یک بازیگر تئاتر:

باندبازی در تئاتر کرمانشاه بیداد می کند/ شایسته ها تجلیل نمی شوند/ مراسم تجلیل را تعطیل کنند و منت آن را بر سر تئاتری ها نگذارند

کد خبر: 292775
|
18:41 - 1394/02/23
نسخه چاپی
باندبازی در تئاتر کرمانشاه بیداد می کند/ شایسته ها تجلیل نمی شوند/ مراسم تجلیل را تعطیل کنند و منت آن را بر سر تئاتری ها نگذارند
آرش منصوری، هنرمند پرسابقه عرصه بازیگری، فیلمنامه نویسی و کارگردانی تئاتر از ناحقی‌ها و باند بازی در مدیریت تئاتر کرمانشاه می‌گوید: خانه هنرمندان کرمانشاه متعلق به همه هنرمندان این استان نیست.

به گزارشاسلام آباد خبر، تئاتر در استان کرمانشاه پس از طی کردن دوران پر فراز و نشیب خود امروز به وضعیتی رسیده است که به نظر می رسد برخی از نارضایتی های بازیگران و کارگردانان این عرصه، از انجمن های تئاتر به این هنر ضربه می زند.

 

فعالان منتقد عرصه تئاتر بیش از به باندبازی و فراموشی شایسته سالاری انتقاد دارند. این فعالان هنری بارها به این مسئله اعتراض کرده اند و خواستار رسیدگی به این مسئله شده اند.

 

بر همین اساس آرش منصوری فعال عرصه بازیگری تئاتر، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی در گفتگو با خبرنگارطاق نیوزبا بیان اینکه نمود باندبازی در تئاتر استان کرمانشاه را می توان در مراسم اردیبهشت تئاتر استان کرمانشاه مشاهده کرد، اظهار داشت:  این برنامه اردیبهشت تئاتر استان کرمانشاه نام گرفته و قطعا نباید به صورت یک برنامه محفلی برگزار شود و باید به همه اهالی تئاتر تعلق داشته باشد.

 

آرش منصوری افزود: خانه هنرمندان استان کرمانشاه متعلق به همه هنرمندان کرمانشاه نیست. در مراسم افتتاحیه دعوت از هنرمندان کاملا با سوگیری‌های خاص انجام شد تعمداً از بعضی چهره‌ها دعوت نشده بودند. فقط از جمعی که خودشان در نظر داشتند دعوت شده بود.

 

وی گفت: حتی یک بنر ساه هم در محوطه تئاتر شهر کرمانشاه نصب نشده بود. سوالی که من دارم این است که چرا اینکار نباید در تئاتر شهر کرمانشاه انجام شود؟ آیا می‌خواهند که زیاد دیده نشود؟ آیا می‌خواهند اهالی تئاتر آن را نبینند؟

 

دولتی ها NGO  تشکیل داده اند

 

منصوری بیان داشت: ما برنامه‌هایی مثل اردیبهشت تئاتر ایران و جشنواره منطقه‌ای فجر را در کرمانشاه داشتیم. در کنار این برنامه‌ها که با هزینه دولت و بیت‌المال برگزار می‌شدند، توسط کسانی که الان صاحب تئاتر کرمانشاه هستند، سیستم‌هایNGOمانند تشکیل شد. سوال من این است که کسانی که قدرت دولتی را در دست دارند چطورNGOتشکیل می‌دهند؟ آیا این برای این نیست که چند نهاد موازی درست کنند و کلاً هنر و تئاتر و هرچه که در محدوده فرهنگ استان هست را تحت کنترل خود درآورند؟

 

وی تصریح کرد: چندین سال است که در بین افرادی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند بزرگان و قدیمی های تئاتر کرمانشاه حضور ندارند. من تقریبا تمام کارهای استان را می‌بینم و با بسیاری از اهالی تئاتر، چه در شهرستان‌ها و چه در مرکز استان آشنایی دارم و کار تئاتر انجام داده‌ام بای این حال کسانی را که بعنوان فعال و برگزیده تئاتر استان کرمانشاه معرفی می شوند را حتی نمی‌شناسم و اسم‌شان را نشنیده‌ام.

 

این هنرمند کرمانشاهی گفت: برای توضیح بهتر منظورم، یک سری افراد را در برابر کسانی که از آنها تجلیل شده را در کفه ترازو می‌گذارم. بطور مثال اگر اسم بعضی خانم‌ها در بین افراد مورد تجلیل قرار دارد، چطور است که اسم خانم «اکرم یدی» در بین این افراد نیست؟ خانم اکرم یدی مقام اول بازیگری تئاتر بسیج کشوری را کسب کردند، در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر مقام اول بازیگری را به خود اختصاص دادند و در جشنواره استانی هم مقام سوم را داشتند و چندین اجرای مختلف را کار کردند.

 

وی افزود: از دیگر آثار ایشان اجرای «با افلاکیان» بود که نقش اول را داشتند که یکی از پر بیننده‌ترین برنامه‌های کرمانشاه بود. سوال من این است که بر اساس چه معیاری اسم این خانم حذف می‌شود و بجای آن از کسی تقدیر می‌شود که اصلا همتراز با ایشان نیست؟

 

هنرمندان شاخص تجلیل نمی شوند

 

منصوری در ادامه افزود: اگر پویا بازرگان، هاشم پورمحمدی، احمد صدفی و سید فرهاد لاری را با بعضی از افراد این لیست مقایسه کنیم، می بینیم که این هنرمندان مطرح که واقعا کارهای شاخصی داشته‌اند، مورد تجلیل قرار نمی‌گیرند و یکسری افراد خاص مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

 

وی توضیح داد: قبلا عضو هیئت رئیسه تئاتر استان کرمانشاه و جزو کسانی بودم که این قانون را تصویب کردیم و پای آن مهر گذاشتیم که کسی برای بار دوم و سوم تندیس و جایزه نگیرد، اما الان کسانی را می‌بینیم که بار سوم است که جایزه می‌گیرند، و این درحالی است که هنوز خیلی افراد محق‌تر هنوز جایزه نگرفته‌اند.

 

این هنرمند با سابقه عرصه تئاتر گفت: من واقعا مفهوم این اقدامات را نمی‌فهمم. اگر قرار است که یک جمعی هرسال در این برنامه جایزه بگیرند، چرا این برنامه را برگزار می‌کنند؟ وقتی که فردی یک بازیگر، کارگردان و نویسنده خوبی نیست و نه جایزه‌ای گرفته و نه کار اجرایی و پژوهشی انجام داده، چطور است که از او تجلیل می شود؟

 

وی خطاب به مسئولین عرصه تئاتر کرمانشاه گفت: واقعا نمی‌دانم که به آقایانی که جوایز را بین خودشان تقسیم می‌کنند و لذتش را می‌برند چه بگویم. آن ها برنامه را طوری برگزار می‌کنند تا همه اهالی تئاتر حضور نداشته باشند که نتوانند اعتراض کنند.

 

منصوری در ادامه به تاکید کر: آقایانی که این برنامه را اجرا می‌کنند، از کدامیک از فعالان تئاتر شهرستان‌ها بعنوان مشاور استفاده کرده‌اند؟ حتی یک نفر از تئاتری‌های شهرستان‌ها بعنوان مشاور در میان افرادی که انتخاب کرده‌اند وجود ندارد.

 

وی با اشاره به وضعیت بد تئاتر کرمانشاه گفت: آقایانی که هنوز بهترین‌های تئاتر کرمانشاه را ندیده‌اند، چطور بهترین‌های تئاتر شهرستان‌ها را انتخاب می‌کنند؟ من این افراد را می‌شناسم و می‌دانم که تا داور نباشند، برای دیدن هیچ کاری‌ نمی‌روند.

 

وی مطرح کرد: چطور است که به بعضی افراد برای بار دوم و سوم جایزه دادند، اما «نسرین احمدی» هنرمند جوان اسلام‌آبادی که مقام اول کارگردانی و مقام دوم بازیگری را در «جشنواره منطقه‌ای محراب» در بین 11 استان کسب کرده را نمی‌بینند. نمی‌دانم که چرا «نسرین احمدی» را لایق تجلیل نمی‌دانند و بعضی افراد را بجای ایشان تجلیل می‌کنند؟ به نظر من «نسرین احمدی» چوب اختلافات بین کسانی را می‌خورد که ربطی به ایشان ندارد.

 

مراسم تجلیل را تعطیل کنند و منت آن را سر تئاتر کرمانشاه نگذارند

 

وی با اشاره به انتخاب افراد خاص در تئاتر کرمانشاه گفت: قاعدتا افرادی که برای تجلیل انتخاب می‌شوند باید توسط انجمن نمایش استان کرمانشاه انتخاب شود و این در حالی است که انجمن نمایش استان کرمانشاه به مدت 2 سال تعطیل است و این کاملا برخلاف قانون است.

 

منصوری بیان داشت: وقتی ما انجمن نمایش نداریم، یگ گروه محفلی دور هم می‌نشینند و اسامی برگزیدگان را انتخاب می‌کنند.

 

این هنرمند با سابقه کرمانشاهی افزود: بعضی از کسانی که از آنها تجلیل شده، قطعا لیاقت دارند ولی برای کنارگذاشتن یکسری افراد، هنرمندان درجه 3 و 4 را وارد لیست می‌کنند که از افراد محق تقدیر نشود.

 

منصوری گفت: قطعا مسئولین در جواب می‌گویند انشاالله سال بعد و در مراسمات بعدی از این افراد تقدیر می‌شود ولی این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا حتی یک نفر از کسانی که با این آقایان اختلاف نظر دارند، در 2 سال اخیر وارد این لیست نشده‌اند.

 

منصوری با اشاره به مدیریت تئاتر کرمانشاه بیان داشت: خیلی از مسئولین تئاتر استان کرمانشاه نه سابقه اجرایی خوبی دارند و نه سابقه جشنواره‌ای خوبی دارند و حتی بازیگران، نویسندگان و کارگردانان خوبی هم نیستند، و خیلی از اسامی را بدون کارشناسی وارد لیست تجلیل کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: ریشه بعضی از اختلافات، اختلافات عقیدتی هستند. بطور مثال استاد احمد صدفی، هنرمندی است که خارج از استان بازی می‌کند و جوایز متعددی می‌گیرد و در خارج از استان بعنوان داور نمایش فعالیت دارد، اما در داخل استان کاملا مطرود شده است. همچنین پویا بازرگان بعنوان دومین نقال خوب ایران شناخته شد اما از او تجلیل نشد و دلیلش هم این است که ارتباطی با این افراد ندارد.

 

منبع:طاق نیوز

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد