بازار خودروی ایران در سال 96 چه تغییری می‌کند؟ ورود خودروهای پسابرجامی و پایان سلطه خودروهای چینی

کد خبر: 296812
|
16:09 - 1396/01/06
نسخه چاپی
بازار خودروی ایران در سال 96 چه تغییری می‌کند؟ ورود خودروهای پسابرجامی و پایان سلطه خودروهای چینی
پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی برای عقد قرارداد با شرکای ایرانی وارد کشورمان شدند و محصولات جدید خود را در ایران عرضه کردند. در سال آینده نیز به احتمال زیاد بسیاری از این خودروهای جدید خارجی وارد بازار می‌شوند و با پایان دادن به سلطه خودروهای چینی، چهره بازار خودروی ایران در سال 96 را دچار تغییر می‌کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، ورود بسیاری از خودروهای جدید و پسابرجامی به سال آینده موکول شده و پیش‌بینی می‌شود با حضور آن‌ها، چهره بازار خودروی ایران در سال 96 تغییر کند. البته بیشتر این خودروها در بازه قیمتی 30 میلیون تومان به بالا هستند و بخش قابل توجهی از مشتریان داخلی توان خرید خودروهای جدید را نخواهند داشت. البته برخی از کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند که بازار خودرو در نیمه ابتدایی سال آینده راکد می‌شود و مسائلی مانند قدرت خرید پایین مشتریان و قیمت بالای خودروها در این رکود تاثیرگذار خواهد بود.

بازار خودروی ایران در سال 96

پژو 508

خودروهای پسابرجامی با ظاهر جدید و کیفیت بالای خود در مقایسه با محصولات فعلی موجود در بازار می‌توانند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند اما قیمت بالا و تیراژ پایین در مراحل اولیه تولید باعث شده تا این خودروها توانایی شکستن رکود بازار ایران را نداشته باشند. این بدان معناست که با وجود عرضه محصولات جدید، همچنان خودروسازان داخلی نبض بازار را به دست می‌گیرند و محصولات قدیمی آن‌ها به ویژه در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان در خط یک تولید و فروش قرار خواهند گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری و همچنین کاهش فصلی خرید و فروش خودرو، از مسائلی است که در رکود بازار خودروی ایران در سال 96 به خصوص در نیمه اول تاثیرگذار است. انتخابات ریاست جمهوری و حواشی آن تا حدود زیادی ذهن مشتریان را از بازار خودرو دور می‌کند. بسیاری از مشتریان در زمان انتخابات و حتی پس از آن، منتظر می‌مانند تا سیاست‌های کلی دولت جدید مشخص شده و سپس اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند. کاهش فصلی خرید و فروش خودرو نیز همواره در 3 ماهه ابتدایی سال اتفاق می‌افتد و در این مقطع زمانی معمولا حجم تقاضا در بازار به شدت کاهش پیدا می‌کند و با آغاز تابستان به تدریج شرایط بازار بهتر می‌شود. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود بازار خودروی ایران در سال 96 از نیمه دوم، رنگ رونق را به خود ببیند.

پژو، اولین خودروساز خارجی پسابرجامی در ایران

در سال 95 قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خارجی امضا شد و به علاوه، محصولات جدید داخلی نیز وارد بازار می‌شود تا با حضور این خودروهای تازه‌وارد، چهره بازار خودروی ایران در سال 96 تغییر کند. از بین قراردادهای خارجی در خودروسازی کشورمان، فعلا تنها قرارداد پژو و ایران خودرو وارد فاز اجرایی شده و بر اساس آن، 5 محصول در فاز تولید و واردات به نام‌هایپژو 2008، پژو 208،پژو 301، پژو 308 وپژو 508در بازار کشورمان عرضه می‌شود. سه مدل 2008، 208 و 301 در کارخانه ایران خودرو تولید خواهند شد و مدل‌های 308 و 508 به صورت وارداتی به دست مشتریان می‌رسد. هم‌اکنون تولید خودروی پژو 2008 در ایران خودرو آغاز شده و این محصول در اوایل سال آینده رسما رونمایی و وارد بازار خواهد شد. سایر محصولات نیز در ادامه سال 96 به بازار ایران ورود پیدا می‌کنند.

بازار خودروی ایران در سال 96

پژو 2008

دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو نیز در سال جاری، تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا کرد و این تفاهم‌نامه در سال 96 به قرارداد تبدیل می‌شود. قرار است شرکت رنو در فاز اول همکاری مشترک با سازمان گسترش (ایدرو)، 4 محصول جدید یعنی خودروهای رنو سیمبل، داستر، کوئید و کلیو را در بازار ایران عرضه کند. طبق اخبار منتشر شده، رنو در اوایل سال 2018 میلادی (دی 96) فاز جدید حضور خود در بازار خودروی ایران را کلید می‌زند.

در کنار رنو و پژو، یک خودروساز فرانسوی دیگر به نام سیتروئن هم قصد ورود به بازار کشورمان را دارد و تفاهم‌نامه‌ای را نیز با شرکت سایپا به امضا رسانده است. متاسفانه هنوز محصولات این خودروساز برای بازار ایران مشخص نیست و به نظر می‌رسد که فعلا سیتروئن تصمیم نهایی را برای نوع خودروهای تولیدی و صادراتی به ایران نگرفته است.

بازار خودروی ایران در سال 96

رنو سیمبل

دو خودروساز آلمانی و ایتالیایی هم به نام‌های فولکس واگن وفیاتقصد دارند در بازار ایران با خودروسازان فرانسوی رقابت کنند که نتیجه این رقابت می‌تواند به سود مشتریان ایرانی تمام شود. البته هنوز حضور فولکس واگن در ایران رسمی نشده اما به احتمال زیاد این شرکت آلمانی در سال آینده، همکاری خود را با بخش خصوصی صنعت خودروی ایران آغاز می‌کند. در مورد شرکت فیات ایتالیا نیز گفته می‌شود مذاکرات میان این شرکت با ایران خودرو ادامه دارد و در صورت توافق نهایی، محصولات این شرکت در بازه قیمتی 40 میلیون تومان به بالا وارد بازار کشورمان می‌شود.

محصولات جدید بازار خودروی ایران در سال 96

اکنون قصد داریم تغییر بازار خودروی ایران در سال 96 را در بازه‌های قیمتی مختلف بررسی کنیم. در بازه قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان که بیشترین حجم مشتریان را به خود اختصاص داده، تغییر چندانی رخ نمی‌دهد و  بیشتر محصولات جدید بیشتر از 30 میلیون تومان قیمت دارند؛ اما در بازه قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان تغییرات خوبی به وجود خواهد آمد و خودروهایی مانندرنو کوئیدوسایپا کوییکدر همین محدوده قیمتی عرضه می‌شوند. سایپا کوییک با قیمت 34 تا 40 میلیون تومان در تابستان 96 راهی بازار خواهد شد و با توجه به این که زودتر از رقیب فرانسوی به بازار راه پیدا می‌کند، این پتانسیل را دارد تا به خودرویی پرفروش در بازه قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان تبدیل شود. توافق احتمالی ایران خودرو و فیات نیز می‌تواند مقدمات حضور چند مدل از محصولات این شرکت ایتالیایی را در این بازه قیمتی فراهم کند. فیات پولو یکی از مدل‌هایی است که زمزمه‌های عرضه آن در بازار ایران به گوش می‌رسد. با این حساب می‌توان تنوع خوبی را در بازه قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان مشاهده کرد.

بازار خودروی ایران در سال 96

سایپا کوییک

بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون تومان، میزبان بیشترین خودروهای پسابرجامی است. هم‌اکنون نبض بازار در این محدوده در دست شاسی بلندها و سواری‌های چینی است؛ اما احتمال می‌رود که در سال 96 با ورود خودروهای جدید، سلطه خودروهای چینی به پایان برسد. پژو 2008 اولین محصولی است که با قیمت 80 تا 90 میلیون تومان در سال 96 وارد بازار می‌شود. پژو 208 نیز در محدوده قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان در نیمه دوم سال آتی روانه بازار خواهد شد و پژو 301 در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی می‌‌رسد. علاوه بر محصولات پژو، خودرویرنو سیمبلنیز در محدوده قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان عرضه می‌شود تا رقابت در این بخش را داغ‌تر از قبل کند. سیتروئن و فولکس واگن هم هنوز محصولات خود در ایران را مشخص نکرده‌اند اما احتمالا آن‌ها هم نمایندگانی در این بازه قیمتی خواهند داشت. با این حساب باید منتظر یک رنسانس بزرگ در بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون تومان باشیم و سلطه چینی‌ها در بازار خودروی ایران در سال 96 به پایان خود می‌رسد.

منبع" گجت نیوز

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها