ابهام در بسته اقتصادی دولت/

پرداخت بودجه عمرانی چه نیازی به بسته اقتصادی داشت؟

کد خبر: 293632
|
16:14 - 1394/08/01
نسخه چاپی
پرداخت بودجه عمرانی چه نیازی به بسته اقتصادی داشت؟
بر اساس قانون بودجه امسال، دولت موظف است 50.9 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد و این در حالی است که به علت کسری بودجه، رقم واقعی پرداخت‌های عمرانی در نیمه اول امسال کمتر از 10 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر؛به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز شنبه نشست تبیین بسته سیاست‌های دولت برای تسریع در رونق اقتصادی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

در حالی که هفته گذشته حسن روحانی اعلام کرد بسته جدید اقتصادی شامل 30  سیاست کوتاه مدت است، اما در جلسه روز شنبه 3 عضو اقتصادی دولت، به طور دقیق 30 بند این بسته مشخص نشد و هیچ سند مکتوبی نیز درباره این بسته ارائه نشد و صرفا 3 مسئول دولتی به طور شفاهی به بیان سیاست‌های جدید دولت پرداختند.

این در حالی است که بسته سیاستی سال پیش دولت با عنوان «خروج غیرتورمی از رکود» به طور مکتوب و مستند ارائه شده بود؛ هرچند در اجرا ناکام ماند و اهداف خود نرسید.

با این حال، همانطور که از سخنان رئیس سازمان مدیریت در جلسه روز شنبه برمی‌آید یکی از بندهای 30 گانه بسته جدید دولت، افزایش پرداخت بودجه عمرانی است.

نوبخت با بیان این‌که تا پایان این هفته، هفت هزار و 500 میلیارد تومان از منابع تجهیز شده صرف پرداخت طرح‌های عمرانی می‌شود، همچنین به پرداخت بیش از 30 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی در سال جاری اشاره کرد و گفت: ما طی سال جاری قطعا بیش از 30 هزار میلیارد تومانی که در بودجه تعیین شده به طرح‌های عمرانی پرداخت می‌کنیم، چرا که محاسبات نشان می‌دهد هر 9700 میلیارد تومان پرداخت‌های عمرانی می‌تواند یک درصد رشد اقتصادی ایجاد کند، بنابراین براساس این برنامه بیش از 35 هزار میلیارد تومان در طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان طرح‌های عمرانی هزینه خواهد شد.

نوبخت در حالی پرداخت 7500 میلیارد تومان بودجه به طرح‌های عمرانی در هفته جاری و رساندن این رقم تا 30 هزار میلیارد تومان تا پایان سال را به عنوان بخشی از بسته سیاستی جدید دولت عنوان کرده، که پرداخت اعتبارات عمرانی مطابق قانون بودجه سالیانه، وظیفه دولت محسوب می‌شود و انجام این وظیفه قانونی، نیازی به بسته سیاستی ندارد.

بر اساس قانون بودجه امسال، دولت موظف است 50.9 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

این در حالی است که به علت کسری بودجه، رقم واقعی پرداخت‌های عمرانی در نیمه اول امسال کمتر از 10 هزار میلیارد تومان بوده است.

به نظر می‌رسد اظهارنظر روحانی درباره اینکه بسته اقتصادی دولت 30 بند دارد، سبب شده تا برای رساندن تعداد بندهای آن به عدد 30، وظایف جاری دستگاه‌ها همچون پرداخت بودجه عمرانی جزو این بسته ذکر شود.

منبع مشرق

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها