نگاهی به یک رسم دیرین در اورامانات؛

مراسمی به قدمت تاریخ در میان صخره های شاهو/ پژواک آوای محلی و صدای خروشان سیروان در پالنگان+ تصاویر

کد خبر: 294527
|
14:55 - 1395/01/07
نسخه چاپی
مراسمی به قدمت تاریخ در میان صخره های شاهو/ پژواک آوای محلی و صدای خروشان سیروان در پالنگان+ تصاویر
اسلام آبادخبر: مراسم تاریخی نوروز در منطقه اورمانات امسال برای دومین بار در روستای پالنگان برگزار شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از هزار ماسوله، در منطقه اورامانات با آغاز فصل بهار مردم روستاي پالنگان با برپایی مراسم خاصي اين روز را با هماهنگی ریش سفیدان و بزرگان جشن گرفته و مهمانان را در جشن خود سهیم می‌ کنند.

 

پس از گذشتن از راه های صعب العبور در دامنه رشته کوههای شاهو و در منطقه اورامانات روستاهايی با قدمتی فراوان قرار دارند. به علت وجود قلل مرتفع و گرمسیری بودن این منطقه، مردم این روستا پاییز کم رنگی را تجربه کرده و به ندرت بارش برف را به تماشا نشسته اند و به همين دليل هرساله اول اسفند را، مردم اين روستاها جشن مي گيرند.
 
 
در چند سال اخیر برنامه‌ها در این منطقه در ایام نوروز با شکوه خاصی و با دعوت از هنرمندان و خوانندگان برگزار شده و مورد تقدیر مهمانان قرار گرفته است.
 
 
 
اين مراسم كه به مدت يک روز كامل به طول مي انجامد، خوانندگان با اجراي موسيقي هاي محلي  محفلي شاد و به ياد ماندني را بر پا می کنند.
 
سال گذشته نیز قرار بر این بود مراسم جشن در این روستا در اولین روز از اسفند ماه برگزار شود اما به دليل فوت یک خانواده اهل این روستا بر اثر گازگرفتگی و همچنین برگزاری انتخابات، برگزاري اين مراسم در اين روستا كه یکی از قدیمی‌ترین روستاهای هورامان است به نزدیک به یک ماه بعد از آن موكول شد.
 
 
 
این رسم دیرینه هر ساله در روستای دیوزناو برگزار شده است و امسال نیز در روستای پالنگان  برای دومین سال متوالی است که برگزار می شود. 
 
 

روستای پالنگان در گوشه رودخانه سیروان قرار گرفته است و رودخانه سیروان این روستا را به دو قسمت تقسیم کرده است. تنها ارتباط این دو قسمت پل ارتباطی کوچکی است که روی رودخانه ساخته شده که در بسیاری از ادوار تاریخ این پل توسط رودخانه سیروان تخریب شده است.

 

عضو شورای روستای پالنگان در گفتگو با خبرنگار هزار ماسوله اظهار داشت: این روستا در کوهپایه کوه شاهو (بلندترین قله استان کردستان) قرار دارد و فاصله آن تا کامیاران حدود 55 کیلومتر است.

 
وی افزود: همه ساله تاریخ کهن این روستا، رودخانه خروشان سیروان، مراتع سرسبز شاهو، باغ شیخ عمر، شیلات پالنگان و بافت پلکانه ای روستا باعث شده  که گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
 
 
 
 
وی گفت: امسال نيز براي دومین بار ما مراسمي را تحت عنوان آغاز نوروز به ديگر ويژگي هاي اين روستا اضافه كرده ایم كه باعث ازدياد دوچندان گردشگران به اين روستاي تاريخي شده است.
 
یکی از ساکنان این روستا نیز به خبرنگار هزار ماسوله گفت: این مراسم که هرساله قرار بر این است اول اسفند ماه برگزار شود امسال بنا به دلایلی به روزهای بعد موکول شد.
 
 
آنچه كه در ضمن برگزاري مراسم جلوه خاصي به اين روستا بخشيده بود،  شیب بسیار تند روستا و سبك معماری آن بود که پشت بام خانه جلویی به عنوان حیاط خانه پشتی مورد استفاده قرار مي گيرد.  ساكنين روستا در پشت هر بام و خانه اي، نظاره گر اين مراسم كه در پايين دست روستا اجرا مي شد، بودند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد