یادداشت:مسلم معین

متن برجام طوری تنظیم شده است که امکان نقض آن وجود ندارد

کد خبر: 294606
|
09:53 - 1395/01/18
نسخه چاپی
متن برجام طوری تنظیم شده است که امکان نقض آن وجود ندارد
قانون اول مذاکره با شیطان صراحتا اعلام می کند که تحریم ها هیچگاه لغو نمی شوند و تنها از حالتی به حالت دیگر در خواهند آمد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  یادداشت - مسلم معین/  واقعیت این است که 5+1 کلاه گشادی را از نمد مذاکرات هسته ای برای تیم دیپلماسی دولت یازدهم دوخته است.

 

اعتراف عراقچی (مذاکره کننده هسته ای و معاون وزیر خارجه ایران) درباره چگونگی نقض شدن برجام، برخلاف چهره آرام و بدون دغدغه او در واقع دردناکترین اظهار نظر درباره محتوای توافق هسته ای است.

 

عراقچی در پاسخ به سوال روشن خبرنگار صدا و سیما که آیا تحریم های جدید با عناوین غیر هسته ای را نقض برجام می دانید یا خیر گفت: تحریمهای غیر هسته ای از نظر متن برجام، نقض معاهده ایران و 5+1 نیست...

 

این همان قانون اول مذاکره با شیطان است و صراحتا اعلام می کند که تحریم ها هیچگاه لغو نمی شوند و تنها از حالتی به حالت دیگر در خواهند آمد.

 

با این تفاوت که به همت دولت و تیم مذاکره کننده، غرب با استفاده از ابزار نه چندان کارآمد تحریم یک گام به پیش آمده است و بعد از توقف صنعت هسته ای با زمزمه برجام 2 و 3 و ... به دنبال فتح سایر سنگر ها مانند تضعیف توان موشکی ایران و منزوی کردن آزادی خواهان منطقه است.

 

اما اعتراف عراقچی یک معنای مهم دیگر نیز دارد.

 

با توجه به اینکه ایران فقط بر سر رفع تحریمها داد و ستد کرده است و چون امروز روشن است که به دلیل ضعف متن برجام این تحریمها به راحتی و با بسته بندی جدید برای کشور دوباره وضع خواهند شد می توان نتیجه گرفت که برجام با نظارت ایالت متحده و سهل اندیشی وزارت خارجه ایران طوری تنظیم شده که هیچگاه نمی توان مدعی نقض آن شد.

 

اینجاست که اهمیت یکی از شروط رهبر انقلاب در تایید برجام، یعنی نقض توافق در صورت اعمال تحریم به بهانه های غیر هسته ای و همچنین ضرورت توجه به هشدار ایشان درباره طرح برجام 2 به عنوان جاده صاف کن پیشروی بیش از پیش دشمن، نمایان می شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد