اهرمی کنترلی که به دنبال شکستن آن هستند/ از حذف شورای رقابت تا گرانی دوباره خودرو

کد خبر: 295442
|
12:53 - 1395/06/07
نسخه چاپی
اهرمی کنترلی که به دنبال شکستن آن هستند/ از حذف شورای رقابت تا گرانی دوباره خودرو
شورای رقابت که به عنوان یکی از اهرم های کنترل قیمت کالاها به خصوص خودرو شناخته می شود، مدتی است که اخباری در خصوص حذف آن شنیده می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد،بازار خودرو در ایران یکی از بازارهای پر فراز و نشیب بوده به طوری که گرانی های متعدد و ضرر و زیان های برخی مصرف کنندگان یکی از آسیب های به وفور دیده شده محسوب می شود.

 

با این وجود نبود نظارت کافی برای قیمت گذاری ها خودروها باعث شد تا روند صعودی قیمت ها روز به روز بیش تر شود. هر چند که در این میان برخی از نهاد های مشخص برای قیمت گذاری پیش بینی شده است اما روند کنار گذاشتن آن ها موضوعی است که بر شدت این وضعیت خواهد افزود.

 

در این میان اخبار ضد و نقیض حذف شورای رقابت از روند قیمت گذاری ها مدتی است که به صورت ویژه مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است و این مسئله به یک انتقاد جدی از وضعیت موجود تبدیل شده است.

 

حذف شورای رقابت در شرایطی که نظارت های حداقلی بر روند قیمت گذاری خودرو هم جلوی افزایش قیمت ها را نمی گیرد قطعا می تواند شرایط بدتری را ایجاد کند.

 

واکنش نمایندگان مجلس

 

از هفته ها پیش که زمزمه های حذف شورای رقابت شنیده شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

 

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  درباره تعلیق شورای رقابت چندی پیش گفته بود: تعلیق یا حذف شورای رقابت کار درست و کارشناسی نیست چراکه این شورا اهرمی برای متعادل کرد قیمت‌ها در بازار محسوب می‌شود.

 

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه یکی از الزامات در تجارت رقابت است، افزود: شورای رقابت در زمان‌هایی که شاهد نوسانات قیمتی در بازار هستیم مانند یک اهرم متعادل‌کننده می‌تواند این نوسان‌ها را کنترل و از ایجاد شوک‌هایی که از سوی تولیدکننده و یا برعکس از بازار بر تولیدکننده وارد می‌شود، جلوگیری کند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته شود مشخص نیست که امر قیمت‌گذاری به چه مرجعی سپرده شود؛ در حال حاضر بهترین مکان برای قیمت‌گذاری کالاها شورای رقابت است اما در شرایط مطلوب، قیمت‌ها باید در بازار تعیین شود و نیاز است که این شورا همانند سال‌های گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

 

همچنین سید جواد حسینی کیا دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه گفته بود: قطعا وجود چنین سازمان هایی برای اقتصاد کشور الزامی است البته موضوع مهمتر رعایت حقوق تولید کننده و مصرف کنندگان است؛ بافعالیت این دو سازمان تعادل در بازار ایجاد می شود که رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

 

نماینده سنقر و کلیایی عنوان کرد: اگر این سازمان ها تنها به حقوق مصرف کننده توجه کنند، تولیدکننده ضرر خواهدکرد و اگر تنها تولید را لحاظ کنند در حق مصرف کننده ظلم خواهد شد؛ بنابراین باید رسالت و وظایف خود را به درستی انجام دهند و اگر رعایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد، هیچ مشکلی در بازار به وجود نخواهد آمد.

 

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار داشت: انحلال در این سازمان ها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد اما دغدغه فعلی ما ، عمل نکردن این سازمان ها به وظایف خود است؛ این موضوع باید به یک مطالبه عمومی برسد و با تشکیل لیستی از وظایف شوراها عملکرد آنها روشن شود که با این اقدام سازمان ها موظف اند پاسخ گو باشند و از طرفی کارآمد تر نیز خواهند شد.

 

خودرو باز هم گران شد

 

در شرایطی که اخباری از این دست در خصوص تعلیق و یا حذف شورای رقابت شنیده می شود خودروها باز هم گران شدند.

 

در جدیدترین مصوبه و ابلاغیه گروه خودروسازی سایپا به نمایندگی‌های فروش، قیمت تیبا مدلSXبا افزایش ۷۵۶ هزار تومانی به ۲۴ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان رسیده است؛ همچنین قیمت سایپا ۱۵۱ مدلSEبا رشد ۶۱۶ هزار تومانی، معادل ۱۸ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان تعیین شده است. 

 

همچنین در قیمت‌گذاری جدید محصولات سایپا، قیمت برلیانسH۲۳۰ دنده‌ای با افزایش ۸۵۰ هزار تومانی معادل ۳۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و نوع دنده اتوماتیک این خودرو معادل ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این هفته قیمت پراید ۱۳۱ معادل ۱۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۰۰ هزار تومان، سمندEF۷ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶V۸ معادل ۸۰۰ هزار تومان، دنا ۸۰۰ هزار تومان و پارس تندر ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

 

به گزارش مرصاد، در شرایط فعلی باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت آیا دوباره همانند گذشته به نقش خود برای مقابله با افزایش قیمت های کالاها عمل خواهد کرد و یا باید با این نهاد برای همیشه خداحافظی کرد...

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد