رویترز: علت مقابله نکردن آمریکا با کره شمالی، همان علت حمله نکردن به ایران است

کد خبر: 296801
|
15:23 - 1396/01/05
نسخه چاپی
رویترز: علت مقابله نکردن آمریکا با کره شمالی، همان علت حمله نکردن به ایران است
خبرگزاری رویترز با اشاره به هشدار واشنگتن به پیونگ‌یانگ درباره روی میز بودن همه گزینه‌ها، به علل متوسل نشدن آمریکا به اقدام نظامی علیه کره شمالی پرداخت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: زمانی که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داد «صبر راهبردی» واشنگتن در قبال کره شمالی پایان یافته و همه گزینه‌ها برای جلوگیری از بلندپروازی های هسته‌ای پیونگ یانگ روی میز است، نیروهای آمریکایی و کره جنوبی در حال آماده شدن برای طیفی از سناریوهای نظامی بودند

 
حدود 300 هزار نیروی آمریکایی و کره جنوبی سرگرم تمرین‌های نظامی مشترک هستند که تا پایان ماه آوریل ادامه خواهد داشت. این تمرین های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که هر سال برگزار می شود از زمان پایان جنگ کره در سال 1953 همواره از مسائل مورد بحث بوده است. این تمرین های نظامی طی سال های اخیر گسترده تر شده و شکلی واقعی‌تر به خود گرفته است.
 
در ادامه این گزارش آمده است: هر کدام از رؤسای جمهور آمریکا دست‌کم از زمان بیل کلینتون اقداماتی را برای مقابله با برنامه تسلیحاتی کره شمالی انجام داده و از اقدام نظامی احتمالی برای مقابله با پیونگ‌یانگ سخن به میان آورده اند؛ اما تاکنون هیچکس تمایلی به حمله (علیه کره شمالی) نداشته؛ زیرا چنین اقدامی ممکن است با اقدام تلافی جویانه کره شمالی روبرو شود و در آنصورت شبه جزیره کره و شاید منطقه‌ای گسترده تر، به حمام خون تبدیل شود. همچنین ممکن است اقدامات نظامی در شبه جزیره کره، پای آمریکا را به جنگ با چین باز کند،‌ همانگونه که در جنگ کره چنین اتفاقی افتاد.
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه کره شمالی به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود ادامه می دهد، احتمال اینکه آمریکا سرانجام چنین اقداماتی (اقدامات نظامی) را برای جلوگیری از فعالیت های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ انجام دهد رو به افزایش است.
 
رویترز افزود: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید اجازه نخواهد داد کره شمالی به توانایی حمله به آمریکا با استفاده از سلاح هسته‌ای دست یابد. اگر او دستور حمله ای محدود را به تاسیسات کره شمالی صادر کند، ممکن است فقط باعث کند شدن پیشرفت هسته‌ای پیونگ‌یانگ آنهم به طور موقت شود. از سوی دیگر چنین حمله ای می تواند اقدام تلافی‌جویانه بی‌رحمانه کره شمالی را در پی داشته باشد. تلاشی گسترده‌تر برای سرنگون کردن کلی رژیم کره شمالی نیز کاری بسیار بزرگ خواهد بود.
 
به این ترتیب، تعجب ندارد که آمریکا ترجیح داده است به روش های جایگزین از جمله تحریم‌های اقتصادی و حملات سایبری برای مختل کردن روند آزمایش های موشکی کره شمالی متوسل شود. اقدام اخیر آمریکا به آغاز استقرار سامانه دفاع موشکی پیشرفته «تاد» در خاک کره جنوبی می تواند تا حدودی از متحدان آمریکا یعنی کره جنوبی و ژاپن در برابر حملات موشکی کره شمالی محافظت کند. این در حالی است که هنوز هیچکس نمی داند سامانه موشکی «تاد» تا چه حد در برابر موشک های کره شمالی موثر خواهد بود.
 
در ادامه این گزارش آمده است: اگر آمریکا تصمیم بگیرد در اقدام علیه کره شمالی جلوتر برود، به احتمال زیاد تاسیسات موشکی و تسلیحاتی مشکوک این کشور را بمباران خواهد کرد. بعید است چنین اقدامی بتواند برنامه تسلیحاتی کره شمالی را به طور کامل از بین ببرد و فقط باعث کند شدن آن خواهد شد. چنین بمبارانی در بهترین حالت از تکمیل شدن برخی برنامه‌های تسلیحاتی بلندپروازانه‌تر کره شمالی جلوگیری خواهد کرد.
 
آنگونه که دولت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، برای از بین بردن تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی کرده بود، ممکن است از بمب‌افکن‌های رادار گریز «بی 52» برای بمباران تاسیسات موشکی و تسلیحاتی کره شمالی استفاده شود. علت اینکه چرا تاکنون از چنین حملاتی علیه کره شمالی استفاده نشده، همان علتی است که هرگز علیه برنامه هسته‌ای ایران از این حملات استفاده نشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت چنین حملاتی ، بسیاری از تاسیسات دست نخورده باقی می ماند و اقدام تلافی‌جویانه احتمالی ممکن است ویرانگر باشد.
 
رویترز اضافه کرد: در مورد ایران، واشنگتن نگران بود تهران علیه تاسیسات نفت و گاز و کشتیرانی در خلیج (فارس) اقدام‌تلافی‌جویانه انجام دهد که می توانست پیامدهایی فاجعه بار برای اقتصادی متزلزل جهانی درپی داشته باشد. در مورد کره شمالی، این نگرانی وجود دارد که پیونگ‌یانگ حملاتی موشکی علیه ژاپن و پایگاههای منطقه‌ای آمریکا ازجمله گوآم انجام دهد و کره جنوبی را نیز هدف حملات توپخانه‌ای ویرانگر خود قرار دهد.
 
یک مقام بلندپایه آمریکا اخیرا اعلام کرد دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های همه جانبه با هدف قطع دسترسی کره شمالی به نظام مالی جهانی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با «تهدید هسته‌ای و موشکی» پیونگ یانگ است.
 
وی افزود این تحریم‌ها بخشی از رویکردی چندجانبه به منظور افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک به ویژه بر بانک‌ها و شرکت‌های چینی است که با کره شمالی داد و ستد دارند و همچنین تقویت پدافندهای آمریکا و متحدانش یعنی کره جنوبی و ژاپن برای مقابله با تهدیدهای روزافزون کره شمالی است.
 
این مقام آمریکایی، که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد اگرچه گزینه دیرینه حملات نظامی پیشدستانه علیه کره شمالی همچنان روی میز است و رکس تیلرسون نیز در سفر دوره ای خود به آسیا بر آن تاکید کرد، اما دولت جدید آمریکا گزینه‌هایی با ریسک کمتر را در اولویت خود قرار داده است. 
 
این منبع دولت آمریکا گفت مقامات آمریکایی از جمله تیلرسون به طور خصوصی به چین درمورد «تحریم های ثانویه» علیه کره شمالی هشدار داده اند که برخی از بانک و شرکت ها به ویژه بانک ها و شرکت های چینی را که با کره شمالی داد و ستد دارند هدف قرار می دهد.
 
رویترز در ادامه مدعی شد: هدف از این اقدام جدید دولت آمریکا که در دست بررسی است، افزایش فشار به شکلی است که در قبال ایران به کار گرفته شد و باعث شد این کشور به مذاکرات با غرب درمورد برنامه هسته ای خود بازگردد. این تلاش ها در نهایت منجر به توافق سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهان (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان) شد، موافقتنامه‌ای که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش تحریم‌ها علیه این کشور محدود شد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: برای اینکه چنین اقداماتی بتواند تاثیرگذار باشد و منجر به تغییر رفتار کره شمالی شود، آمریکا باید همکاری بین المللی کامل به ویژه همکاری چین را جلب کند. 
 
رویترز در انتهای این گزارش نوشت: با این حال تحلیلگران تاثیر چنین تحریم‌هایی را بر کره شمالی آنگونه که درمورد یک تولید کننده مهم نفت مانند ایران موثر بود، مورد تردید قرار داده‌اند؛ زیرا این کشور منزوی ارتباط محدودی با نظام مالی جهان دارد. کره شمالی تا حد زیادی به تجارت غیرقانونی از طریق بانک های کوچک چینی متکی است. بنابراین اگر قرار باشد این تحریم ها موفقیت‌آمیز باشد باید مانع از دسترسی این بانک‌ها به مالی بین المللی شود.
 
انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد