به بهانه اظهار نظر برخی وزرا درباره پرونده های قضایی؛

احتراما در حوزه قضایی نظر شما مهم نیست!

کد خبر: 298978
|
16:23 - 1396/07/21
نسخه چاپی
احتراما در حوزه قضایی نظر شما مهم نیست!
بر اساس نص صریح قوانین، تنها مرجع قضایی است که با حکم قطعی خود می تواند مجرم بودن کسی را اعلام کند و هیچ دستگاه دیگری، شأن و حق ورود به ماهیت و اظهار نظری اینچنین را ندارند.

یادداشت- حسین شمسیان: اظهارات ناشی از نا آگاهی به قانون و یا حاکی از موضوعات دیگر در کشور ما تمامی ندارد.


 در تازه ترین نمونه،حجت الاسلام علوی در سخنانی عجیب اظهار داشته از نظر وزارت اطلاعات دری اصفهانی جاسوس نبوده و بی گناه است !

این سخنان آقای وزیر اطلاعات، در تضاد آشکار با قانون است و دخالت در امر قضایی. چرا که بر اساس نص صریح قوانین موضوعه، تنها و تنها مرجع قضایی است که با حکم قطعی خود می تواند مجرم بودن کسی  را اعلام کند و وزارت اطلاعات یا هیچ دستگاه دیگری، شأن و حق ورود به ماهیت و اظهار نظری اینچنین را ندارند.

وزارت اطلاعات، ضابط دستگاه قضایی است نه رقیب و دستگاه موازی با آن که بتواند درباره اقدامات و آراء آن قوه اظهار نظر کند. البته وزارت، یگانه ضابط قوه در این حوزه نیست و مجموعه هایی مثل اطلاعات سپاه، اطلاعات ارتش و اطلاعات ناجا هم همگی در همین حوزه نقش ضابط را دارند.

یک نمونه عینی تفوق آراء قضایی بر اظهارات امنیتی را در پرونده حسین موسویان شاهد بودیم.

بر اساس اظهار صریح وزیر اطلاعات اسبق، موسویان عضو تیم مذاکره کننده در زمانی که حسن روحانی مسئول مذاکرات بود، اقدام به جاسوسی به نفع دشمن کرده بود.

 دستگاه قضایی، موسویان را به مجازات جاسوس محکوم کرد ولی در حکم صادره  لفظ جاسوس را برای وی بکار نبرد !

گرچه موسویان دقیقا همه کارهای یک جاسوس (یعنی در اختیار دشمن قرار دادن اطلاعات محرمانه) را انجام  داده بود، اما وی با استناد به همین رای، از آنها که وی را جاسوس نامیده بودند شکایت کرد!

آن روز مدعیان اصلاحات از رای دادگاه حمایت می کردند نه از اظهار نظر وزیر اطلاعات.

 اگر این رویه نامبارک و دخالت در امر قضایی نهادینه شود، فردا ممکن است در پرونده عظیم و بهت آور مهدی جهانگیری کسی مثل وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی بگویند وی اختلاس یا فساد مالی نداشته و از نظر ما پاک دست است!!

در حالیکه باید به آنها گفت: احتراما،نظر شما مهم نیست! قانون دستگاه قضایی را مرجع تشخیص جرم و تعیین مجرم قرار داده است.

همین فقره ممکن این در پرونده عظیم تر و سنگین تر ح.ف رخ دهد و اصلا شاید این اظهارات عجیب، مقدمه چینی برای آن پرونده ها باشد!

قطعا لوث کردن جرم نابخشودنی جاسوسی علیه نظام و مردم ایران، علیرغم اقرار صریح متهم و وجود استناد غیر قابل انکار و تکان دهنده، وجهه خوبی ندارد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها