سال 91 آمریکا یک جنگ ارزی علیه ایران به راه انداخت/ نتیجه این جنگ تورم شدید در کشور بود/ بیش از آنکه اقتصاد ما از "تحریم" رنج ببرد از ناکارآمدی‌های داخلی رنجور است

کد خبر: 298400
|
09:45 - 1396/06/06
نسخه چاپی
سال 91 آمریکا یک جنگ ارزی علیه ایران به راه انداخت/ نتیجه این جنگ تورم شدید در کشور بود/ بیش از آنکه اقتصاد ما از "تحریم" رنج ببرد از ناکارآمدی‌های داخلی رنجور است
اسلام آبادخبر: عضو هیأت علمی دانشگاه های کشور گفت: اگر قوانین اقتصادی که در کشور وجود دارد به خوبی اجرا شده و همچنین مشکلات پیش پای تولیدکنندگان اندکی برطرف شود می توان گفت تاثیر اعمال تحریم‌ها بسیار کمتر از قبل خواهد بود.

به گزارشاسلام آباد خبر، مهدی حنطه، پژوهشگر اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نزدیک شدن زمان اجرای تحریم های جدید موسوم به مادر تحریم ها اظهار داشت: این تحریم ها اگر اجرا شود در دراز مدت مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود می‌آید.

 

وی در ادامه گفت: وقتی سپاه ایران مورد تحریم قرار بگیرد قطعا دیگر بخش های کشور هم با مشکل مواجه می شود؛ اگر دولت چاره ای برای این تحریم ها در نظر نگیرد با افزایش نرخ ارز و همچنین در ادامه آن با افزایش نسبی قیمت برخی دیگر از کالا ها مواجه خواهیم بود.

 

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه قطعاً هیأت نظارت بر برجام اقدامات متقابلی درباره اقدامات تحریمی طرف مقابل در نظر گرفته است، تصریح کرد: در حوزه اقتصادی باید نقاط آسیب پذیری که در گام اول با تحریم های جدید مورد هدف قرار می گیرد شناسایی و راه کارهایی برای آسیب کمتر آنها در نظر گرفته و سپس اجرا شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه های کشور در ادامه خاطرنشان کرد: باید کارگروه های اقتصادی در وزارت خانه های مختلف تشکیل شود و مشخصا یکی از قسمت های کلیدی که تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد نرخ ارز بوده که با توجه به قیمت پایین نفت مشکلات زیادی را می تواند به وجود آورد که در همین راستا دولت باید تدابیر ویژه ای در نظر بگیرد.

 

حنطه در ادامه گفت: همواره رویکرد جنگ ارزی که آمریکا برای مقابله با برخی از کشورها داشته است مشکلات زیادی برای این کشورها به وجود آورده است. در سال 91 هم آمریکا یک جنگ ارزی علیه ایران به راه انداخت که نتیجه آن مواجه شدن کشور با یک تورم شدید بود.

 

وی با بیان اینکه این تحریم ها علیه روسیه هم اعمال می شود عنوان کرد: گلوگاه‌های مالی ایران که شریان اقتصادی کشور را به شریان اقتصادی دنیا وصل می کند باید شناسایی شود تا آسیب های این تحریم‌ها به حداقل برسد.

 

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد کشور ما به هم پیوسته و متشکل از رویدادهای مختلف است؛ بسیاری از مشکلات کشور ما ناشی از تطابق اقتصاد ما با اقتصاد دنیاست اما بیشتر از آنکه اقتصاد ما از تحریم ها رنج ببرد از ناکارآمدی های داخلی آسیب دیده و رنجور شده است. مشخصا همواره ما بحران ناکارآمدی در کشور داشته ایم و هیچ گاه از ظرفیت های داخلی به صورت جدی استفاده نکرده ایم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه های کشور همچنین گفت: به عنوان مثال اگر قانون بهبود فضای کسب و کار که چند سالی است در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شده است وارد فاز عملیاتی شود و به صورت جدی پیگیری شود شاهد افزایش اشتغال خواهیم بود که در پی آن رشد اقتصادی نیز حاصل می شود.

 

حنطه با اشاره به سیاست های اصل 44 قانون اساسی بیان داشت: اگر واگذاری ها به بخش خصوصی درست صورت بگیرد، افزایش رقابت منجر به رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار می‌شود.

 

وی ضمن بیان اینکه بیشتر نا به سامانی ها در کشور ناشی از مشکلات ساختاری است عنوان کرد: هزینه انجام بسیاری از کارهای تولیدی اقتصادی در کشور بالاست و از این رو به مرور زمان شاهد کاهش فعالیت های تولیدی در اقتصاد هستیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه های کشور در پایان تصریح کرد: اگر قوانین اقتصادی که در کشور وجود دارد به خوبی اجرا شده و همچنین مشکلات پیش پای تولیدکنندگان اندکی برطرف شود می توان گفت تاثیر اعمال تحریم‌ها بسیار کمتر از قبل خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد