چند صباحي است در بعضي از وبلاگهاي خبري عكسها و متن هاي از بعضي مديران شهرستان به عنوان مديران نمونه به چاپ ميرسد كه بسي جاي تعمل و درنگ دارد كه اين مدينه فاضله به گفته اين عزيزان خبرنگار كجا بايد باشد ، اغراق وتملق گويي در هر كاري نه تنها باعث پيشرفت مديران عزيز نيست بلكه باعث تخريب و انحطاط آنها ميشود انشالله مديران با درايت شهرستان اين مقوله را مدنظر قرار دهند كه مردم اصلي ترين انعكاس دهنده اعمال و رفتار و كردار و نحوه عملكرد آنها هستند و هيچ دوربيني توانا تر و نافذتر از ديدگاه تيز بين آنها نيست با ارزوي توفيق روز افزون براي همه خادمان نظام جمهوري اسلامي و مردم عزيز ايران ..
امیر المومنین علی (ع) مدیریت را محور و قطب می دانند، تمام مسایل را در جامعه اسلامی بر محور مدیر و مدیریت خلاصه می کنند و می فرمایند: «تدبیر و مدیریت خود سرمایه اندک را افزون می کند، اما مدیریت و تدبیر سوء و ضعیف سرمایه انبوه را نیز نابود و زائل می سازد.»
امام علی (ع) در جای دیگر می فرمایند: «رجعت و سیر قهقرایی چهار علت عمده دارد که مهمترین آن سوء مدیریت است.»
● وظایف عام مدیریت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)
۱) ایمان و تقوا ۲) اعتصام و اعتماد به خدا و نصرت الهی ۳) رعایت عدالت و انصاف ۴) پرهیز از غرور و خودپسندی ۵) پرهیز از استبداد و دیکتاتوری ۶) دوری از دنیاپرستی و طمع ۷) صبر و شکیبایی ۸) تواضع و حلم ۹) گشاده رویی ۱۰) امانت داری ۱) ساده زیستی ۱۲) خدمت عاشقانه و توجه به محرومین ۱۳) پیشگامی در کارها و تسریع در امور مردم ۱۴) حافظ بیت المال بودن ۱۵) وفای به عهد ۱۶) متین و ساده سخن گفتن ۱۷) جلوگیری از رواج تملق و عیب جویی و سخن چینی ۱۸) تثبیت رویه دیگران
● وظایف خاص مدیریت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)
۱) تصمیم گیری ... تصمیم گیری سه رکن اساسی دارد ▪ رکن اول تصمیم گیری «آگاهی از شرایط موجود و جمع آوری اطلاعات» است ▪ رکن دوم تصمیم گیری « استفاده از تجارت گذشته» است. ▪ رکن سوم تصمیم گیری نیز «مشورت کردن» است.
۲) گزینش و استخدام .. گزینش نیروهای انسانی کاردان جهت سپردن مسئولیت به اوست.
۳) عزل و نصب ... عزل و نصب است. یک مدیر اسلامی با صداقت و حسن نیت و با توجه به ویژگی های افراد ، آنها را برای تصدی مسئولیتها انتخاب می کند
۴) ترفیع و ارتقاء ... مقررات سازمان را به نحوی تنظیم نماید که کلیه افراد امکان داشته باشند با کسب شایستگی های بیشتر و ابزار کارایی در زمینه های بالاتر، مسئولیت های مهمتری را بر عهده گیرند
۵) پرداختها و دستمزد ... به دقت مسایل و مشکلات و نیازهای مادی و معنوی آنان را شناسایی نموده و در جهت رفع آنها اقدام کند
۶) کنترل و نظارت ... مدیر دقیقاَ باید بداند کدامیک از کارکنان کارش را درست و کدامیک ضعیف انجام می دهد تا بتواند افراد فعال را تشویق و افراد کم کار را تنبیه کند. ا
۷) ارتباطات ...برای موفقیت خود و سازمانی که در آن مدیریت می کند باید جریان ارتباطات را همانند جریان خون در بدن، در سازمان خود به کار اندازد و نباید ارتباط خود را با مردم قطع کند.
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد