وبلاگ آوای زاگرس؛

کلنگ زنی بزرگترین پتروشیمی استان دراسلام آبادغرب/ احیای اشتغال در استان بیکار

کد خبر: 294015
|
07:20 - 1394/09/30
نسخه چاپی
 کلنگ زنی بزرگترین پتروشیمی استان دراسلام آبادغرب/ احیای اشتغال در استان بیکار
اسلام آبادخبر: چهارمین و بزرگترین پتروشیمی استان کرمانشاه در حالی منتظر کلنگ زنی و خارج شدن از وضعیت معلق کنونی است که بهره برداری از آن می تواند یک تحول شغلی در دومین استان بیکار کشور ایجاد کند


چهارمین و بزرگترین پتروشیمی استان کرمانشاه در حالی منتظر کلنگ زنی و خارج شدن از وضعیت معلق کنونی است که بهره برداری از آن می تواند یک تحول شغلی در دومین استان بیکار کشور ایجاد کند

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه در باره آخرین وضعیت پتروشیمی شهرستان اسلام آباد غرب می گوید: این طرح یک کار بسیار بزرگ است و برخلاف سه پتروشیمی دیگر استان، صنایع پایین دستی زیادی به همراه خواهد داشت.


به گفته وی این پتروشیمی شش مرحله دارد که چهار فاز آن تولید مواد پتروشیمی و 2 فاز دیگر پشتیبان است.


شرکت پتروشیمی اسلام آباد غرب چهارمین و بزرگترین پتروشیمی استان کرمانشاه است که وزارت نفت تیر ماه 94 مجوز احداث آن را در زمینی 70 هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب (زاگرس) به گروه 'ماهان شیمی زاگرس' داده است.


مسئولان طرح همان زمان اعلام کردند که عملیات اجرایی آن، در اواخر تیر ماه کلید می خورد اما هنوز هم خبری از کلنگ زنی نیست.


کاشفی می گوید که قرارداد مشاوره طرح با یک مشاور داخلی بسته و مقرر شده است این مشاور پس از تهیه بهترین نقشه برای هر شش مرحله، مناسب ترین مجری و هزینه طرح را هم تعیین کند.


رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که تا 2 سه ماه آینده طرح آماده کلنگ زنی شود.


طبق اعلام مجریان پتروشیمی اسلام آباد غرب، تکمیل این طرح حدود 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.


محمود جلوند، مدیرعامل ماهان شیمی زاگرس پیش تر گفته بود که اجرای این طرح چهار سال و به بار نشستن نخستین واحد پتروشیمی 40 ماه زمان نیاز دارد.



*صف طولانی بانک ها و سرمایه گذاران


تعیین مجری طرح هم از موضوعات قابل توجه است که هنوز در باره آن تصمیم گیری نشده و به گفته کاشفی این اقدام پس از پایان کار مشاور طرح انجام می شود.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه می گوید: حداقل شش فاینانسور(سرمایه گذار) پای کار احداث پتروشیمی چهارم استان حاضرند و 2 سه بانک داخلی هم برای حمایت از فاینانسورها و سرمایه گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده اند که با توجه به وضعیت کشور پس از اجرای برجام، تصمیم لازم گرفته می شود.
کاشفی می گوید که تلاش می شود از یک فناوری اروپایی برای این طرح استفاده کنیم.
یکی از مشکلات مهم طرح، تامین آب پتروشیمی بود که بنابر اعلام کاشفی، به تازگی این مشکل هم حل شده است.
پتروشیمی چهارم استان به 12 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که علاوه بر این مقدار، 2 میلیون متر مکعب نیز به عنوان ذخیره پیش بینی شده است.
یکی از مهمترین زیرساخت های لازم برای فعالیت هر واحد پتروشیمی داشتن آب کافی است.

*احیای اشتغال در استان بیکار


با توجه به صنایع پایین دستی گسترده پتروشیمی چهارم استان، بهره برداری از آن می تواند تحول چشمگیری در وضعیت اشتغال کرمانشاه به عنوان دومین استان بیکار کشور ایجاد کند.
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفند 93 در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب گفته است که با راه اندازی پتروشیمی اسلام آباد 11 هزار نفر در صنایع پایین دستی آن مشغول به کار می شوند.
البته پروین رضایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب این رقم را '10 هزار نفر' عنوان کرده است اما آنچنان که اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه مهر ماه در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب گفته در صورت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و بخصوص پتروشیمی این شهرستان اشتغال فراوانی ایجاد و بخشی از مشکلات بیکاری حل می شود.
هم اکنون سه مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک، پلیمر کرمانشاه و بیستون در استان کرمانشاه فعال است که در صورت تاسیس پتروشیمی چهارم در شهرستان 150 هزار نفری اسلام آباد، می توان منتظر تحولات اقتصادی مثبتی در استان بود.
گفته می شود حدود 90 هزار نفر بیکار در استان کرمانشاه وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها بدون مهارت هستند.
طبق اعلام مرکز آمار در فصل تابستان، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 15.2 درصد دومین استان بیکار کشور است؛ در حالی که میانگین نرخ بیکاری کشور 10.9 درصد است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد