عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ظریف حاضر نبود در ‌ارائه گزارش برجام ‌نام دستگاه‌های سوءاستفاده‌کننده از تحریم‌ها را بیان کند

کد خبر: 295907
|
12:39 - 1395/09/04
نسخه چاپی
ظریف حاضر نبود در ‌ارائه گزارش برجام ‌نام دستگاه‌های سوءاستفاده‌کننده از تحریم‌ها را بیان کند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه در جریان ارائه گزارش برجام به کمیسیون امنیت مجلس گفت: ظریف حاضر نبود نام دستگاه‌های سوءاستفاده‌کننده از تحریم‌ها را بیان کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در شرایط کنونی حجم قاچاق کالا دو برابر بودجه عمرانی کشور است، اظهار داشت: اگر مشکل قاچاق در کشور برطرف نشود، اقتصاد کشور بیش از این بیمار و فلج خواهد شد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی انجام اقدامات سازنده از سوی مجلس شورای اسلامی را برای افزایش نظارت بر دستگاه‌ها و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری دانست و گفت: در شرایط کنونی قاچاق کالا و ارز یک سوم اقتصاد کشور را در حالی درگیر خود کرده است که مقام معظم رهبری و مسئولان دلسوز نظام تاکید ویژه‌ای نسبت به مبارزه با این پدیده دارند.

 

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه متاسفانه براساس آمارهای سنواتی 90درصد قاچاق در اقتصاد کشور حل و تنها 10درصد کشف می‌شود، بیان کرد: در شرایط کنونی برنامه جامعی در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه کل بودجه مبارزه با قاچاق کالا تنها 20 میلیارد تومان است، گفت: در این راستا تعدادی از مسئولان بسیاری از مشکلات کشور را به مناطق آزاد ربط می‌دهند و بر این باورند که بودجه این مناطق باید تا سقف 30 درصد کاهش پیدا کند که اگر این مناطق به درستی مدیریت نشوند، توسعه اقتصادی کشور محال خواهد بود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه در جریان ارائه گزارش برجام به کمیسیون امنیت مجلس که حاضر نبود نام دستگاه‌های سوءاستفاده کننده از تحریم‌ها را بیان کند، گفت: تا زمانی که نام این افراد سوءاستفاده کننده برده نشود و این کارت سبزها وجود داشته باشد، معضل قاچاق در کشور برطرف نخواهد شد.

 

وی افزایش روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاستهای دولت در مقابله با قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولتهای مختلف را از دلایل درخواست خود برای انجام تحقیق و تفحص در ارتباط با  بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد و افزود: کمیسیون اقتصادی آماری در مورد روند افزایش کشف قاچاق ارائه داده است اما اینکه چه برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود قاچاق کالا در فضای پس از تحریمها باید وجود داشته باشد، هنوز ارائه نشده است.

 

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه تحقیق و تفحص باید نسبت به عملکرد دستگاه‌ها و امور اجرایی انجام شود گفت: این امر به دستگاه‌های مربوطه کمک زیادی خواهد کرد اما برخی به اشتباه تحقیق و تفحص را مچگیری می‌دانند؛ در حالی که می‌توان از این راه بخشی از ضعف‌های قانونی را با نظارت مجلس حل و فصل کرد.

 

وی با بیان اینکه تقاضای وی در ارتباط با تحقیق و تفحص در بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا با اختلاف یک رای در کمیسیون اقتصادی رای نیاورد، بیان کرد: وزیر امور خارجه بر این باور است که برخی از دستگاه‌ها درصدد سوءاستفاده از تحریمها هستند و می‌خواهند نقش ادامه تحریم علیه ایران را بازی کنند، اما زمانی که از وی خواسته شد که نام این دستگاه‌ها و افراد را ببرد امتناع کرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از 9 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور به دلیل نابه‌سامانی مدیریتی خبر داد و اظهار کرد: در شرایط کنونی 60درصد اسکله‌ها در کشور غیرمجاز هستند و در حوزه مرزها نیز سه‌هزار میلیارد تومان در حوزه کوله‌بری کالا وارد کشور می‌شود که در مقابل یک میلیارد تومان واردات کالای کوله‌بری تنها 9 میلیون تومان به مردم مرزنشین می‌رسد.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد