بازتاب سخنان استکبار ستیزانه رهبری در رسانه های غربی:

پاسخ صریح رهبر انقلاب به دلبستگان رابطه با آمریکا / پیام یادآوری موضوع ضداستکباری ایران از نگاه رسانه های جهان

کد خبر: 293124
|
09:25 - 1394/04/22
نسخه چاپی
پاسخ صریح رهبر انقلاب به دلبستگان رابطه با آمریکا / پیام یادآوری موضوع ضداستکباری ایران از نگاه رسانه های جهان
انتشار این اظهارات درخصوص امریکا، حتی برای ساعاتی اخبار مذاکرات را نیز به حاشیه برد و در صدر خبرهای روز قرار گرفت. وال استریت ژورنال در این رابطه نوشت: ”رهبر ایران، امریکا را تجسم کامل استکبار نامید و اعلام کرد حتی در صورت رسیدن به توافق هسته ای، ملت دست از مبارزه با استکبار نخواهند کشید"

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، در ساعات حساسی که مذاکرات لحظه به لحظه به پایان خود نزدیک و نزدیک تر می شوند، سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان بازتاب های گسترده ای در رسانه های سرتاسر دنیا داشت. گوشه ای از این بیانات که در دیدار دیروز (عصر شنبه 20 تیر تا ساعاتی پس از افطار- در رابطه با استکبارستیزی بیان شده بود بیش از همه مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت.

 

پیشتر برخی منابع غربی بدون ذکر نام، از یک مقام ایرانی نقل قول کرده بودند که ایران در پی بهبود روابط خود با امریکا پس از انجام توافق است. در این رابطه حتی برخی شخصیت های داخلی نیز به اظهار نظر پرداخته بودند. به عنوان نمونه نظیر آقای هاشمی رفسنجانی به اظهارنظر در مصاحبه با روزنامه یگاردیناعلام کرده بود: ”اینکه ایران مستقیما با آمریکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی است. ما یک تابو را شکسته‌ایم!" اما رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروز خود اعلام کردند: ”مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست و امروز امریکا کامل ترین مصداق استکبار است. "

ایشان افزودند: ”به مسئولین مذاکره کننده نیز گفته ایم که فقط در موضوع هسته ای حق دارید مذاکره کنید و با اینکه طرف امریکایی گاهی مسائل منطقه، از جمله سوریه و یمن را پیش می کشد، مسئولین ما می گویند در این مسائل مذاکره نمی کنیم. " رهبر انقلاب تأکید کردند: ”مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، بنابراین، خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید."

انتشار این اظهارات درخصوص امریکا، حتی برای ساعاتی اخبار مذاکرات را نیز به حاشیه برد و در صدر خبرهای روز قرار گرفت.وال استریت ژورنالدر این رابطه نوشت: ”رهبر ایران، امریکا را تجسم کامل استکبار نامید و اعلام کرد حتی در صورت رسیدن به توافق هسته ای، ملت دست از مبارزه با استکبار نخواهند کشید... رهبر عالی ایران از زمان انقلاب این کشور تا کنون همواره مواضع ضد امریکایی داشته است اما بیان این مسئله در شرایط حساس کنونی خبر از موانعی می دهد که اوباما در راه توافق، با آن مواجه خواهد بود!"

 

وال استریت در ادامه این مسئله را مطرح کرد که ”اکنون و با این مواضع می توان از منظر دیگری، حمایت های رهبر ایران از تیم مذاکره کننده ی ایرانی را بررسی کرد!"

 

اکونومیک تایمزنیز در همین رابطه نوشت: ”این اظهارات رهبر ایران، در موقعیت حساس کنونی، به تیم ایرانی این پیام را می رساند که اگر مذاکرات با شکست و یا پیروزی مواجه شد، در هر صورت ایران به روش قبلی خود ادامه می دهد." این سایت خبری در تحلیل خود به این نکته اشاره کرد که: ”سخنان آیت الله خامنه ای، امید برخی اشخاص در ایران و همچنین غرب را برای بهبود و گسترش روابط با امریکا را به ناامیدی مبدل ساخت. وی اجازه ی چنین کاری را نخواهد داد! این سخنان شاید اشاره به اظهارات ظریف و روحانی داشت که هرکدام پیشتر اعلام کرده بودند موفقیت در مذاکرات می تواند مسیرهای جدیدی برای ارتباط با امریکا را به روی ایران بگشاید"

 

یکی از رسانه های منطقه نیز [چنل نیوز ایشیا] با بازتاب موضع ضداستکباری رهبر معظم انقلاب نوشت: ”آیت الله خامنه ای بار دیگر این حقیقت را عنوان کرد که هسته ی اصلی انقلاب اسلامی ایران، استکبارستیزی و مبارزه با امریکا بوده است."

 

العربیهنیز با درج تصویری از راهپیمایان روز قدس که پلاکاردهایی با مضمون تبعیت از فرامین رهبری در دست داشتند نوشت: ”باید توجه داشت این اظهارات در چه مقطع حساسی بیان می شوند... واژه ی استکبار در ایران همیشه برای امریکا به کار رفته است و احتمالا زنده کردن دوباره ی آن در این ایام تاثیر مهمی بر مذاکرات خواهد داشت." (نقل به مضمون)

 

یکسایت خبریدیگر امریکایی با اظهار نگرانی از مواضع رهبر ایران عنوان کرد: ”با این اوصاف و با توجه به سخنان آیت الله خامنه ای، باید با قدری بدبینی در انتظار نتیجه ی مذاکرات بود."

 

اما برخی منابع محدود از مذاکرات تا ساعاتی پیش (ظهار روز یکشنبه) به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه ی امریکا اعلام کرده بودند که توافق به زودی اعلام خواهد شد و باید نسبت به نتیجه ی مطبوب مذاکرات خوشبین بود. (اینجاواینجا). در هر حال مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ظلم و استکبار همواره مواضع صریح و قاطعی بوده اند و برخلاف پیش بینی و یا برنامه ریزی برخی اشخاص و یا مقامات، هرگز چنین نخواهد بود که به بهانه ی پیروزی در مذاکرات، نظام اسلامی دست از اصول خویش بردارد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها