اگر تحریم‌ها بازگردد عملا برجام متوقف می‌شود/امکان بازگشت به شرایط بهتر از قبلِ برجام وجود دارد

کد خبر: 298876
|
09:02 - 1396/07/13
نسخه چاپی
اگر تحریم‌ها بازگردد عملا برجام متوقف می‌شود/امکان بازگشت به شرایط بهتر از قبلِ برجام وجود دارد
اسلام آبادخبر: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر کنگره تصویب کرد که تحریم‌ها به حالت اول بازگردد، عملا برجام متوقف می‌شود و دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و جمهوری اسلامی تصمیم‌ دیگری خواهد گرفت.

به گزارشاسلام آباد خبر، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سخنان برخی مسئولان مبنی بر ادامه برجام بدون آمریکا اظهار داشت: هر چند ما تا کنون شاهد "برجام بدون آمریکا" نبوده‌ایم ولی عملا شاهد "آمریکا علیه برجام" بوده‌ایم، چرا که آمریکایی‌ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه رفتارهای آن‌ها همه یا نقض برجام بوده یا بدعهدی در انجام تعهدات.

وی افزود: آمریکایی‌ها با اینگونه رفتارها به دنبال این هستند که برجام با هزینه ایران متوقف شود و می‌خواهد هزینه‌ توقف برجام را بر ایران تحمیل کنند که ایران هرگز زیر بار چنین هزینه‌ای نخواهد رفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: رئیس جمهوری آمریکا باید 15 اکتبر نظر خود را درباره برجام اعلام کند که ما پیش‌بینی می‌کنیم نظر ترامپ منفی باشد تا کنگره بتواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند چرا که پس از تصمیم رئیس جمهور کنگره 60 روز فرصت دارد که نسبت به بازگشت تحریم‌ها یا ادامه مسیر تصمیم‌گیری کند.

نقوی حسینی ادامه داد: اگر کنگره بعد از 60 روز تصویب کرد که تحریم‌ها به حالت اول بازگردد، عملا برجام متوقف می‌شود و دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و جمهوری اسلامی تصمیم‌ دیگری خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: در این راه همراهی 5 کشور دیگری که در مذاکرات حاضر بودند مهم است؛ اگر آن‌ها بخواهند با آمریکا همراهی کنند، ایران برجام را پایان یافته تلقی می‌کند اما اگر آن 5 کشور در مقابل آمریکا بایستند و بر اجرای برجام اصرار داشته باشند شرایط فرق می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین به این واقعیت واقفند که برجام یک توافق بین المللی است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند یک تنه در مقابل یک توافق بین المللی بایستند یک بدعتی در عرصه بین الملل ایجاد می‌شود و اگر بخواهند واقع‌گرایانه برخورد کنند باید با آمریکا مقابله کنند.

نقوی حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "با وجود خارج کردن قلب راکتور اراک و اتفاقاتی که پس از برجام برای تجهیزات هسته‌ای افتاد، آیا واقعا امکان بازگشت به قبل از برجام وجود دارد؟" گفت: ما به لحاظ علمی و دستاوردهای تحقیقاتی و توسعه با ایران دو سال قبل بسیار تفاوت داریم و در حوزه سانترفیوژ‌ها روی سانترفیوژهای پیشرفته کار می‌کنیم و قدرت علمی ما قطعا خیلی بیشتر از ایران هسته‌ای قبل از برجام است اما به لحاظ میدانی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم چرا که سایت‌های هسته‌ای ما دچار مشکلاتی شده‌اند و بازگشت ما به شرایط خیلی بهتر از قبلِ برجام با وجود پیشرفت‌هایی که در عرصه علمی داشتیم، ممکن است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد