در پس بی توجهی دولت به سیاستهای کلی نظام در حال گسترش است؛

تسریع روند ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی با ورود کالاهای قاچاق

کد خبر: 299031
|
09:08 - 1396/07/24
نسخه چاپی
تسریع روند ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی با ورود کالاهای قاچاق
اسلام آبادخبر: علیرغم توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جدی با قاچاق کالا، متاسفانه شاهد رشد روز افزون آن در سطح کشور هستیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، قاچاق کالا یکی از دغدغه های معظم له است که با وجود اندرزهای ایشان در مرزهای کشور به وفور رخ می دهد؛ آن هم در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و صد البته قاچاق یکی از آفات جدی تولید و اشتغالزایی است.

به راستی برخلاف تعیین نهادهایی برای مبارزه با قاچاق که این امر وظیفه اصلی آنان است چگونه می توان شاهد انتشار اخباری مبنی بر ورود روزانه ۳هزار و ۳۰۰کانتینر کالای قاچاق به کشور بود؟؟ آیا این امر حاکی از دستهای پشت پرده آقا زاده هایی نیست که با چنین اقداماتی همچون زالو، خون مردم فقیر را می مکند و آنان را در فقر و نداری غوطه ورتر می کنند؟ البته در این میان عملکرد دستگاه های مرتبط نیز قابل نقد است.

به واقع اگر ارتباطی میان مسئولین و قاچاقچیان در کار باشد لازم است این افراد از مسند خود پایین کشیده شوند و با آنان برخوردی جدی انجام شود نه اینکه کماکان شاهد گسترده شدن فعالیتهای آنان باشیم چه اینکه هم اینان پس از برخورد دستگاه قضایی با مفسدین اقتصادی دست به اتهام زنی علیه دستگاه های انقلابی هم می زنند.

شاید بازخوانی برخی از بیانات صریح رهبر انقلاب درباره مقابله باقاچاق کالا  در اینجا ضروری باشد؛ مقام معظم رهبری درجمع کارگران منتخب کشور سخنان مهمی را در خصوص قاچاق و ورود کالاهای غیر مجاز کانتینری به کشور مطرح کردند:« ما تا حالا در مبارزه با قاچاق خیلی جدی عمل نکرده‌ایم».این صحبت مهم رهبری نشان می دهد که در مبارزه با قاچاق کم کاری شده است. البته رهبری میان دو نوع قاچاق کالا تمایز قائل می شوند و یکی از آن ها را «بلای بزرگ» کشور می نامند.ایشان ادامه دادند:« مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می رود آن‌طرف یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.»اما نوع دوم قاچاق را قاچاق سازمان یافته معرفی کردند: «من قاچاق های سازمان‌یافته بزرگ را می گویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟ خب، باید برویم برخورد کنیم با اینها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما می‌توانیم؛ به‌طور جدّی با اینها برخورد کنیم.»

اشکال دیگری که رهبر معظم انقلاب متوجه قاچاق می دانند، بحث جایگزینی آن با کالای داخلی است. ایشان قدرت قاچاقچیان را این گونه توصیف می کنند:«یک نفر آدم مبتکر می‌آید، سرمایه‌ای هم دارد، فلان جنسی را که بسیار مصرفش در کشور زیاد است می خواهد تولید کند؛ می روند می گویند آقا! این را شما تولید نکن! ده میلیارد یا سی میلیارد بگیر تولید نکن؛ یا آن‌طرف زیر بار می رود و خودش را راحت می کند، یا اگر زیر بار نرفت، به او فشار می‌آورند و انواع و اقسام مشکلات را برایش درست می کنند، موانع قانونی سر راهش سبز می کنند، یا بالاخره در نهایت جنایت می کنند، به او ضربه می زنند و طرف را پشیمان می کنند. اینها چیزهای مهمّی است، اینها چیزهای امنیّتی است، اینها چیزهای ساده‌ای نیست، با این چیزها نمی شود ساده برخورد کرد. قاچاق این‌جوری است؛ سمّ تولید داخلی، قاچاق است». رهبری در سال ۱۳۸۸ یکی از دلایل ایجاد قاچاق را نبود راه های صحیح کسب مال معرفی می کنند و می گویند:« وقتی اشتغال به قدر کافی وجود نداشته باشد، راههای صحیح باز نباشد، آن وقت جوانان ما متأسفانه متوسل می شوند به راههای غیر صحیح؛ به قاچاق و امثال اینها. قاچاق یک بلیه برای کشور و برای اقتصاد کشور یک درد است؛ یک ویروسِ به شدت فلج کننده است.»در سال های بعد نیز رهبری تاکیدات فراوانی بر مبارزه با قاچاق داشته اند، با این حال آنچه اتفاق افتاده است اصلا خوشایند نیست.

 قاچاق دیگر به حوزه های خاص محدود نیست. از میوه گرفته تا موبایل. از قطعات خودرو تا لوازم خانگی قاچاق می شود. قاچاق هم دیگر به حالت سازمان یافته شکل گرفته است. دیگر این گونه نیست که یک نفر با کوله پشتی قاچاق کند. اینگونه شده است که با تانکر سوخت قاچاق می کنند و با کامیون میوه. در این شرایط یک چیز روشن است و آن نبود اهتمام کافی برای مبارزه با قاچاق است. شاید منافع افراد است و شاید ترس مدیران. به هر حال قاچاق ادامه دارد و کشور در معرض خطراست. پس باید فکری کرد.


تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد، شیوه‌های قبلی مثل جریمه سنگین یا حتی مصادره و امحاء کالا به تنهایی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق کفایت نمی‌کند و چنانچه قرار باشد این معضل برطرف شود، باید هم برای قاچاقچیان که خائنین و اخلالگران نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شوند و هم برای مسئولین دولتی که با آنها همکاری کرده‌اند، متناسب با حجم و نوع قاچاق، مجازات‌های سنگین کیفری تعیین شود، زیرا کار آنها نه‌فقط خیانت به کشور است، بلکه خیانت به بشریت و محیط زیست محسوب می‌شود.

کالای قاچاق

فرهنگ سازی در جهت مصرف کالای داخلی نخستین گام مبارزه با قاچاق است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استانداری خراسان رضوی گفت: اولین و مهمترین گام در این مسیر ایجاد فرهنگ‌سازی در جامعه در جهت مصرف کالای داخلی و عدم توجه به نمونه خارجی آن بوده است

ابراهیم افشاری اظهار داشت: طی دو سال اخیر و پس از ورود مقام معظم رهبری به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد ایجاد این دغدغه در مردم هم شدیم و در گذشته این دغدغه فقط برای تولید کننده بود و امروزه هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده یک دغدغه است و در این مسیر رسانه‌ها نقشی پررنگ ایفا کردند.

وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری باید تبلیغات مناسب و متناسب هوشمندانه و همه‌جانبه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت پذیرد و اولین و مهمترین گام در این مسیر ایجاد فرهنگ‌سازی در جامعه در جهت مصرف کالای داخلی و عدم توجه به نمونه خارجی آن بوده است.

وی افزود: در بسیاری از کالاها و محصولات تولیدی دیده شده که یک محصول تولید داخل از نمونه خارجی آن برتر بوده است و قطعاً در چنین وضعیتی نه تنها تولید کالای خارجی توجیهی ندارد، بلکه با عدم مصرف کالای داخلی موجب سلب حمایت از تولید کننده و کارگر ایرانی شده‌ایم که معضلاتی همچون عدم فروش محصول، افزایش نرخ بیکاری، افزایش آمار جرم و غیره را به‌همراه دارد.

قاچاق کالا به کشور بیشتر از طریق گمرک انجام می‌شود

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که ورود قاچاق به کشور بیشتر از طریق گمرک صورت می گیرد گفت: قاچاق کالا ضربه جدی به تولید و اشتغال زده است.

محمد علی پورمختار نماینده مجلس با بیان اینکه می توان قوانین را به گونه ای تغییر داد که تاثیر آن را در کاهش قاچاق مشاهده کرد، اظهار داشت: در بعضی موارد وجود قوانین ناقص یا مبهم، موجب می شود مسئول اجرایی بر مبنای سلیقه خودش رفتار کند و به این شکل کار، بعضی بخش ها قفل می شود.

قاچاق کالا

وی افزود: در حوزه مسائل گمرکی که بیشترین قاچاق کالا از همین بخش است، قوانین خوبی داریم اما قانون به طور کلی نوشته می شود و تصویب می شود و در شان مجلس نیست که آئین نامه و دستورالعمل تعیین کند یعنی مجلس میزان حقوق گمرکی و نحوه سفارش و ترخیص کالا را مشخص نمی کند و مسائل ریز و جزئی به تصویب آئین نامه واگذار می شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق کالا ضربه جدی به تولید و اشتغال زده است، عنوان داشت: در کمیسیون حقوقی و قضایی به شعار سال توجه کرده است و یک هیئت کارشناسی تنظیم و مدیریت کرده ایم. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته و گزارشاتی که به دست ما رسیده، ارزیابی در خصوص قوانین معارض با تولید و اشتغال در حال شناسایی است. همچنین قوانینی که در امر قاچاق تاثیرگذار است، نیز در حال تغییر است.

ورود روزانه ۳هزار و ۳۰۰کانتینر کالای قاچاق به کشور/ تشکیلات مبارزه با مفاسد اقتصادی به وظایف خود عمل نمی‌کنند

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس، گفت: روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و سازمان مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و مسئولان امنیتی و نظارتی می‌بینند، اما کسی این درد را مداوا نمی‌کند.

امیر خجستهبا بیان اینکه هم اکنون هر تشکلی تشکیلات مبارزه با مفاسد اقتصادی دارد، گفت: اصل مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت و تحت فرماندهی معاون اول رئیس جمهور است که تشکیلات بسیار بزرگی دارد اما خروجی مناسبی از این تشکیلات دیده نمی‌شود.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی افزود: دستگاه‌های نظارتی متولی مقابله با مفاسد اقتصادی هستند اما خروجی مناسبی از فعالیت آنها دیده نمی‌شود و تحقیق و تفحص‌های مجلس پس از کلید زدن در میانه راه پنجر می‌شود و مشخص نیست چه اتفاقاتی در این بین رخ می‌دهد.

خجسته با بیان اینکه اگر هر تشکلی و هر قوه‌ای با قدرت به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی ورود کند نیاز به تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست، ادامه داد: در حال حاضر تشکلات مبارزه با مفاسد اقتصادی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و سیاسی کاری در این بین صورت می‌گیرد و جناح‌بازی‌ها و سیاسی ‌کاری‌ها سبب توقف کار می‌شود.

کانتینر قاچاق

وی با اشاره به اینکه فشار آقازاده‌ها و ذی نفوذان نظام سبب می‌شود که تشکیلات مبارزه با مفاسد اقتصادی تضعیف شود، یادآور شد: تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی هزینه جدیدی روی دست دولت می‌گذارد لذا تشکیلات مبارزه با مفاسد اقتصادی که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور است باید به مجلس گزارش دهد که تاکنون چه اقداماتی در این بخش صورت گرفته است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر قرار است سازمان جدیدی تشکیل شود باید تمام دستگاه‌ها از مجلس، قوه قضائیه، دولت در یک نقطه متمرکز شوند و در واقع اقدام عملیاتی انجام دهند، افزود: اگر این اقدام صورت گیرد تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی اقدام مناسبی است در غیر این صورت هزینه جدیدی بر دولت تحمیل می‌شود و یک سازمان بی‌خاصیت همانند سازمان مبارزه با قاچاق کالا می شود.

وی ادامه داد: سازمان مبارزه با قاچاق کالا تاکنون چه اقدامی انجام داده است، غیر از این است که هزینه‌ای بر دوش دولت تحمیل کرده است در حال حاضر کالاهای زیادی به داخل کشور قاچاق می‌شود. آیا سازمان مبارزه با قاچاق کالا تاکنون به درستی نقش‌آفرینی کرده است. البته شاید فشار سیاسی روی این سازمان باشد که نمی‌تواند کار انجام دهد.

خجسته با بیان اینکه اضافه کردن سازمانی در نظام جمهوری اسلامی که بی‌خاصیت باشد فایده‌ای ندارد، اظهار کرد: اگر این سازمان مقتدرانه بایستد و به هیچ کس از جناح چپ، راست، اعتدال و از هر قوه و در هر مسئولیتی قانون را اجرا کند می‌تواند برای کشور مفید باشد اما اگر همانند سازمان مبارزه با قاچاق کالا باشد که خاصیت خود را از دست داده باشد هیچ فایده‌ای برای نظام ندارد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری با بیان اینکه روزانه 3 هزار و 300 کانتینر قاچاق کالا وارد کشور می‌شود، یادآور شد: آیا سازمان مبارزه با قاچاق کالا، گمرک کشور و مسئولان امنیتی و نظارتی کشور نمی‌بینند، خیر. همه می‌بینند اما کسی این درد را مداوا نمی‌کند لذا اگر سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها قانون را اجرا کند و حق مردم را ادا کند تشکیل آن خوب است، در غیر این صورت نمی‌تواند برای کشور مفید باشد.

اینترنتی شدن فروش داروهای قاچاق و بی کیفیت/ بازدارنده نبودن مجازات ها در مبارزه با داروهای تقلبی/ مسیرهای ورود داروهای قاچاق به کشور مسدود شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجازات ها در مبارزه با داروهای تقلبی و قاچاق بازدارنده و کافی نیست و سیستم قضایی باید در میزان جرائم تجدیدنظر کند.

بشیر خالقیبا بیان اینکه فروش و عرضه داروبدون نسخه و از طریق فضای مجازی و اینترنتی غیرقانونی است، گفت: متاسفانه خرید و فروش داروهای قاچاق اینترنتی شده است و در واقع اغلب این داروها قاچاق و بی کیفیت بوده و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه فروش اینترنتی دارو آسیب جدی را متوجه بخش درمان و سلامت مردم می کند، تصریح کرد: به طور قطع داروهای با کیفیت در اینترنت عرضه نمی شود بلکه افراد دلال و سودجو با سوء استفاده از افزایش ضریب نفوذ اینترنت میان مردم در فضای مجازی اقدام به تبلیغ داروهای قاچاق و بی کیفیت با برچسب تقلبی می کنند.

داروی قاچاق

وی ضعف نظارت دستگاه های مسئول را در عرضه اینترنتی داروهای قاچاق و تقلبی موثر دانست و گفت: در این رابطه می طلبد نظارت مناسبی از سوی وزارت بهداشت، دستگاه قضا، سازمان غذا و دارو، وزارت ارتباطات و پلیس فتا بر عرصه و خرید و فروش اینترنتی دارو صورت گیرد و متخلفان شناسایی و برخورد قاطع با آنها در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با هشدار نسبت به اینکه خرید اینترنتی اقلام دارویی سلامت افراد را تهدید می کند، تصریح کرد: باید معضل فروش اینترنتی داروهای قاچاق، غیرمجاز و تقلبی مدیریت شود و همچنین فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه ها برای جلوگیری از خرید این داروها انجام شود تا مردم داروی مورد نیاز را از طریق مراکز مجاز یعنی داروخانه ها تهیه کنند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مجازات ها در مبارزه با داروهای تقلبی و قاچاق بازدارنده و کافی نیست، تصریح کرد: مسیرهای ورود داروهای قاچاق به کشور باید شناسایی و مسدود شود و همچنین سیستم قضایی کشور باید در میزان جرائم تجدیدنظر کند و به گونه ای جرائم تعیین شود که بازدارندگی لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر برای برخورد با متخلفان حوزه دارو خلاء قانونی وجود دارد بهتر است مسئولان مذکور لایحه ای تدوین و به مجلس ارسال کنند تا تخلفات حوزه دارویی کاهش یابد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها