تفنگداران آمریکایی در کجا دستگیر شدند؟

نگاهی به اهمیت جزیره فارسی و تجاوزات صورت گرفته در طول تاریخ

کد خبر: 294163
|
14:54 - 1394/10/24
نسخه چاپی
نگاهی به اهمیت جزیره فارسی و تجاوزات صورت گرفته در طول تاریخ
جزیره فارسی در مرکز آب های عمیق خلیج فارس، دورترین جزیره ایران به خاک اصلی کشور در 120 کیلومتری بندر بوشهر قرار گرفته است.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ به نقل از"گام نیوز"،در ساعت 16:30 دو شنبه مورخ 22/7/94 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات بر روی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده و در اختیار سپاه پاسداران است.


روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرده که ناوگروه هواپیما بر "ترومن" امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است.

در واکنش به انتشار این خبر، سی ان ان گفته است: در حالی که 10 ملوان ما در ایران دستگیر شده اند، اوباما در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به آن نداشته و در عوض از توافق هسته ای با ایران سخن به میان آورده است. او در تنها اشاره اش در آخرین سخنرانی سالانه خود گفته است ما تحریم و دیپلماسی اصولی از ایران مجهز به سلاح هسته ای جلوگیری می کنیم. در همین راستا ایران برنامه های هسته ای خود را به تعویق انداخته و ذخایر اورانیم را خارج کرده است و اینگونه جهان از جنگ دیگر در امن مانده است.


جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به سی ان ان اعلام کرد که ما از در امنیت بودن ملوانانمان اطمینان حاصل کردیم، به آنها اجازه داده خواهد شد که خیلی زود سفرشان را ادامه دهند.

چند ساعت پس از این اتفاق، این خبر در صدر خبرهای رسانه های بین المللی قرار گرفت. گروه بین الملل «گام نیوز» با رصد برخی از خبرگزاری های خارجی، به چگونگی بازتاب خبر در این رسانه ها پرداخته است.

* مقام های آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که حادثه در نزدیکی جزیره فارسی در وسط خلیج فارس روی داد. به گفته آنها مشکل فنی برای یکی از قایق ها پیش آمده بود.

به گفته مقام های آمریکایی جان کری وزیرامور خارجه آمریکا ساعت 12:30 به وقت شرق آمریکا از حادثه باخبر شد و فورا با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران تماس گرفت.

* از سوی دیگر شبکه خبری "بی بی سی" هم به نقل از پنتاگون گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا اطمینان یافته است که این ملوان ها بازگردانده خواهند شد.

* درباره ی  دستگیری 10 ملوان آمریکایی، سایت تلگراف نوشت: ایران قبل از آزادی ملوانان، خواستار عذرخواهی آمریکاست. همانطور که اعلام شده ایران به زودی دستگیر شده ها را آزاد می کند، ایران گفته است آمریکا باید بخاطر تجاور به حریم آب های ایران از این کشور عذرخواهی کند.

* سایت ای بی سی، پایگاه خبررسانی استرالیا، گفته این اتفاق قطعا بر توافق هسته ای با تهران تاثیر می گذارد. هم چنین این سایت نوشته است که مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده اند: این دو ناو در حال تمرین و ماموریت آموزشی در آب های بین بحرین و کویت بودند که ارتباط خودشان را با مرکز از دست داده بودند. این سایت هم چنین از حقایق نامعلوم ناو دستگیر شده در آب های ایران سخن گفته است و آن ها را به ترتیبی که در ادامه آورده شده در صفحه ی خود منتشر کرده است:

- واشنگتن و تهران، که در سال های اخیر به دنبال تشنج زدایی دو طرفه بوده اند، به نظر می رسد هر دو خواهان این هستند که چنین حادثه دوباره موجب تشدید تشنج نشود.
 - اوباما توافق هسته ای با ایران را محور سیاست خارجی خود کرده است و جمهوری خواهان گفته اند که موفقیت او هزینه ای زیادی به دنبال دارد.
- ایران مشتاق رهایی از تحریم های اقتصادی است که با توافق هسته ای حاصل می شود و جولای گذشته ارتباط خود را با ایتالیا ششمین کشور قدرتمند جهان آغاز کرد.
- یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفته است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به جان کری همتای آمریکایی خود اطمینان داده که به ملوانان دستگیر شده خیلی زود اجازه داده خواهد شد که به سفرشان ادامه دهند.
- دستگیری 10 ملوان می تواند تاکیدی بر پتانسیل درگیری های خارج از دیپلماسی در این منطقه به ویژه خلیج که راه باریکی برای عبور کشتی هاست، باشد.
- اینکه دقیقا چه اتفاقی برای دو قابق افتاده، نا معلوم است. یکی از مقامات آمریکایی گفته احتمالا مشکل فنی برای یکی از قایق بوجود آمده که آنها را بی اختیار به سمت آب های ایران وارد کرده است.

با گذشت حدود 24 ساعت از این خبر، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به دلیل ورود شناورهای آمریکایی به آبهای کشورمان گفت: ورود 2 شناور رزمی آمریکایی به آبهای ایران بدلیل خرابی‌ سیستم‌های ناوبری آنها بوده و موضوع در حال حل‌ شدن است. وی تاکید کرد: تعامل خوبی بین دستگاه‌های نظامی و دیپلماسی برقرار است و بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد.زمان زیادی طول نمی‌کشد تا دستور لازم را برای اقدام نهایی خواهیم گرفت و احتمالاً آنها آزاد می‌شوند.

پس از عذرخواهی آمریکایی‌ها، سپاه 10 تفنگدار بازداشت شده آمریکایی را رها کرد

سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.
این اطلاعیه افزوده است: همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" امریکا و ناوگروه هواپیمابر "شارل دو گل " فرانسه در آب‌های بین المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.
در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه "در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است" تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.


این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.
این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند.
در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.

در ادامه این گزارش نگاهی را به موقعیت جزیره فارسی جایی که 10 سرباز آمریکایی به آنجا منتقل شده اند را خواهیم داشت.
جزیره  فارسی کجاست؟
در خلیج فارس حدود 90 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که 34 جزیره آن متعلق به ایران است. از این  تعداد 17 جزیره  از نظر حاکمیت بر آبراه بین المللی تنگه هرمز و کنترل آن و همچنین کنترل تردد ناوگان بیگانه دارای اهمیت ژئوپلیتیکی و استراتژیکی می باشند.
جزیره فارسی در مرکز آب های عمیق خلیج فارس، دورترین جزیره ایران به خاک اصلی کشور در 120 کیلومتری بندر بوشهر قرار گرفته است و سالهاست بر مناسبات بین ایران و کشورهای متعارض منطقه ای و جهانی به عنوان یک برگ برنده، برای ایران نقش مهمی بازی می نماید.

سپاه پاسداران 10 نظامی آمریکایی را در خلیج فارس بازداشت کرد /تماس تلفنی کری با ظریف/ سپاه: دستگیرشدگان در محل مناسبی نگهداری می‌شوند


محیط جزیره فارسی حدود 5/ 1 یکلومتر و مساحت آن کمتر از یک یکلومترمربع باشد. به دلیل کوچکی جزیره امکان ایجاد باند هواپیما در آن وجود ندارد.  با این ویژگی دشمن نه می تواند آن را غرق کند نه می تواند به صورت طولانی مدت آن را اشغال نماید. کوچک بودن جزیره فارسی برای کشورمان از نظر نظامی یک حسن به شمار می رود.
تنها جزیره ای که در خلیج فارس مرزدریایی آن با مرز دریایی کشور همسایه تلاقی می کند جزیره فارسی است. براساس توافق صورت گرفته در سال 1968جزیره فارسی به ایران وجزیره العربی به عربستان تعلق گرفت و حاکمیت دو کشور بر جزایر مربوطه به رسمیت شناخته شد. ایران و عربستان توافق کردند تا 500 متری مرزسیاسی دو جزیره از منابع زیر بستردریا چیزی استخراج نکنند.

اهمیت جزیره فارسی در چیست؟

جزیره فارسی به علت در اختیار داشتن ارزش های ارتباطی، اقتصادی و نظامی، در قرن 21 نقش مؤثری را در افزایش قدرت ایران به خصوص انرژی بر عهده خواهد داشت. این جزیره به لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و قرارگیری در مسیر تردد کشتیرانی بین المللی  در خلیج فارس از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.
جزیره فارسی از نظر منابع نفتی غنی است. حدود 5 تا 7 حلقه چاه در این جزیره حفاری شده که در حال حاضر پلمپ می باشند. این جزیره کوچک و غیر مسکون با در اختیار داشتن 508 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی ذخائرش حدود25 درصد بیشتر از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

تجاوزات صورت گرفته به جزیره فارسی در طول تاریخ:
 - تیرماه سال 1366 اولین کاروان از نفتکشهای کویتی با پرچم آمریکا (نفتکش کویتی اَلرَّخاء با نام مبدّل بریجتون) و اسکورت کامل نظامی توسط ناوگان جنگی این کشور با تبلیغات رسانه ای گسترده به راه می افتد، که در فاصله 13 مایلی غرب جزیره فارسی، در اثر برخورد با مین های کار گذاشته شده توسّط سردار شهید نادر مهدوی و یارانش، منفجر می شود به طوری که حفره ای به بزرگی 43 متر مربّع در بدنه آن ایجاد می گردد.
- حمله ی مجدد به جزیره ی فارسی در عصر روز 16/07/1366 اتفاق می افتد که سردار شهید نادر مهدوی همراه با تنی چند از همرزمانش، جهت انجام گشت زنی و حفاظت از آبهای نیلگون خلیج فارس، با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپدار و یک فروند ناوچه به سمت جزیره فارسی حرکت می کنند. نیروهای آمریکایی با چند فروند بالگرد بزرگ کبری به نام MS6 به ناوگروه حمله کرده و رادار پایگاه فرماندهی را منهدم می کنند که ارتباط ناوگروه با مرکز به کلّی قطع می شود. پس از پانزده دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را منفجر می سازد.
- در تاریخ 21 آوریل 1988 مصادف با 1 اردیبهشت سل 1367 دو هواپیمای میراژ عراقی به جزیره فارسی حمله کردند که در آنجا یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی قرار گرفت و متعاقب آن در فرودگاه ابوجبل عربستان سعودی فرود اضطراری نمود سپس قطعات خسارت دیده این جت عراقی به عراق انتقال داده شد. این حقایق از نشانه‌های آشکار همکاری همه‌جانبه عربستان سعودی در حمایت از رژیم متجاوز عراق در جنگ و نقض آشکار اصول بی‌طرفی است.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد