سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا: گزینه‌ای بهتر از برجام در مقابل واشنگتن وجود ندارد

کد خبر: 298938
|
07:01 - 1396/07/18
نسخه چاپی
سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا: گزینه‌ای بهتر از برجام در مقابل واشنگتن وجود ندارد
اسلام آبادخبر: سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا گفت در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، گزینه‌ای بهتر از برجام در مقابل واشنگتن وجود ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوانسخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: گزینه بهتر از برجام در پیش روی آمریکا وجود ندارد. بنابراین آمریکا از برجام خارج نخواهد شد.

نانسی تابت گزارشگر شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد درست چند روز قبل از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موضع رسمی خود را در قبال میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اعلام کند روزنامه واشنگتن پست آمریکا گزارشی را ارائه کرد که در آن گزینه‌های متعددی که در پیش روی دونالد ترامپ قرار دارد و پیامد‌های اتخاذ هر یک از این گزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش منابع نزدیک به دولت ترامپ احتمال می‌دهند که دونالد ترامپ عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند. اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط ترامپ باعث می‌شود که کنگره آمریکا شصت روز فرصت داشته باشد تا درباره اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد تحریم‌هایی که به سبب توافق هسته‌ای به حالت تعلیق در آمده بود.

پس از تصویباعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایراندر کنگره اعمال دوباره این تحریم‌ها تنها به رای مثبت پنجاه و یک نفر از اعضای مجلس سنای آمریکا نیاز دارد. دولت ترامپ می‌تواند این بار معافیت‌ها از تحریم‌ها که پیشتر در مورد ایران وجود داشته اعمال نکند، این معافیت‌ها معافیت‌هایی هستند که هر صد و بیست روز تجدید می‌شدند.

در این حالت تحریم‌های ایران باردیگر و به صورت خودکار به اجرا در می‌آیند. گزینه سوم ترامپ این است که دولت آمریکا و کنگره هیچگونه تحریمی علیه ایران اعمال نکند و صرفاً به اعلام اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است بسنده کند و به این صورت ترامپ بکوشد که همپیمانان اروپایی اش را متقاعد کند که برای دستیابی به توافقی قوی‌تر به او بیپوندند.

ترامپ به دنبال آن است که برخی از مواد توافق هسته‌ای که به ایران این اجازه را می‌دهد که پس از گذشت چند سال برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد لغو کند و همچنین بازرسی‌ها را تقویت کرده و برنامه موشکی ایران را در هم بشکند.

(شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی پس از پخش این گزارش با آدام ارلی سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا گفتگو کرد).

آدام ارلیسخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکاگفت: در ایران مسائل تفاوت چندانی نکرده است. سازمان ملل متحد گفته است که ایرانی‌ها به توافق هسته‌ای پایبند بوده اند و امضا کنندگان توافق هسته‌ای نیز معتقدند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است، اما آن چیزی که تغییر کرده است سیاست‌های واشنگتن است.

دونالد ترامپ هنگامی که تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرد اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران توافق خوبی برای آمریکا نیست و در همان تبلیغات انتخاباتی متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات از این توافق خارج می‌شود. او در شش ماهه نخست ریاست جمهوری اش دو بار فرصت خروج از برجام را از دست داد او دو بار این فرصت را داشت که بگوید ایران به برجام پایبند نبوده است،

اما او درست عکس این مطلب را گفت. آخرین باری که این فرصت به ترامپ دست داد سه ماه پیش بود او در آن موقع نمی‌خواست اذعان کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، اما وزارت خارجه آمریکا و دیگران این فرصت را به او ندادند، اما پس از دفعه آخر ترامپ به وزیر خارجه گفت: من در دفعه بعد گزینه‌های دیگری خواهم داشت. چهره‌ای که ما این بار از ترامپ می‌بینیم چهره واقعی ترامپ است یعنی همان کسی که در تبلیغات انتخاباتی اش گفته بود ایران دشمن واقعی آمریکا است و توافقی که باراک اوباما با ایران منعقد کرده است به سود آمریکا نیست.

انتظار می‌رود ترامپ با بیان همین سخنان، پایبند نبودن ایران را به توافق هسته‌ای اعلام کند و این مساله منجر به دو چیز خواهد شد نخست اینکه اعلام پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای به معنای این نیست که توافق هسته‌ای مرده است و آمریکا از آن خارج شده است، بلکه این مساله باعث می‌شود که کنگره آمریکا اجازه یابد درباره اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران تصمیم گیری کند.

وی تصریح کرد: این مساله آغاز نزاع و درگیری دولت ترامپ با ایران خواهد بود و من انتظار دارم که در آینده آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران و رفتار ایران در منطقه که به امنیت همپیمانان ما در خلیج فارس، سوریه، عراق و دیگر مناطق لطمه می‌زند موضع قاطعتری اتخاذ کند.

آمریکا در صدد است که سپاه پاسداران ایران را یک گروه تروریستی بنامد. این مساله پیامد‌ها و تاثیر بسیار عمده‌ای در روابط میان تهران و واشنگتن خواهد داشت البته معلوم نیست که تاثیر زیادی بر روی تحریم‌ها داشته باشد زیرا اغلب اعضای سپاه پاسداران ایران مورد تحریم هستند، اما تروریستی خواندن سپاه باعث می‌شود که سطح درگیری میان ایران و آمریکا بالا رود و در نتیجه این اقدام بر ایران فشار وارد می‌کند و تهران را مجبور می‌سازد که به این اقدام واکنش نشان دهد. پیش بینی می‌کنم تنش میان ایران و آمریکا بالا بگیرد. مسلماً گام برداشتن در این مسیر کار بسیار خطرناکی است و تصور نمی‌کنم که ترامپ و دولت او درباره عاقبت کار چندان اندیشیده باشند و خود را برای عواقب اقدام شان آماده کرده باشند.

وی در ادامه افزود: تصور می‌کنم مشکل دولت ترامپ با توافق هسته‌ای این است که این توافق دائره بسیار محدودی دارد و تنها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است در حالی که ایران فعالیت‌های بسیاری در منطقه انجام می‌دهد که امنیت منطقه را بر هم می‌زند و به آمریکا ضرر وارد می‌کند. دولت ترامپ به دنبال آن است که بار دیگر درباره توافق با ایران گفتگو کنند، اما مسلماً روسیه و کشور‌های اروپایی علاقه‌ای به این کار ندارند بنابراین در حال حاضر تنها درگیری میان ایران و آمریکا نیست بلکه از سوی دیگر درگیری‌ای میان آمریکا و همپیمانان آمریکا یعنی اروپایی‌ها و روسیه دیده می‌شود و این مساله باعث می‌شود که آمریکا بیش از پیش منزوی شود و کار ما دشوارتر شود و از نفوذ ما در منطقه کاسته شود و مسلماً این مساله به آمریکا و همپیمانان ما لطمه می‌زند.

دولت ترامپ به این مساله به این دید می‌نگرد که ایران هم اکنون یا بعداً به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کند و ما باید هم اکنون برای جلوگیری از این مساله دست به تحرکی بزنیم، ما باید سیاستی در قبال ایران اتخاذ کنیم که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهد بلکه به شکلی قدرتمند و قاطع با دیگر فعالیت‌های ایران همچون حمایت از گروه‌های شبه نظامی شیعی در منطقه و تلاش‌های تهران برای بر هم زدن امنیت کشور‌های همپیمان ما، برخورد می‌کند. توافقی که دولت ترامپ به دنبال آن است توافقی است که تمامی فعالیت‌های ایران را در بر می‌گیرد و هیچ چیز را از نظر دور نمی‌دارد.

تصور نمی‌کنم که دولت ترامپ بتواند کشور‌های اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی را متقاعد کند که ایران پایبند به تعهدات خود نبوده و باید از برجام خارج شد.

اینکه ترامپ عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند این به معنای آن نیست که آمریکا از برجام خارج شده است بلکه پس از آن مساله در کنگره مطرح می‌شود تا درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم بگیرد. مسلماً پس از آنکه این مساله در کنگره مطرح شد ایران اعلام می‌کند که آمریکا برجام را نقض کرده است و ما از برجام خارج خواهیم شد. اروپایی‌ها و روس‌ها هم از کنگره می‌خواهند که بار دیگر تحریم‌ها را علیه ایران اعمال نکند و ما معتقدیم که کنگره نیز به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه اقدام نخواهد کرد. کنگره به خوبی می‌داند چه ما از این توافق خوشمان بیاید یا نیاید گزینه‌ای بهتر برای این توافق نداریم.

اگر ما از توافق هسته‌ای خارج شویم بهانه خوبی به دست ایرانی‌ها می‌افتد تا بار دیگر غنی سازی اورانیوم را از سر بگیرند و برنامه هسته‌ای شان را دوباره شروع کنند و ما به خانه اول مان باز می‌گردیم. بنابراین معتقدم اقدام ترامپ در اعلام پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای دارای پیامد‌های زیادی در سطح بین المللی نخواهد بود و تاثیر چندانی بر عزم آمریکا برای حفظ این توافق نخواهد گذاشت و این اقدام صرفاً مصرف داخلی خواهد داشت. کنگره آمریکا هم به فکر درگیری با ایران نیست و چنین چیزی را نمی‌خواهد. ما باید یادآور شویم شمار اعضای کنگره که از ترامپ حمایت می‌کردند روز به روز کمتر می‌شود زیرا ترامپ با افراد متعددی از سران حزب جمهوری خواه در افتاده است.

اگر کنگره بخواهد ایران را تحریم کند ایران از برجام خارج خواهد شد و این مشکل بزرگی به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد