به بهانه طرح موضوع مذاکرات هسته ای پس از سال 2025؛

برجام سواری

کد خبر: 298674
|
09:47 - 1396/06/28
نسخه چاپی
برجام سواری
اسلام آبادخبر: طرح موضوع مذاکرات هسته ای پس از سال 2025 توسط فرانسوی ها نشان می دهد که کماکان طرف های غربی می خواهند از برجامی که جز ضرر برای ایران چیزی نداشته، سواری بگیرند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از سشبکه اطلاع رسانی مرصاد، نقض برجام توسط آمریکا و عدم اقدام جدی توسط دیگر طرف ها واضح ترین مسئله ای است که در ماه های اخیر مشاهده است. این مسئله به خوبی نشان می دهد که سازوکاری مانند برجام هیچ وقت نمی تواند در سطح بین المللی در حالی که آمریکا یکی از طرفین آن باشد، عملی شود.

با وجود نقض های پی در پی برجام، اما به نظر می رسد برنامه های جدیدی برای برجام در حال عملی شدن است!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج خواهد شد یا خیر گفت: «خیلی زود متوجه خواهید شد.»

trump

«دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای به عنوان یکی از «بدترین توافق‌ها» یاد کرده و دستور انجام بررسی‌هایی برای تعیین تکلیف دولتش در قبال آن را داده است.

اما این اظهار نظر های ترامپ به عنوان یک روپوش برای اقداماتی است که در پشت پرده در حال برنامه ریزی است. این برنامه ریزی را می توان از خبری که به تازگی از سخنان رئیس جمهور فرانسه  در دیدار با روحانی منتشر شده، برداشت کرد.

یک مقام ارشد فرانسوی می‌گوید «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور در دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران پس از سال 2025 را مطرح کرده است.

رویترز نوشته است: «مقام فرانسوی گفت که ماکرون در جریان دیدار دوجانبه‌اش با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جدید با تهران پس از سال 2025 را روی میز قرار داد و به وی هشدار داد که تهران بایستی از تحریک ایالات متحده با فعالیت‌های منطقه‌ایش خودداری کند.»

france

این مقام فرانسوی گفت: «ما احساس می‌کنیم که موضوع بعد از سال 2025 خط قرمز است، اما رئیس‌جمهور ما آن را مطرح کرد، زیرا که این، موضوعی نگران‌کننده و درخواست مشروعی است که ما باید آن را مطرح کنیم. سال 2025 به زودی خواهد آمد و ما بایستی برای قبل از 1 ژانویه 2025 آماده باشیم. بنابراین، او این را مطرح کرد که لازم است ما درباره این موضوع با همدیگر همفکری کنیم.»

به گزارش مرصاد، طرح چنین مسئله ای از سوی فرانسه نشان می دهد که طرف های خارجی از برجام در حالی که آمریکا آن را نقض می کند، رضایت دارند!

فرانسوی ها که همیشه در مواجهه با ایران سیاست های مشترکی با آمریکا داشته اند و به نوعی عمل کننده به سیاست های آمریکا محسوب می شوند، با طرح این موضوع بار دیگر نشان داده اند که کماکان از وضعیت برجام خشنود هستند و خواستار ادامه آن پس از سال 2025 نیز هستند و می خواهند از برجامی که جز ضرر برای ایران چیزی نداشته، سواری بگیرند!

این سیاست طرف های غربی در حالی چنین اجرا می شود که حسن روحانی کماکان به عنوان مدافع درجه یک برجام در دیدارهای خود با مقام های بین المللی سخن می گوید.

وی در دیدار با رئیس سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌ای تاکید کرد: برجام می تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسوولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام بویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر می دارند، بسیار با اهمیت است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد