری های مدیریت شهری است.

به گزارشاسلام آباد خبر، مرزبان بخشم در گفتگو بااسلام آبادخبر، ضمن تبریک روز شورا به تمام شورا های شهر و روستا در سراسر کشور، ابراز امیدواری کرد که شورا ها بتوانند قدمی هرچند کوچک برای این مردم قدرشناس بر دارند.

وی اظهار داشت: شوراها با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و اعضای شورا نمادی از کل مردم هستند و در واقع شورا تجلی اراده مردم در تصمیم گیری های مدیریت شهری است.

عضو شورای شهر اسلام آبادغرب با بیان اینکه شوراها در فرمانداری و استانداری دفتر واحد شورا دارند، ابراز داشت: با توجه به اینکه به نظر مردم شوراها توانسته اند در این یکی، دو سال گذشته عملکرد نسبتا” خوبی داشته باشند می طلبید که در چنین روزی که حداقل یک جلسه ای بعنوان همایش روز شورا در شهرستان برگزار شود.

 وی افزود: ۹۵ درصد از روستا ها و بخش ها و دهستانهای شهرستان دارای شورا هستند که  جا داشت که همایشی با حضور اعضا، صاحبنظران و مردم و مسئولین که می توانست هم یک جلسه تعامل باشد و هم یک هم اندیشی و گزارش کاری به مردم باشد، برگزار شود.

بخشم با اشاره به اصل یکصدم قانون اساسی گفت: در این قانون صراحتا” اعلام شده که شورا می تواند بر مسائل  اجتماعی، فرهنگی بهداشتی ،عمرانی و آموزشی و … در بعد نظارتی و اجرایی ورود پیدا کند اما متاسفانه در شهرهای کوچکی مانند اسلام آبادغرب شورای شهر محدود به شورای شهرداری شده است.

وی تصریح کرد: اگر شورا ها تکیه بر قوانین موجود کشور داشته باشند شورا می تواند در تمام ادارات  نه اینکه دخالت داشته باشد بلکه  بر خدمات رسانی مطلوب به مردم نظارت داشته باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه رویه شوراهای اسلام آباد محدود به شهرداری شده که این  یک آسیب جدی است و امیدواریم که بتوانیم  شورا به جایگاهی برسانیم که به معنای اخص کلمه شورای شهر باشد نه شورای شهرداری.

عضو شورای شهر اسلام آبادغرب با اشاره به اصل ۱۰۳ قانون اساسی، خاطرنشان کرد: استانداران فرمانداران بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیماتند، یعنی در واقع با توجه به اینکه طرح های پیشنهادی که در جلسات علنی شورا م صوب می شوند حتی اگر به قانون تمکین کنیم در واقع مقامات ارشد قوه مجریه ( همانند مصوبات مجلس شورای اسلامی) ملزم به اجرای تصمیمات شورا هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که شورا ها دارد، بالغ بر ۱۰ اصل قانون اساسی به شورا اختصاص یافته است که این نشان از اهمیت شورا اسلامی شهر و روستا است و بسیاری از شورا ها در روستاها منشاء خیر و برکت هستند و حتی در بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی با پا در میانی شوراها به صلح و سازش می انجامد و این یکی از برکات وجود شورا در نظام جمهوری اسلامی است.

 بخشم با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص خروج از ذهنیت شورای شهرداری به سمت شورای شهر گفت: شورا ها در خصوص مسائل بهداشتی، فرهنگی و ورزشی جلساتی  را با مسئولین امر داشته اند و مصوبات خوبی داشته اند و همچنین شهرداری در خصوص مشارکت گسترده با سایر ادارات در بحث مراسمات و مناسبت های ملی و مذهبی همکاری مثبتی داشته که این ها قدم های مثبتی در راستای اهداف شورای اسلامی شهرمی باشد.

وی با انتقاد از نحوه انتخاب شهردار در اسلام آبادغرب گفت: من این شیوه را قبول ندارم، کسانی که جهت انتخاب شهردار کاندید می شوند یا توسط شوراها شناسایی می شوند، سابقه نداشته که در یک جلسه شورا حضور یابند و  رزومه خود را ارائه دهند و برنامه های خود را اعلام کنند و صرفا” بحث انتخاب شهردار در جلسات شبانه بوده  و با حضور تعداد معدودی از اعضای شورا بوده و در خصوص شهردار کنونی و قبلی این اتفاق نیفتاده که در جمع ۹ نفر اعضای شورای شهر اسلام آبادغرب حضور یافته یا بر نامه های خود را اعلام کنند و متاسفانه انتخاب شهردار بسیار سنتی انجام شده است.

بخشم با مقایسه قدرت شهردار در کشورهای توسعه یافته  گفت: شهردار در هر شهری بعنوان یک مدیر شهری تلقی می گردد و تمامی دستگاههای اداری باید خود را با شهردار هماهنگ نمایند ولی در اسلام آبادفاصله با چنین تعاملی زیاد است و امید است مسئولین بتوانند به شهردا بعنوان یک مدیر واحد شهری نگاه کنند تا به همشهریان خدمات مطلوبتری ارائه گردد.

وی در ادامه گفت: تصور برخی از مردم چنین است که به اعضای شورا زمین و امتیازات خاصی تعلق می گیرد در صورتیکه چنین نیست ، کسانیکه بعنوان عضو شورای شهر و نماینده مردم انتخاب می شوند حداقل کاری که باید انجام بدهند اینست که بعنوان کار اقتصادی به این پست  توجه نداشته باشند.

وی گفت: ماهیانه یک میلیون تومان بعنوان حق جلسات به اعضای شورا شهر پرداخت می شود و در دو سال گذشته اضافه براین مبلغی نگرفته ام، اما برای برخی از دوستان که در زمان انتخابات که ریخت و پاش های زیادی کرده اند و حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه انتخاباتی شورای شهر داشته اند، عاقلانه به نظر نمی رسد که در طول ۴ سال عضویت شورا با ماهی یک میلیون تومان در مجموع ۴ سال  کل دریافتی آنها بالغ  بر ۵۰ میلیون تومان باشد و جای بسی سوال است که اگر چنین اشخاصی بگویند برای خدمت به مردم آمده اند دروغ گفته اند.

 بخشم با اشاره به پیشنهاد های نامتعارف مالی در زمینه های متعدد حوزه شورا گفت: در بحث انتخاب شهردار پیشنهاداتی داشته ایم اما خوشبختانه اعضای شورا رد کرده اند.

 وی در بحث آسیب شناسی شورا ها گفت:یکی از مشکلات قانونی حضور اعضا در انتخابات شورا ها در دوره اول داشتن مدرک خواندن و نوشتن بود که این یک درد بزرگی است که برای شهری مانند اسلام آبادغرببا جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفری اعضای شورای آنها با مدرک خواندن و نوشتن باشند که با تغییر قانون شورا ها حداقل مدرک تحصیلی برای شهری ماند اسلام آبادغرب به مدرک لیسانس ارتقاءیافته است  و این گام مثبتی است که در دوره چهارم  مردم شناخت خوبی حاصل کردند و شوراهای شایسته و مردمی انتخاب کردند.

 عضو شورای شهر اسلام آبادغرب بیان داشت: همانطور که برای انتخابات مجلس افراد بسیار شاخصی که هم از لحاظ مدارک تحصیلی و هم از در عرصه های متعدد اجتماعی سیاسی و فرهنگی فعالیت داشته اند کاندید می شوند، واقعا” جای چنین شخصیت ها و نخبگانی در انتخابات شوراها خالی است و انشاءالله در ادوار آینده با کمک اصحاب رسانه افراد نخبه ، متخصص، صاحبنظرو دارای صلاحیت بتوانند در انتخابات شورا ها حضور پیدا کنند و در شورا که مصابه یک مجلس محلی برای شهر می ماند خدمت بیشتری به مردم بنمایند.

 وی با بیان اینکه شهرداری اسلام آبادغرب حالت یک موسسه خودگردان است که کل هزینه های جاری و عمرانی شهرداری از محل درآمدهای مردمی است و در واقع هیچ کمک دولتی ندارد، افزود: سال گذشته شهرداری اسلام آبادغرب ۱۵ میلیارد تومان درآمد داشته که تمام آن هزینه شده است و امسال بودجه پیش بینی شده برای شهرداری ۲۰ میلیارد تومان است که امید است با همکاری شهردار و اعضای شورای شهر و همراهی مردم این امر محقق شود.

بخشم با اشاره به بحث های مطرح شدهدر خصوص تغییر شهرداراسلام آبادغرب گفت:متاسفانه برخی مباحث  برای تغییر شهردار حتی با جنبه سیاسی مطرح شده اما بنده خودم از عملکرد شهردار(مهندس نوری) راضی هستم و اقدامات عمرانی قابل قبولی داشته است.

 وی خاطرنشان کرد طبق قانون شورا ، جلسات شورا باید علنی برگزار شود وما جلسه غیر علنی نداشته ایم که ممانعتی برای حضور اهالی رسانه و عموم مردم داشته باشد و انتظار این است که  اهالی رسانه ، فرهنگیان، پزشکان، دانش آموزان و سایر اقشار در جلسات علنی شورای شهر حضور پیدا کنندو مشکلات خود را مطرح نمایند و از مصوبات آگاهی یابند.

بخشم با مقایسه اینکه همانطور که یک خبرنگار می تواند مطالبات مردمی را از مسئولین پیگیری نماید، ما شورا ها نیز بعنوان نماینده مردم شهر و روستا می توانیم مشکلات مردم را پیگیری نمائیم و خیلی راحت مسئولین شهرستان را به جلسات عمومی شورا دعوت کنیم تا در مقابل مردم پاسخگو بوده در راستای رفع مشکل جامعه هماهنگی نمائیم .

وی تصریح کرد: اگر خبرنگاران و رسانه ها رسالت خود را به درستی انجام بدهند می توانند  و این قدرت را دارند که مسئولین را تکان بدهند که کارهای مثبت انجام بدهند و انتظار اینست که رسانه ها چشم و گوش بیدار جامعه باشند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد