نیم‌نگاهی به تغییر ادبیاتِ دولت‌مردان؛

آیا هدف از برجام «اثبات بدعهدی آمریکایی‌ها» بود؟

کد خبر: 295808
|
12:23 - 1395/08/15
نسخه چاپی
آیا هدف از برجام «اثبات بدعهدی آمریکایی‌ها» بود؟
می‌خواستند با برجام مشکلات اقتصادی را رفع و با دنیا تعامل کنند اما اکنون می‌گویند برجام برای اثبات بدعهدی آمریکایی‌ها بود.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل ازآناج، به ازای هر بیست‌وچهار ساعتی که از روز انعقاد برجام می‌گذرد امیدها به فرجام آن کم‌رنگ‌تر و ادبیات حامیان توافق ایران و 1+5 دگرگون‌تر می‌شود. یک زمانی قرار بود مشکلات اقتصادی با همین برجام رفع و گِرهی از معضلات زندگی مردم باز گردد اما حالا می‌گویند برجام توافقی ایده‌آل نیست و آن را بده‌بستان سیاسی می‌نامند تا هرچه را از دست داده‌اند توجیه کنند.

آن‌هایی که در زمان مذاکرات هسته‌ای لیستی چند صفحه‌ای از پیامدهای مثبت برجام ارائه می‌کردند اکنون بزرگ‌ترین دستاورد آن را «اثبات بدعهدی آمریکایی‌ها» عنوان می‌کنند و بدون اشاره به امتیازات ارائه شده به طرف مقابل، از چند امتیاز کوچک نام می‌برند که در عمل خبری از آن‌ها نیست.

این مردم در طول سالیان گذشته می‌دانستند آمریکا کشوری بدعهد است و نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد، رهبر انقلاب نیز بارها در طول مذاکرات هسته‌ای در این رابطه به مسئولین هشدار دادند اما آنانکه چشم‌وگوش‌هایشان را بسته بودند و تنها به وعده‌های انتخاباتی‌شان فکر می‌کردند حاضر شدند به هر قیمتی برجام را به فرجام برسانند و آن را در بوق‌وکرنا کنند.

در این بازی سیاسی ابتدا فضایی را به وجود آوردند تا مردم فکر کنند برجام دشمنی آمریکایی‌ها با ملت ایران را به پایان می‌رساند و بعد از آنکه شخصیت‌های نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند، خیلی راحت خطوط قرمز را نیز زیرپا گذاشتند.

حالا آقایان مدعی و حامی جان‌سخت برجام بعد از گذشت چندین ماه و عدم ملموس گشتن آفتاب تابان، آمده‌اند و از اثبات بدعهدی سخن می‌گویند. صنایع هسته‌ای ایران تعطیل، اورانیوم‌ها از کشور خارج و میزان غنی‌سازی به حداقل رسید تا برای عده‌ای بدعهدی آمریکایی‌ها ثابت شود؟

اثبات بدعهدی آمریکایی‌ها برای این مردم نان‌وآب نمی‌شود و کسانی که 2 سال از انرژی‌شان را به مذاکره اختصاص دادند و از سایر مسایل غافل گشتند باید در برابر تک تکِ افراد جامعه پاسخگو باشند و بگویند چرا وعده‌هایی که به مردم داده‌اند عملی نشده است، هنگامی که ظریف به ژنو و وین می‌رفت، نمی‌گفت مذاکره می‌کنیم تا اثبات کنیم آمریکایی‌ها بدعهد و غیرقابل اعتماد هستند.

سایر کشورها نیز آمریکا را می‌شناسند و می‌دانند حق‌ و ناحق کیست اما دولت‌هایی را داریم که همچون آمریکا به دنبال تامین منافع خود و سلطه‌گری هستند و کشورهایی نیز با ایفایِ نقش «عموتام» علی‌رغم مشاهده جنایت‌های غرب، به آنان «چشم» می‌گویند و خواسته‌هایشان را اِعمال می‌کنند. بنابراین این دستاورد بزرگ دولت‌مردان نیز تاثیربسزایی در عرصه بین‌المللی ندارد.

شخصیت‌هایی که دستاورد برجام را اثبات بدعهدی آمریکایی‌ها می‌‌نامند در وهله‌ی اول به شکستِ تدبیرشان اذعان می‌کنند و در گام بعدی ملت ایران را به تمسخر می‌گیرند. اکنون تاوانِ این اشتباه محض را باید مردم بدهند و چنانچه ایران بخواهد آن را زیرپا بگذارد، به آسانی هرچه‌ تمام‌تر تحریم‌هایی سنگین‌تر از قبل علیه‌مان وضع می‌گردد و آنجاست که جدال دوباره سیاسیون بر سرِ مفهوم کاغذپاره آغاز می‌گردد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها