حوادث تلخ جاده ای که در دوره وزارت آخوندی بوقوع پیوست/ لزوم حل مشکلات جاده ای برای کاهش سوانح + تصاویر

کد خبر: 298507
|
09:50 - 1396/06/14
نسخه چاپی
حوادث تلخ جاده ای که در دوره وزارت آخوندی بوقوع پیوست/ لزوم حل مشکلات جاده ای برای کاهش سوانح + تصاویر
اسلام آبادخبر: حادثه برخورد قطار تبریز مشهد، حاثه تصادف اتوبوس سربازان ارتش در محور سیرجان - نی‌ریز ، از دست دادن جان 42.5 نفر روزانه در جاده ها و حادثه تلخ تصادف دانش آموزان نخبه ریاضی در هرمزگان از جمله حوادثی است که در دوره وزارت عباس آخوندی بوقوع پیوسته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حادثه برخورد قطار تبریز مشهد، حاثه تصادف اتوبوس سربازان ارتش در محور سیرجان  - نی‌ریز ، از دست دادن جان 42.5 نفر روزانه در جاده ها و حادثه تلخ تصادف دانش آموزان نخبه ریاضی در هرمزگان از جمله حوادثی است که در دوره وزارت عباس آخوندی بوقوع پیوسته است.

**حادثه سقوط اتوبوس سربازان پادگان صفر پنج ارتش کرمان

در ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه 2تیر ماه سال 95 در محور سیرجان - نی‌ریز اتوبوس سربازان پادگان صفر پنج ارتش کرمان از  از مسیر خود خارج و به دره سقوط کرد که طی این حادثه 19 سرباز وطن جان خود را از دست دادند و سایر سرنشینان این اتوبوس مجروح شدند. از مهم ترین دلایل سقوط اتوبوس حاملان سربازان در این جاده کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مقصران حادثه واژگونی اتوبوس سربازان گفت: طبق انجام کارشناسی‌های اولیه، راننده، شرکت مسافربری و وزارت راه در حادثه واژگونی اتوبوس سربازان مقصر هستند. کارشناسی اولیه در رابطه با این حادثه انجام شده و براساس این کارشناسی راننده اتوبوس 50 درصد، شرکت مسافربری 25 درصد و وزارت راه نیز 25 درصد در وقوع این حادثه مقصر هستند.
 
 
 
** حادثه برخورد قطار تبریز-مشهد
 
برخورد قطار در محور سمنان–دامغان به حادثه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان اشاره دارد. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد  به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.
 
 
بعد از وقوع این حادثه مدیرعامل راه آهن کشور استعفا داد ،محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، با حضور در گفتگوی زنده خبری، ضمن عذرخواهی از حادثه دیدگان و خانوادهٔ آن‌ها، استعفا داده و استعفایش از سوی وزیر راه و شهرسازی پذیرفته شد.
 
در حالی که به گفته بسیاری از نمایندگان و کارشناسان این حوزه مقصر اثلی این حادثه وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم ارائه سیستم کنترلی مناسب برای عدم تداخل در حرکت قطارها بوده است اما این امر از سوی وزارت راه و شهر سازی با سهل انگاری روبرو شده و عملکرد مناسبی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این باره صورت نگرفته بود.
 
اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد درباره مقصر اصلی این حادثه گفت: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران ـ مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار می‌آید که ساعت 7 شیفت عوض شده است، قطار سمنان ـ مشهد 7 و 15 دقیقه از CTC سوال کرده که تکلیف من چیست. آن به اشتباه گفته روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد.
 
وی ادامه داد: مقصر اصلی مأمور CTC است. مأموران کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که از نظر ما مقصر اصلی نیستند.

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا مقصر اصلی تنها یک نفر است، گفت: مقصر اصلی مأمور کنترل CTC در شاهرود است.
 
 
 
**حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختران نخبه 
 
سال گذشته دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان پادگان «صفر پنج» کرمان در گردنه «لای رز» نی ریز واژگون شد و 15 کشته و 80 مصدوم بر جای گذاشت. اکنون درست یک سال و دو ماه بعد از آن در بامداد جمعه دهم شهریور ماه اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس واژگون شد و 11 نفر جان باختند و 32 نفر نیز مجروح شدند. کشته های این حادثه، دانش‌آموزان برگزیده علمی میناب و رودان استان هرمزگان بودند. در این حادثه یک مربی و کمک راننده هم جان باختند.

خستگی و خواب‌آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی اعلام شده و به گفته مقامات قضائی استان فارس راننده این اتوبوس بازداشت و پیگیری‌ها برای شناسایی مقصران این حادثه آغاز شده است.
 
سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس‌ راه راهور ناجا در تشریح علت واژگونی مرگبار اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که سرعت اتوبوس 86 کیلومتر برساعت بوده که این مقدار سرعت کاملا مجاز بوده و بیش از سرعت مجاز منطقه تردد نکرده است، اما کشیدگی خودرو در حاشیه راه که به بغل خوابیده بود، منجر به افزایش فوت و مجروحان سرنشینان شده است.»

 او با اشاره به مجهزبودن این اتوبوس به سامانه سپهتن گفت: «براساس اطلاعات موجود از طریق این سامانه، راننده و این خودرو قبل از این حادثه هیچ‌گونه تخلفی مرتکب نشده و این راننده یک‌و نیم‌ساعت قبل از حادثه پشت فرمان قرار گرفته بود. برهمین اساس، قاعدتا آمادگی کامل برای رانندگی را داشته است، اما براساس شواهد موجود راننده در صحنه ورود به حادثه و در آن لحظه بنا به دلایلی که هنوز برای ما مشخص نیست، توجه کافی به جلو نداشته است و به همین دلیل اتوبوس با قرنیز پل برخورد کرده و از جاده خارج شد؛ درحالی‌ که جاده کفی است و قاعدتا نباید اینچنین حادثه‌ای رخ می‌داد.
 
** تراژدی غمناک تصادفات جاده ای در فارس

چهار سال متوالی است که استان فارس رتبه اول در تصادفات جاده ای دارد. طبق گزارش پزشکی قانونی کشور که در اسفندماه 95 منتشر شد استان فارس در تصادفات منجر به فوت نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس چندی پیش گفته بود، 1458 نفر بر اثر حوادث رانندگی در فارس در سال 95 جان باخته‌اند و این آمار استان فارس را در سال 95 در رتبه نخست کشور در مرگ ناشی از سوانح ترافیکی قرار داده است. آماری که در سال 94،1374 نفر بوده و با افزایشی 11/6 درصدی، آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال 95 را به یک کشته در حدود هر 6 ساعت در استان رسانده است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته استان‌های فارس با 1458 نفر، تهران با 1156 نفر و خراسان رضوی با 1133 نفر بیشترین و استان‌های ایلام با 126نفر، کهگیلویه و بویراحمد با 168 نفر و اردبیل با 196 نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در سال 1395، 24 هزار و 900 نفر مصدوم ناشی از تصادفات در فارس ثبت شده است که از این تعداد 17 هزار و 944 نفر مرد و 6هزار و 956 نفر زن بوده‌اند. به بیان دیگر بر اثر حوادث رانندگی در فارس در سال 95، روزانه 75/3 نفر کشته و 68 نفر مصدوم شده‌اند.

ولی نکته مهم این است که از سال 91 تا 95، تلفات جاده‌ای در استان فارس از 1471 نفر در سال به 1458 نفر رسیده، یعنی در این ٥سال فقط یک‌درصد از تلفات جاده‌ای این استان کاسته شده است، درحالی‌ که در این فاصله تلفات در جاده‌های استان تهران و کل کشور به ترتیب 27 درصد و 17درصد کاهش یافته است. این آمار نشان‌دهنده مشکلی جدی در مجموعه مدیریت مرتبط به حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری این استان است که ظاهرا کمترین بهبودی را در این 5 سال داشته است.
 
** عدم همکاری نمایندگان استان فارس برای حل مشکلات جاده ای این استان
 
آمار تصادفات در استان پهناور فارس بالا است. فارس در کنار همه جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری به عنوان یک استان حادثه خیز تلقی می شود. هیچ کدام از دستگاه ها نیز حاضر نیستند مسوولیت این فاجعه را بر عهده بگیرند. متاسفانه بی تفاوتی دردناکی نیز در میان برخی مسئولان نسبت به این حوادث مشاهده می شود. نماینده های مردم شیراز نیز مشغول فعالیت های سیاسی شان هستند و نظرشان در مورد تلفات جاده ای در فارس قابل تامل است. 
 
مدتی بعد از حادثه واژگونی اوتوبوس سربازان در گردنه لایرز نی ریز علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود ۵۰ کشته در دو حادثه رانندگی جاده های فارس و رتبه اول این استان در کشته های تصادفات نمایندگان فارس حاضر به پرسشگری یا شرکت در استیضاح وزیر راه نیستند، گفته است:«کلا نمایندگان این استان بنا ندارند وزیر راه را استیضاح و با دولت مقابله کنند»

مسعود رضایی نماینده دیگر مردم شیراز نیز در این باره گفته است:« در حال حاضر وضعیت راه ها مناسب نیست و یکی از دلایل اصلی ادغام وزارت راه و مسکن است زیرا این موضوع منجر شده کارکنان وزرات مسکن بیشتر از راه باشند و تخصص لازم وجود نداشته باشد»

پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون سیاسی امید در پاسخ به این سوال که برای کاهش کشته های تصادفات در فارس باید چه اقدامی انجام داد و چه اقداماتی انجام شده، می گوید:«اقدامات باید ملی باشد، تصادفات رانندگی سالهای سال است که گریبانگیر این کشور است»

وی خودروهای ناامن خودروسازان داخلی را یکی از دلایل اصلی کشته های تصادفات می داند.
پارسایی همچنین می گوید:«استان فارس هم به دلیل گستردگی طول جاده و محروم بودن از سیستم ریلی همواره تعداد  زیادی از تصادفات را به خود اختصاص می دهد، دلایل این تصادفات زیاد است و ما نمایندگان فارس طی جلساتی که با هم داشته عنوان کرده ایم که اگر در طول یک سال یک مشکل حل شود بهتر از این است که با حاشیه جلو برویم»
 

با توجه به تمامی فکت های موجود در این گزارش در می یابیم که استان فارس در خصوص سوانح جاده رتبه اول را در کشور دارد و باید وزیر محترم راه و شهرسازی نسبت به حل مشکلات جاده ای این استان اقدامات جدی و درخوری را انجام دهد؛ روزانه چندین نفر جان عزیز خود را در این جاده از دست می دهند.

نمایندگان این استان نیز باید طی جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران نسبت به حل این موضوع اقدام کنند تا دیگر شاهد چنین سوانحی در کشور نباشیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها