نارضایتی اصلاح طلبان از کابینه دوازدهم/ چشم طمع‌ اصلاحاتی‌ها به کرسی معاونان وزرا و مشاوران رئیس جمهوری

کد خبر: 298433
|
08:10 - 1396/06/08
نسخه چاپی
نارضایتی اصلاح طلبان از کابینه دوازدهم/ چشم طمع‌ اصلاحاتی‌ها به کرسی معاونان وزرا و مشاوران رئیس جمهوری
اسلام آبادخبر: اختلاف اصلاح‌طلبان با دولت دوازدهم و حسن روحانی همچنان ادامه دارد و درحالی که روحانی تاکنون حاضر به باج‌دهی به جریان اصلاحات نشده، اصلاحاتی‌ها امیدوارند که بتوانند امتیازات خوبی از حسن روحانی بگیرند و به عنوان معاون وزیر یا مشاور رئیس جمهوری مشغول کار شوند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نارضایتی اصلاح‌طلبان از اقدامات حسن روحانی و کابینه دوازدهم همچنان ادامه دارد؛ پیش از برگزاری جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مجلس و پیش از مشخص شدن اعضای کابینه دوازدهم، اصلاح‌طلبان نقد‌های زیادی به نحوه انتخاب اعضای کابینه داشتند، تنها وزیر جوان دولت را مناسب پست وزارت نمی‌دانستند و روی انتصاب وزیر زن در کابینه پافشاری می‌کردند اما حسن روحانی به هیچ کدام از خواسته‌های اصلاح‌طلبان اهمیتی نداد و تسلیم سهم‌خواهی‌های آن‌ها نشد.

اما این انتقادات پس از مشخص شدن اعضای کابینه و رای اعتماد نمایندگان مردم همچنان ادامه دارد، اصلاح‌طلبان در حالی معتقدند که این کابینه خواست مردم نبود که نمایندگان مردم در مجلس به 16 نفر از 17 نفر معرفی شده به مجلس رای اعتماد دادند و این سوال به وجود می‌آید که آیا اصلاحاتی‌ها واقعا دغدغه مردم و مشکلات مردم را دارند یا دغدغه اهداف حزبی و سیاسی خود را؟

فعالان سیاسی جریان اصلاح‌طلب، پیروزی روحانی در انتخابات را نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان از وی و استفاده روحانی از ادبیات اصلاح‌طلبی می‌دانند و صراحتا اعلام می‌کنند که از کابینه دوزادهم راضی نیستند و از غیرحزبی بودن وزرای کابینه دوازدهم نارحتند و معتقند که حسن روحانی باید از نخبگان اصلاح‌طلبی معتدل در کابینه استفاده می‌کرد.

 

محتشمی: روحانی باید از نخبگان معتدل اصلاح‌طلب برای کابینه خود استفاده می‌کرد

مجید محتشمی دبیر کل حزب آزادی در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص ترکیب کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: ترکیب کابینه آقای روحانی یک حد متوسط بین حداقلی‌ها و حداکثری‌ها است؛ اصلاح‌طلبان در دو انتخابات اخیر حامی روحانی بودند و روحانی هم برای پیروزی در انتخابات از ادبیات اصلاح‌طلبی استفاده کرده است.

وی افزود: روحانی قطعا باید از نخبگان معتدل اصلاح‌طلب برای کابینه خود استفاده می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد و افرادی وارد کابینه شدند که عمدتا گرایش سیاسی ندارند و این برای یک دولت پیشرفته و مدرن که با کمک احزاب اصلاح طلب بر سر کار آمده شایسته نیست.

دبیر کل حزب آزادی با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر اینکه اعضای کابینه عضو هیچ حزب و گروهی نیستند؛ گفت: این موضوع شایستگی لازم را نشان نمی‌دهد چرا که نخبگان سیاسی در احزاب هستند و این نخبگان مباحثه تمرینی با یکدیگر دارند و یک منظومه فکری بین تک تک احزاب ایجاد شده است.

محتشمی تصریح کرد: کابینه‌ای که در آن از نخبگان احزاب استفاده نشده باشد، هر چند اعضای آن افراد تکنوکراتی باشند نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات آحاد مردم و نخبگان اصلاح‌طلبی باشند.

 

کابینه دوازدهم پیرتر شده است؟

از سوی دیگر برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که کابینه دوازدهم پیرتر از کابینه یازدهم است؛ این در حالی است که محاسبه میانگین سنی 16 وزیر انتخاب شده در مجلس عدد 57.3 سال را نشان می‌دهد در حالی که میانگین سنی کابینه دولت یازدهم در ابتدای دولت عدد 58 سال را نشان می‌داد.

 

 

حجت الاسلام فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات در این خصوص به خبرنگاردانامی‌گوید: به نظر من کابینه راضی کننده نیست و آن طراوت و شادابی خاصی که ما انتظارش را داشتیم را ندارد.

وی اظهار داشت: ضریب سنی کابینه یک سال پیرتر شده و بعید می‌دانم بتواند مطالبات را محقق کند ولی باید منتظر بمانیم تا زمان نتیجه را مشخص کند.

 

چشم طمع‌ اصلاحاتی‌ها به کرسی معاونان وزرا و مشاوران رئیس جمهوری

اما اصلاح‌طلبان هنوز ناامید نشده‌اند، آن‌ها به کرسی‌های مشاوران روحانی و معاونان وزرا چشم دوخته‌اند و امیدوارند که حسن روحانی سهم کار انتخاباتی اصلاح‌طلبان را با اعطای کرسی‌های معاونان وزرا به آن‌ها بپردازد.

محتشمی دبیر کل حزب آزادی در همین رابطه به خبرنگاردانامی‌گوید: پیشنهاد ما برای این خلاء به وجود آمده در دولت، تشکیل گروه مشاوران است، آقای روحانی باید گروه مشاوران خود را از اکثریت نخبگان اصلاح‌طلبی در موضوعات مختلف تشکیل دهد و می‌تواند در این بین از برخی اصولگرایان معتدل هم استفاده کند.

محمد زارع فومنی هم با اشاره به اینکه دولت باید به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند به خبرنگارداناگفت: اگر دولت وعده‌های خود را عملی نکند در واقع آسیب بزرگی به جریان اصلاحات زده و انتظار ما این است که دولت اگر در انتخاب وزرا موفق نبود، در انتخاب معاونان وزرا تغییر ایجاد کند و باید از جوانان، بانوان، افراد متخصص و متعهد در سطح معاونان وزرا استفاده کند.

اختلاف اصلاح‌طلبان با دولت دوازدهم و حسن روحانی همچنان ادامه دارد و درحالی که روحانی تاکنون حاضر به باج‌دهی به جریان اصلاحات نشده، اصلاحاتی‌ها امیدوارند که بتوانند امتیازات خوبی از حسن روحانی بگیرند و به عنوان معاون وزیر یا مشاور رئیس جمهوری مشغول کار شوند؛ اما جالب این است که اصلاح‌طلبان درحالی همچنان استفاده از وزرای جوان یا معاونان وزیر جوان را جزو مطالبات خود از حسن روحانی به حساب می‌آورند که خود منتقد جدی حضور جهرمی به عنوان جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم در کابینه بودند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حضور این وزیر جوان در کابینه به کار بستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد