آیا جهان باید منتظر جنگ جهانی سوم باشد؟

کد خبر: 298953
|
08:05 - 1396/07/19
نسخه چاپی
آیا جهان باید منتظر جنگ جهانی سوم باشد؟
اسلام آبادخبر: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ تنش میان کره شمالی و ایالات متحده به شدیدترین حالت خود رسیده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ تنش میان کره شمالی و ایالات متحده به شدیدترین حالت خود رسیده است. دو طرف درگیر هر روز برای هم رجز می‌خوانند و یکدیگر را تهدید می‌کنند. در این میان دونالد ترامپ آتش تندتری برای حمله نظامی به دشمن دارد و هر روز تهدید به حمله نظامی می‌کند.

یک روزنامه کره شمالی نیز نوشت امپریالیست های آمریکایی باید سیاست خصمانه خود در قبال کره شمالی و ملت آن را کنار بگذارند. آمریکایی‌ها به خاطر تمام ضرر و آسیبی که به دولت و ملت کره شمالی وارد کردند، ملتی که از سیاست‌های استعماری آمریکا بسیار رنج کشیده است، اینک باید پوزش بطلبند و در مقابل رهبر و ملت کره شمالی سرتعظیم فرود آورند.

آیا جهان باید منتظر جنگ جهانی سوم باشد؟

آیا ترامپ به کره شمالی حمله می‌کند؟

 کره شمالی از لحاظ ژئوپلیتیک در منطقه خوبی واقع شده است. همسایگی با ژاپن، کره‌جنوبی، روسیه و چین، موقعیت ژئوپلتیکی خاص و برگ برنده‌ای برای پیونگ‌ یانگ است. هیچکدام از چهار کشور مذکور، خواهان آغاز جنگ در این منطقه نیستند. از طرف دیگر اقدامات بازدارنده کره‌شمالی، جنگ و نتایج آن را برای آمریکا غیر قابل پیش‌بینی کرده است.

اقتدار و اشراف اطلاعاتی کیم جونگ اون یکی از دلایل اصلی است که باعث شد ترامپ از جمله به کره شمالی عقب نشینی کند، زیرا بیم آن دارد که همه منطقه شرق آسیا در معرض خطر زیاد قرار گیرد. رهبر کره‌شمالی می‌داند که ترامپ از یک سو با آشفتگی‌های داخلی گسترده مواجه است و از سوی دیگر با پرونده‌های مفتوح دیگری در عرصه بین‌المللی درگیر است که توانایی مدیریت بر آنها را ندارد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قدم در مسیری گذاشته که «فیدل کاسترو» در آن حرکت کرد و در این مسیر آمریکا را به چالش کشاند و با محاصره آمریکا علیه این کشور به مدت پنجاه سال کنار آمد و حاضر نشد به شروط آمریکا تن دهد.

آیا جهان باید منتظر جنگ جهانی سوم باشد؟

بر خلاف اینکه جهان ترامپ را به عنوان فردی عجیب و غریب می‌داند که تصمیم‌های غیر عقلانی می‌گیرد؛ اما او در این زمینه به خوبی می‌داند که چه زمانی باید متوقف شود و ترمز را بکشد که نزاع با پیونگ یانگ به شکلی بی‌سابقه ای برای منطقه ویرانگر است و احتمال تبدیل شدن این جنگ به جنگ جهانی واقعی نیز وجود دارد.

روزنامه اسپوتنیک نوشت: رهبر کره شمالی می‌داند که به رغم تهدیدهایش علیه آمریکا پیروز نمی شود، لیکن ترامپ نیز به خوبی می داند که تصمیم اش برای جنگ با کره شمالی به مثابه خودکشی است. هر دوی آنها به خوبی می دانند که اگر گزینه ورود به جنگ را انتخاب کنند کشورشان را تبدیل به حمام خون می کنند همچنین در معرض توهین بزرگی قرار می گیرند که بعدها عقب نشینی از آن بسیار دشوار است.

حمله نظامی مستقیم به کره شمالی باعث می‌شود که در توازن قوا در این منطقه تغییر به وجود بیاید.  توازن قدرت واقعی در منطقه ایجاد شده و نفوذ در شرق دور میان چین، آمریکا و روسیه تقسیم و توزیع شده است، به طوری که آمریکا از حمایت کره جنوبی و ژاپن بهره مند است این در حالی است که پکن با پیونگ یانگ روابط تجاری گسترده ای دارد و روسیه نیز تمایلی به افزایش نفوذ آمریکا در منطقه یا استقرارسیستم موشکی «تاد»در شبه جزیره کره ندارد تا مبادا تهدیدی برای امنیت ملی روسیه ایجاد کند.

آیا جهان باید منتظر جنگ جهانی سوم باشد؟

اعلام حمله نظامی در وضعیت کنونی که دو طرف یارانی دراند، اختلال بزرگی در توازن قوا به وجود می آورد و واشنگتن را وارد نزاع  با قدرت‌های بزرگ می کند.

اما به نظر می‌رسد، دلیل مهمی که باعث شد ترامپ از فکر حمله نظامی به کره شمالی عقب نشینی کند، این بود که وی به حمایت بین المللی مطلوب برای چنین کاری دست نیافت. رئیس‌جمهور آمریکا به دستیابی حمایت روسیه و چین برای انجام حمله محدود که باعث کم شدن توان کره شمالی شود، امیدوار بود، اما از این حمایت بهره مند نشد و پکن و مسکو پیام‌های محکمی مبنی بر بی‌طرفی قاطع به وی دادند. در صورت سقوط پیونگ یانگ منافع و امنیت خاک روسیه و کره جنوبی به دلیل مجاورت با کره شمالی تا حد زیادی به خطر افتاده و منطقه به صورت تقریبا یکدست به دست آمریکا و متحدین این کشور خواهد افتد. این همان مساله ای است که روسیه و پکن از آن هراس داشته و به همین دلیل به دنبال حفظ حکومت پیونگ یانگ به عنوان حائلی مطمئن در برابر آمریکا در منطقه هستند.

هر گونه حمله آمریکا موجی از شکاف و اختلاف‌ها داخل جامعه کره جنوبی به وجود می‌آورد، جامعه‌ای که دارای ارتباط‌های خانوادگی زیادی با کره شمالی استرد و به رغم دشمنی رسمی ولی ملت های دو کشور به هم نزدیک هستند و جنگ راه انداختن نیاز به آماده کرده جبهه داخلی در وهله نخست دارد؛ زیرا به نظر می‌رسد که حمله به کره شمالی؛ حداقل از نظر طایفه‌ای حمله به کره جنوبی است.

آیا جهان باید منتظر جنگ جهانی سوم باشد؟

لئون پانتا وزیر اسبق دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ما به اندازه کافی بینش و اطلاعات لازم از آنچه درکره شمالیاتفاق می افتد نداریم. اما بر اساس ارزیابی‌های محرمانه ایالات متحده و سازمان ملل متحد و تجزیه و تحلیل مستقل توسط دانشمندان نظامی، می توانیم برخی از حدس ها را ارائه کنیم. هر عقل سلیمی می‌داند که با حدس و گمان نمی‌شود جنگی را آغاز کرد. ایالات متحده به دلیل آگاهی از وجود تسلیحات هسته‌ای در کره شمالی و بنابر اصل بازدارندگی هسته ای، هیچگاه به این کشور حمله نظامی نخواهد کرد.

 با توجه به شواهد؛ به نظر می‌رسد که فعلا بحث جنگ نظامی بین کره شمالی و آمریکا منتفی باشد، زیرا هر دو طرف جنگ در حال بررسی رقیب خود هستند تا بتوانند با آن مقابله کنند. کیم جون اون و دونالد ترامپ  به خوبی می‌دانند که می‌توانند آغازگر جنگ باشند، اما پایان‌دهنده آن نه...

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها