نگرانی سیاستمداران غرب از نقض برجام توسط آمریکا/ اقدام متقابل ایران در قبال آمریکا چیست؟

کد خبر: 297530
|
10:02 - 1396/04/10
نسخه چاپی
نگرانی سیاستمداران غرب از نقض برجام توسط آمریکا/ اقدام متقابل ایران در قبال آمریکا چیست؟
اسلام آبادخبر:نقض برجام با تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران تا حدی آشکار بود که صدای غرب را هم در آورده است؛ با وجود اذعان غربی ها به این موضوع باید دید اقدام موثر کمیته نظارت بر برجام و تیم مذاکره کننده در قبال این بدعهدی آمریکا چه خواهد بود.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از گذشت دو سال از توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 موسوم به برجام، همچنان شاهد بدعهدی های گسترده در زمینه اجرای برجام از سوی آمریکا هستیم به طوری که این بدعهدی ها سیاست های طرف های دیگر برجام را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

 

در همین راستا طی هفته های گذشته، سنای آمریکا به بررسی طرح موسوم به «مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» (اس.722) پرداخت که بر اساس این طرح، سنا ) خواستار اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران به‌بهانه برنامه موشکی، انتقال تسلیحات، حمایت از گروه‌های مقاومت (که واشنگتن آنها را تروریستی می‌داند) و نقض ادعایی حقوق بشری است.

 

رهبران ارشد مجلس سنا بارها ادعا کرده‌اند که پیش‌نویس این قانون، نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) به شمار نمی‌رود،‌اما مقام‌های دولت سابق آمریکا درباره آثار منفی آن بر اجرای تعهدات آمریکا ذیل این توافق هشدار داده‌اند.

 

در همین راستا «آدام زوبین»، معاون سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا که به‌عنوان یکی از معماران تحریم‌های ایران شناخته می‌شود ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به نمایندگان کنگره ضمن تصریح بر اینکه پیش‌نویس قانون سنا شروط جدیدی برای اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام وضع می‌کند خواستار ایجاد تغییراتی در متن آن شده بود.

 

آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما که نقشی پررنگ در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ داشت، در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت‌:‌دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در حالی که در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ایستاده بود، بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ حمله کرد و آن را بدترین توافق ممکن خواند. آقای ترامپ در این زمینه تلاش کرده ثابت‌قدم باشد، وی پیش‌تر نیز این توافق را وحشتناک، مایه خفت، احمقانه و اسفبار توصیف کرده و گفته است که اولویت شماره یک او به عنوان رئیس جمهور، نابود کردن توافق هسته‌ای است.

 

وی در پایان یادداشت خود تاکید کرد:‌ در چنین شرایطی احتمالا ایران به سمت ناوهای آمریکایی در خلیج (فارس) خواهد رفت تا تنگه هرمز را که بیش از ۲۵ درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند، خواهد بست. اما تمامی این اقدامات به یک جنگ تمام عیار، به ویژه در شرایطی منجر خواهد شد که دیگر کانال ارتباطی ایجاد شده میان جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش وجود ندارد. در این وضعیت از دست رفتن توافق هسته‌ای کمترین نگرانی خواهد بود.

 

جان کری، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما در نشست اسلو و طی دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به دفاع از توافق هسته‌ای ایران با گروه‌ 1+5 پرداخت و گفت توافق هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد حتی اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از آن خارج شود. که این اظهارات جان کری با واکنش شدید پسر ترامپ همراه شد؛ کری در این دیدار هشدار داده است که اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی علیه تهران، می‌تواند خطرناک باشد.

 

فدریکا موگرینی هم در حاشیه نشست اسلو طی دیدار با کری و ظریف نیز گفت: «ما همین چند هفته پیش شاهد چندمین گزارش آژانس بین‌المللی انر‍ژی اتمی بودیم که تایید کرد ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است. موگرینی همچنین گفت: «همه ما به این توافق هسته‌ای پایبند هستیم و این توافق متعلق به یک کشور نیست. این توافق متعلق به جامعه جهانی است و تا زمانی که مربوط به اتحادیه اروپا باشد ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که مطمئن شویم توافق اجرایی شده و در حال اجرا است.»

 

طی روزهای اخیر هم «آوریل هاینس»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم قبلاً هشدار داده‌اند که تصویب این طرح به «رئیس‌جمهوری بی‌پروا مجوز برداشتن گام‌هایی برای تضعیف یک توافق هسته‌ای مؤثر، انزوای ایالات متحده و به خطر افکندن نیروهای آمریکایی را می‌دهد».

 

نقض برجام با تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران تا حدی آشکار بود که صدای غرب را هم در آورده است؛ با وجود اذعان غربی ها به این موضوع باید دید اقدام موثر کمیته نظارت بر برجام و تیم مذاکره کننده در قبال این بدعهدی آمریکا چه خواهد بود؟

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد