سانحه قطار تهران-مشهد ترمز آخوندی را می‌کشد؟

از استعفا تا شایعه خرید هواپیما؛ سناریویی برای نجات وزیر راه

کد خبر: 295924
|
17:38 - 1395/09/07
نسخه چاپی
از استعفا تا شایعه خرید هواپیما؛ سناریویی برای نجات وزیر راه
حادثه ریلی اخیر در سمنان برگی دیگر از ضعف مدیریت وزارت راه و شهرسازی است، مدیریتی که گاه به بهانه خرید هواپیماهای غول پیکر میلیون ها دلار صرف کرده است و در جایی دیگر با استعفای از پیش طراحی شده یک مدیر، سعی بر سرپوش گذاشتن بر خطاهای فاحش خود را دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ به نقل از سایت خبری«رازق»، روحانی در ابتدای کار دولت تدبیر و امید با وعده تحول اساسی در حوزه های مختلف برای وزیران پیشنهادی رای اعتماد گرفت، این درحالی است که عملا این اتفاق نیفتاده و لااقل در حوزه وزارتخانه راه‌وشهرسازی این ادعا را میتوان اثبات کرد.

انتظارها حاکی از آن بود که آخوندی با توجه به تجربه پیشین اش در دولت هاشمی رفسنجانی بتواند عملکرد قابل قبولی حداقل در حوزه مسکن ارائه دهد اما نه تنها رکود در بخش مسکن افزایش یافت بلکه در دیگر حوزه های اجرایی وزارت خانه راه و شهر سازی نیز شاهد اتفاقات چشمگیری نبوده ایم.

طبق ماده «49» آیین‌نامه داخلی مجلس، چند نفر از نمایندگان مجلس اگر نسبت به عملکرد وزیری اعتراض داشته باشند می‌توانند با تهیه گزارش از عملکرد او و قرائت آن در صحن علنی مجلس، افکار عمومی را نسبت به عملکرد وی سوق دهند این در حالی است که تهیه گزارش عملکرد آخوندی و مجاب شدن مجلس برای استیضاح وی در مهرماه سال 94 با حد نصاب نرسیدن رای نمایندگان، نتیجه ای در بر نداشت و استیضاح نشد.  

و حال بعد از گذشت یک سال و اضافه نشدن هیچ گزینه ی مثبتی به افتخارات وزارت خانه راه و شهر سازی، شاهد اتفاق ناگواری در حوزه  حمل و نقل ریلی کشور بودیم که دوباره همه ی نگاه ها را به سوی آخوندی منعطف کرد‌.‌‌

مسیر تهران به مشهد جزو مسیرهایی است که سال ۹۳ مجهز به سیستم پیشرفته علائم ارتباطات ATC شد و تمامی قطارهایی که در این مسیر سیر می کنند با سیستم کنترل مرکزی و محلی تحت کنترل هستند.

طبق بررسی اولیه علت حادثه خطای انسانی(تعویض شیفت) و سو مدیریت (سیستم مانیتورینگ) اعلام شده و بنابر گفته رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن سیستم CTC درست عمل کرده و قطار را متوقف کرده است اما قطار به صورت دستی راه افتاده و خطای انسانی در این زمینه رخ داده است.

حدود 6 کیلومتر قبل از محل حادثه، قطار دوم با استفاده از سیستم های علائم ارتباطات متوقف شده بود و فردی که در بخش CTC شاهرود فعال بوده به دلیل خطای محرزی که انجام داده است اجازه می دهد تا قطار از سیستم مکانیزه خارج شود و بطور سیستم دستی حرکت خود را ادامه دهد تا در این حادثه ۴۶ نفر از هموطنان کشته و ۱۰۸ نفر نیز مصدوم شوند.

در این راستا بهره وری پایین حمل و نقل ریلی، پیشرفت کند پروژه اتصال ریلی به اروپا، توجه بیش از اندازه به حمل و نقل هوایی و صرف میلیون ها دلار پول برای خرید هواپیماهایی که هنوز وارد کشور نشده اند پیامدی جز افزایش تلفات ریلی و جاده ای نمی‌تواند داشته باشد.

در حالی که همه منتظر عذر خواهی و استعفای وزیر راه بودند، پورسیدآقایی  مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی شب گذشته در گفتگوی خبری ساعت ۲۱ روی آنتن زنده به عنوان مدیری که این حادثه در مجموعه مدیریتش اتفاق افتاده، برای ابراز همدردی از سمت خود استعفا کرد.

انتشار سریع السیر پاسخ آخوندی در قبول استعفای مدیرعامل راه آهن نیز از جمله مواردی است که سناریوی نجات وزیر راه را کامل می کند.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها