مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب

آنفلوآنزا بیماری خطرناکی نیست/ مردم بخاطر سرماخوردگی ساده محیط های درمانی را بیخودی شلوغ نکنند

کد خبر: 293976
|
09:56 - 1394/09/23
نسخه چاپی
آنفلوآنزا بیماری خطرناکی نیست/ مردم بخاطر سرماخوردگی ساده محیط های درمانی را بیخودی شلوغ نکنند
اسلام آبادخبر: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب گفت: افرادی که فقط آبریزش بینی، عطسه و سرفه دارند ولی تب ندارند، معمولا" سرماخوردگی ساده است و آنفلوآنزا نیست، مردم بخاطر سرماخوردگی ساده محیط های درمانی را بیخودی شلوغ نکنند.

دکتر حمید رضا بیگرضایی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اسلام آبادخبر،اظهار کرد: آنفلوآنزا  یک بیماری آندمیک است و چندسالی است بصورت طبیعی در سطح کشور مواردی متعدد مشاهده شده است.

 

وی افزود: آنفلوآنزا بیماری جدیدی نیست و تنها چیزی که  باعث نگرانی مردم شده است بروز اپیدمی و همه گیری در منطقه سیستان بلوچستان و کرمان بوده است که منجر به فوت چندین نفر گردید.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب با بیان اینکه آنفلوآنزا در اسلام آبادغرب هیچ گونه مرگ و میری نداشته ، گفت: این بیماری خطرناک نیست و در سراسر کشور و در شهرستان اسلام آبادغرب تعدادی را بیمار کرده است و اگر مردم با مشاوره پزشکی راه درمان صحیح آن را در پیش بگیرند هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه  دارو به اندازه کافی موجود می باشد و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.، گفت:  با تشکیل ستاد بحران در فرمانداری این شهرستان ، تعداد پزشکان بیمارستان و مراکز درمانی اضافه شده و  آمادگی کامل  برای خدمات رسانی وجود دارد هرچند که در چند روز اخیرهم به مردم خدمات رسانی کرده اند.

 

دکتر بیگرضایی گفت: افرادی که فقط آبریزش بینی، عطسه و سرفه دارند ولی تب ندارند، معمولا" سرماخوردگی ساده است و آنفلوآنزا نیست، ولی افرادی که گلو درد شدید، و تب بالای 38 درجه و تنگی نفس، سرگیجه، کوفتگی شدید، بی حالی و سردرد شدید دارند احتمال ابتلای آنها به آنفلوآنزا زیاد است و لازم است به پزشک مراجعه نمایند.

 

وی با هشداربه مصرف آنتی بیوتیک سرخود توسط مردم، افزود: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که آنتی بیوتیک بر روی آن تاثیری ندارد، و در صورت تب شدید در اطفال از مصرف آسپرین خودداری گردد و با مشاوره پزشک بیشتر از استامینوفن استفاده شود.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه  استراحت و مصرف سوپ گرم و مایعات بهترین درمان است، به بیماران توصیه نمود؛ازتجمع و تردد در محیط های بسته و مکان های عمومی  خودداری نمایند و با حفظ فاصله،  پوشاندن دهان و بینی خود، عدم دست دادن و روبوسی از شیوع بیماری آنفلوآنزا جلوگیری بعمل آورند .

 

 

بیگرضایی با تذکر به جدی گرفتن بهداشت فردی و اجتماعی در تمام زمینه ها توسط مردم، از مردم تقاضا نمود با توجه به علائم ذکر شده، بخاطر سرماخوردگی ساده به بیمارستان مراجعه نکنند و محیط های درمانی را بیخودی شلوغ نکنند، چون حتی ممکن است فرد آنفلوآنزا نداشته باشد ولی با مراجعه به این محیط به این بیماری مبتلا شود.

 

وی خاطرن نشان کرد: افراد پر خطری نظیر بیماران دیابتی،نارسایی قلبی، سرطانی ، افراد سن بالا و پایین و زنان باردار در راستای پیشگیری از این بیماری باید بیشتر مراقبت نمایند چون با وجود زمینه بیماری های خاص در صورت بروز عفونت در بدن سیر درمان آنها مشکل تر می شود.

 

دکتر بیگرضایی تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزا هرچند برای افراد مبتلا شده درمان نیست و تاثیری ندارد ، بجز برای بیمارانی که زمینه بیماری های پر خطر دارند، توصیه نمی شود، چون مدت زمان لازم برای اثر گذاری واکسن حداقل 5 هفته می باشد که در طول این مدت فرد بیمار قطعا بهبود یافته و نیازی به واکسن نیست.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسلام آبادخبر، شایعه ورود بیماری آنفلوآنزا توسط زوار اربعین حسینی را رد نمود و بیان داشت: با توجه به اینکه بیشترین شیوع این بیماری در شهر کرمان بوده است ممکن است از آن طریق به سایر نقاط کشور شیوع پیدا کرده باشد، هرچند که این بیماری ویروسی می باشد و هرگونه احتمال انتقال آن از طریق ناقلان داخلی و خارجی وجود دارد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها