قاسمی در نشست خبری:

کاهش دیپلمات‌های ایران در کویت اقدام جالبی نبود/ آمریکا در زبان و گفتار خود تجدید نظر کند

کد خبر: 297964
|
11:16 - 1396/05/02
نسخه چاپی
کاهش دیپلمات‌های ایران در کویت اقدام جالبی نبود/ آمریکا در زبان و گفتار خود تجدید نظر کند
اسلام آبادخبر: سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدام کویت در برخورد با دیپلمات‌های ایران جالب نبود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان درباره روابط ایران و کویت و موضع وزارت خارجه در خصوص اخراج دیپلمات‌ها، اظهارداشت: دیپلمات‌ها اخراج نشدند و فقط پرسنل کاهش یافته‌اند و خبری از اخراج و عنصر نا مطلوب نبوده است. بنا بر ملاقاتی که سفیر ما انجام داده قرار بر این شد که ظرف یک ماه و نیم این کاهش صورت گیرد.

وی افزود: ما همواره روابط خوبی با کویت داشته‌ایم، هرچند این اقدام آنان جالب نبود اما می‌توانیم گفتگوها را ادامه دهیم. روابط ما با کویت در حد سفیر باقی خواهد ماند و ما هم حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم.

قاسمی درباره همراهی کشورهای اروپایی در خصوص نقض برجام با آمریکا بیان داشت: برجام یک توافق چند جانبه است و کشورهای دیگر به غیر از آمریکا به برجام متعهد هستند و با رفتارهای عهدشکنانه آمریکا مخالفت دارند. مضاف بر اینکه پایبندی خود را به آن اعلام کرده‌اند و مواضع اتحادیه اروپا، چین و روسیه در این باره شفاف است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص روابط ایران و عراق تصریح کرد: روابط دو همسایه دیرینه و با قدمت زیاد است. ایران و عراق با مجموعه مسائل منطقه و روابط دو جانبه ظرفیت‌های زیادی دارند. لذا دو کشور تماس‌هایی در این خصوص داشته‌ایم. ما زمینه‌های زیادی را در حوزه کاری مشترک داریم. روابط ما با عراق به کسی ارتباط ندارد که درباره سطح آن صحبت کنند.

 وی درباره احتمال خروج واشنگتن از برجام بیان داشت: گفتار و کردار همیشه همسان نیست. در خبرها آمده که تیمی در کاخ سفید برای بررسی برجام تشکیل شده است، این امر جدیدی نیست و از زمان کار زار انتخاباتی ترامپ وجود داشته است. پیرامون اقدامات آمریکا در برجام سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد و باید منتظر ماند و دید این مسائل چه مسیری را طی می‌کند. هر چند ما عادت کرده ایم. اما با دقت بسیار رفتار آمریکا را رصد می‌کنیم.

قاسمی درباره سفر اسماعیل هنیئه به کشورمان گفت: اینگونه صحبت‌ها در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود و ما چیزی را به صورت رسمی دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستگیری فرد چینی آمریکایی تبار و موضع آمریکایی‌ها در این زمینه اظهارداشت: این فرد به جرایم مشخص تحت پیگرد قرار گرفت. آمریکا باید بداند که دوره تهدید تمام شده و دیگر نباید تهدید کند! مضاف بر اینکه در ایران سیستم قضایی منسجمی با مولفه‌های مشخص حاکم است که در مواقع ضروری اقدام خواهد کرد. ایالات متحده باید در زبان و گفتار خودش تجدید نظر کند.

قاسمی درباره توقیف شناورهای ایران و عربستان سعودی در صورت قطع روابط دیپلماتیک دو کشور اضافه کرد: سیاست ایران عدم تنش در منطقه است و ما تلاش داریم با سعه‌صدر بیشتری مسائل را پی گیری کنیم. این اتفاقات طبیعی است. چرا که در اثر شرایط خاص جوی کشتی‌ها و لنج‌ها ممکن است تغییر مسیر دهند و فکر نمی‌کنم این مسأله بهانه‌ای برای نتیجه گیری درباره بروز مشکلات غیر طبیعی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقلیم کردستان گفت: استقلال، آرزو و امالی است که تعبیرش زمان می‌برد. همه پرسی در مهرماه مطرح شده و مواضع ما در این باره مشخص است. ایران خواهان حاکمیت مرکزی عراق و طرفدار صلح است. لذا به نفع قومیت‌ها نیست که حاکمیت عراق را تضعیف کنند. چرا که در صورت چنین اتفاقی طرف‌های ثالث وارد می‌شوند و این مسئله اصلا به نفع طرف‌ها نیست.

وی درباره کمیسیون نظارت بر برجام، اظهارداشت: رفتار 5+1 را رصد می کنیم. موارد بدعهدی آمریکا در این کمیسیون مطرح شد و مواضع اعضا را مبنی بر پایبندی در برجام دریافت کردیم. آمریکا شاید در عمل عهدشکنی کرده، اما در این کمیسیون و در بیان پایبندی خود را اعلام کرد. ما در خصوص بدعهدی از مکانیزم کمیسیون مشترک استفاده کردیم و موارد را به اطلاع رساندیم و امیدورایم همه طرف‌ها به خصوص آمریکا مانند ایران به تعهدات خود پایبند باشند.

قاسمی در خصوص تحریم‌های کنگره علیه ایران گفت: با هر گونه تحریمی نسبت به هر کشوری مخالفیم و آن را ابزاری ناعادلانه می‌دانیم که کارآمد نیست. ایران در مقابله با تحریم با از ظرفیت‌ متخصص داخلی بهره برد. معتقدیم تحریم رویکرد خصمانه‌ نسبت به ملتی است که در یک انتخاب پر شور شرکت کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر وزیر خارجه عمان به ایران و آمریکا و میانجی‌گری عمان گفت: روابط ایران و عمان یکی از رابطه‌های نمونه است، آمد و شدهای بسیاری بین ما بوده که در حوزه دو جانبه و بین المللی است و هر زمان احساس کنیم نیاز به گفتگو است این تماس‌ها برقرار می‌شود و این سفر دو جانبه و منطقه‌ای بود. هر سفری یک پیام دارد که می‌تواند در چارچوب دوستی و مودت باشد. عمان کشوری مستقل است و وزیر خارجه عمان هم می‌تواند با بسیاری از کشورهای جهان تعامل داشته باشد.

وی درباره تشدید تحریم‌های موشکی ایران گفت: آمریکا همچنان با کشور ما رویکرد خصمانه دارد و نشان داده که دولت قابل اعتمادی نیست که با تناقضات بسیاری مواجه است. اما اکنون با برجام مواجه شده که از ساز و کار مستحکمی برخوردار است. آنان ناچارند برای تضعیف برجام دست به اقداماتی بزند که عرصه را برای ایران تنگ کند و فضای روانی و سیاسی سختی برای ایران در جهان ایجاد کند. اما باید بداند که این اقدامات نسنجیده است و جز پشیمانی چیزی برایش ندارد. چون ایران مقتدر است و می‌تواند راه خود را در منطقه و مسائل خود پیش ببرد. واقعیت این است که طرف آمریکایی نگران اقتدار ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: آمریکایی‌ها در عمل نشان دادند قابل اعتماد نیستند و باعث شدند دیوار بی‌اعتمادی بلندتر و راه برای گفتگوهای آتی بسته شود. آمریکا باید تصمیم بگیرد که تغییر رویه دهد. ایران همیشه مواضع سازنده خود را مطرح کرده ولی آمریکا قابل اعتماد نیست.

 قاسمی درباره موضع ایران در اقلیم کرکوک گفت: ما در حوزه مسائل داخلی عراق ورود نمی‌کنیم.

وی در خصوص همراهی برخی کشورها علیه ایران مانند همنوایی ترکیه با آمریکا و اسراییل گفت: نگاه آمریکا روشن و خصمانه است و بیش از 60 سال است که در جهت مخالف منافع ملی مردم و کشور حرکت کرده و از نوع اقدام ضد ایرانی دریغ نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف تصریح کرد: این بحث را مجلس و دفتر ریاست جمهوری پی گیری کرده در این باره باید گفت هیأت‎های قابل توجهی در این مراسم شرکت خواهند داشت و کمیته‌های مختلف در این باره کارشان را انجام می‌دهند و هماهنگی‌های خوبی شده است.

این خبر تکمیل می شود...

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد