به بهانه روز ورزش ؛

ورزش همگانی؛ ورزش مردمی دور از دسترس مردم/ بودجه ورزش همگانی صرف جامپینگ و پارکور می‌شود

کد خبر: 299089
|
10:40 - 1396/07/26
نسخه چاپی
ورزش همگانی؛ ورزش مردمی دور از دسترس مردم/ بودجه ورزش همگانی صرف جامپینگ و پارکور می‌شود
اسلام آبادخبر: وجود موازی کاری دربین مراکز دولتی نسبت به ورزش همگانی و کمبود حمایت های دولتی در بخش همگانی ورزش باعث می‌شود بسیاری از سالن های ورزشی دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد . و قشر متوسط و ضعیف جامعه توانایی استفاده از آن را نداشته باشند. وجود وسایل ورزشی در پارک ها به دلایل مختلف مورداستفاده عموم قرار نمی گیرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ورزش گروهی و همگانی در کشور ما از پیشینه چندین هزار ساله برخوردار است. بازی‌ها و ورزش‌ای گروهی سنتی دارای کارکرد آموزشی، اقتصادی و تربیتی بوده و امروزه نیز می‌تواند عامل مؤثری در فرآیند جامعه پذیری و درونی کردن هنجارهای اجتماعی، کمک به رشد اقتصادی، انسجام وهمبستگی اجتماعی، کمک در دستیابی به اهداف انسانی از طریق راه‌های پذیرفته شده اجتماعی به شمارآید.

امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده است و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای و گروهی ورزشکار آماتور هستند. گروهی طرفدار و علاقه‌مند به ورزش و دیدن برنامه، مسابقات و نمایش‌های ورزشی بوده و عدهای نیز از راه ورزش، امور زندگی خویش را می‌گذرانند. خلاصه این‌که، ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد.

اهمیت سلامتی و توانمندی جسمانی بر کسی پوشیده نیست، به طوری که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم درباره حق بدن برانسان می‌فرمایند: «پروردگارت بر تو حقی دارد، و بدنت بر تو حقی دارد، و خانواده ات نیز بر تو حقی دارد .» آنچه در این حدیث ارزنده قابل توجه است، این است که پیامبر بزرگوار اسلام، تا بدان پایه برای جسم و بدن ارزش و اهمیت قائل است که حق بدن را در ردیف حق پروردگار آن هم بلافاصله بعد از آن و در کنار حق خانواده و حتی قبل از آن ذکر می‌فرماید. تحقیقات زیادی در خصوص اهمیت ورزش و نقش آن در توسعه اقتصاد جوامع انجام گردیده است.

 

* اجاره سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی، مانعی اجباری بر سر راه ورزش همگانی

رضا گل محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با ظرفیت‌های ایجاد شده برای ترویج ورزش همگانی بیان داشت: ظرفیت‌های ایجاد شده توسط وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، سپاه و بسیج در جهت کمک به ایجاد ارتقا فضای ورزشی بوده که بخشی از آن کمک به ورزش همگانی می‌باشد مثل کمک پارک‌ها و میادین ورزشی سرباز و سرپوشیده است.

گل محمدی با بیان این‌که راه‌اندازی کمیته ورزش‌های همگانی در تمام هیات‌های ورزشی صورت گرفته است، گفت: با تشکیل این کمیته‌ها رشته‌های مختلف، در ورزش همگانی شکل خواهد گرفت که تامین اعتبار مناسب برای کمک به ورزش همگانی و پرداخت آن از سوی وزارت ورزش اقدامی مثبت در این راستا است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه پنجم و ششم، مجلس دولت را مکلف کرده تا به ورزش همگانی توجه مضاعفی داشته باشد و فضایی برای ورود قسمت‌های دیگر از بدنه اجتماعی ایجاد کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران درباره فرایند تسهیل‌گری برای ورود مردم به ورزش همگانی خاطرنشان کرد: هیچ کس در ورزش همگانی به دلیل نداشتن پول منع نمی‌شود ولی با توجه به ماده ۸۸ قسمتی از امکانات ورزشی واگذاری به بخش خصوصی می‌شود و هزینه‌های حاصل از آن صرف امور ورزش می‌گردد. هزینه های دریافتی بابت رزرو سالن های ورزشی در اختیار هیات‌های ورزشی و یا طبق ماده ۸۸ در دست خصوصی‌سازی است.

 

* بودجه ورزش همگانی صرف جامپینگ و پارکو می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران تصریح کرد: دولت یارانه‌هایی را در خصوص ورزش همگانی اختصاص داده است. با توجه به هزینه‌های تعمیر و نگهداری سالن‌های ورزشی، نمی‌توانیم به صورت رایگان در اختیار عموم قراردهیم. اغلب کمیته‌های ورزش با توجه به نیاز جوانان به رشته‌های هیجانی از جمله جامپینگ و پارکو در قالب ورزش همگانی که بخشی از آن توسط بخش خصوصی شکل گرفته است می‌پردازند.

وی در پاسخ این سئوال که حضور بخش خصوصی سبب شده عده‌ای از مردم که توان مالی ندارند نتوانند در میادین ورزشی حضور یابند افزود: با نگاه شما به‌صورت کلی موافق هستم اما هزینه‌های آب و برق، حقوق پرسنل و دیگر امکانات ورزشی را باید از کجا پرداخت کنیم؟ ، آیا وضعیت دولت به‌گونه‌ای هست تا مردم را به‌صورت رایگان  از ورزش استفاده کنند؟!

گل محمدی با بیان این‌که بسیاری موافق و مخالف ورود بخش خصوصی به ورزش هستند بیان داشت: عده ای بر این باور هستند که حضور بخش خصوصی عامل به انزوا رفتن قشر متوسط جامعه می‌شود و برخی دیگر معتقدند کسانی که توانایی مالی دارند، به سراغ مجموعه های خصوصی می‌روند و باعث آزاد شدن ظرفیت های دولتی برای مردم آسیب دیده می شود.

وی افزود: انتخاب وسائلی که در پارک ها برای سالمندان و عموم مردم قرار دادیم یک کارتحقیقی بر حسب جمعیت شناسی بوده است.

 

* آمارهای رشد ورزش در جامعه شعاری است

امیدی جعفری، مدیر عامل گروه بین‌المللی ورزش خانواده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با ورزش همگانی اظهار داشت: به‌دلیل تعدد نهادهای مختلف و موازی کاری‌های صورت گرفته در حوزه ورزش همگانی، متأسفانه شاهد رشد کندی در این زمینه هستیم.

وی ضمن تبریک هفته تربیت‌بدنی به آحاد جامعه، با بیان این‌که پس از دفاع مقدس، دغدغه سازمان تربیت بدنی قدیم و وزارت ورزش و جوانان فعلی معطوف به ورزش قهرمانی و کسب مدال شده است، گفت: ایجاد این رویه سبب شد ورزش قهرمانی در رشته‌های مختلف پیشرفت کرده و روی سکو برود و قهرمانی‌های مختلفی را شاهد باشیم، ولی از ورزش همگانی غافل شویم. این دقیقاً همان عاملی است که سبب شد روند سلامت محوری در جامعه به شدت کاهش پیدا کند.

مدیرعامل گروه بین‌المللی ورزش خانواده خاطرنشان کرد: با توجه به بودجه های تخصیص یافته، استفاده از مربیان بین المللی آشنا به علم روز، وضعیت اردوهای آمادگی و ... در ورزش همگانی به شدت غیر قابل مقایسه با ورزش قهرمانی است.

امیدی جعفری در ارتباط با این‌که فدراسیون ورزش همگانی به‌عنوان اصلی‌ترین مجری این حوزه مدعی است بین ۲۵ تا ۴۰ درصد مردم به امر ورزش می‌پردازند، تصریح کرد: اگر این طور است چرا آمار بیماری های مختلف در کشور زیاد است! پس این شعار است و قابل استناد نیست. مضاف بر اینکه شاخص های تخصصی برای رسیدن به این عدد از سوی فدراسیون هنوز مشخص نشده است که لازم است شفاف سازی برای بیان این اعداد لحاظ شود.

مدیر عامل گروه بین‌الملی ورزش خانواده با تأکید بر این‌که جامعه ما جامعه افسرده ای است که به دلیل عدم تحرک بدنی کافی اقسام بیماری‌ها در آن دیده می‌شود، گفت: تجهیز پارک‌ها و اماکن عمومی به تجهیزات ورزشی، نه تنها کمکی به ترغیب مردم به ورزش همگانی نکرد، بلکه به‌واسطه غیر استاندارد بودن اکثر دستگاه‌ها و عدم حضور مربیان متخصص و دانش کافی مردم در استفاده از این وسایل سبب ایجاد آسیب‌های جدی برای اقشار مختلف سنی شد.

 

* آلودگی هوا مانع رشد ورزش همگانی است

امیدی جعفری با تاکید بر این‌که نیت خوب شهرداری در این مورد را نباید انکار کرد، گفت: مبلمان شهری، پارک‌ها و بوستان‌ها در زمره اماکنی هستند که می‌تواند به عنوان مکانی برای انجام ورزش‌های همگانی محسوب شوند و این موضوع در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

وی افزود: در کشور ما مساله آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیز مانع رشد ورزش همگانی می‌شود و با ترغیب مردم به ورزش های همگانی در محیط های باز عملاً سبب بیمار شدن آن‌ها می‌شویم.

 مدیر عامل گروه بین‌الملی ورزش خانواده با انتقاد از عدم زیر ساخت مناسب شهری برای ورزش همگانی اظهار داشت: اماکن یا جاده مخصوص تندرستی، پیاده روی، دوچرخه سواری و ... هنوز در مبلمان کلان شهرهای ما مفهوم خود را پیدا نکرده و امنیت جان ورزشکاران در فضاهای آزاد به شدت در مخاطره است.

 

* ترجیح مدال و قهرمانی باعث غربت ورزش همگانی شده

وی با بیان این‌که طی یک دهه اخیر تمام ملاک‌های پیشرفت و ارزیابی جایگاه فدراسیون‌ها بر اساس کسب مدال‌های رنگارنگ از میادین مختلف ورزشی محسوب شده است، گفت: این سیاست غلط، ناخواسته ورزش همگانی را نیز به سمت مدال و مدال‌آوری برد. بسیاری از انجمن‌های ورزشی که در گروه ورزش‌های همگانی قرار گفته‌ند و نیازی به کسب مدال ندارد، متأسفانه برای عقب نماندن از کورس رقابت و به‌دلیل کسب جایگاه بالاتر به سمت برگزاری مسابقات و ورزش قهرمانی سوق داده شدند.

امیدی جعفری خاطرنشان کرد: منفعت مالی فدراسیون در برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری ملی و بین‌المللی، حق السهم ورودی مسابقات و ... نیز ابزاری بود که این دسته از رشته‌ها را به سمت و سوی قهرمانی ترغیب کرد، زیرا رشته‌هایی که این موارد را نداشتند در رده‌های آخری قرار می‌گرفتند و سرویس‌دهی به آن‌ها محدود می‌‌شود.

وی با اشاره به این‌که اساس و بنیان ورزش همگانی با محوریت تندرستی و سلامتی است، گفت: متاسفانه اینکه تنها در برخی از روزهای سال ورزش دوچرخه سواری یا دویدن را به‌صورت نمادین و صوری برگزار کنیم باعث می‌شود ورزشکاران بر اثر فعالیت بیشتر بدنی به جای اکسیژن بیشتر  منوکسید کربن بیشتری استنشاق و سرب بیشتری را به بدن خود تزریق کنند، خلاف این قاعده است. زیرا خود این موضوع نوعی آسیب جدی محسوب می‌شود.

 

* آموزش؛ حلقه مفقوده ورزش همگانی

امیدی جعفری خاطرنشان کرد: وسایل ورزشی در پارک ها خیلی هم استاندارد نیست و زمانی کاربردی می‌شود که از دستگاه‌های مدرن پلاک دار همراه با آموزش و توضیحات مربی استفاده شود. گاها شاهد آن هستیم که این دستگاه‌ها با عدم استقبال عمومی در پارک ها مواجه شده و تبدیل به وسایل بازی کودکان شده است! متاسفانه عدم استقبال از برخی از سازمان‌های مردم نهاد متخصص و دلسوز، حلقه آموزش در حوزه ورزش همگانی مفقود و یا بسیار کم رنگ شده که همین مسأله سبب عدم فرهنگ سازی در جامعه شده است.

مدیر عامل گروه بین‌الملی ورزش خانواده افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است حضور برخی پیمانکاران بخش خصوصی و کار غیر تخصصی انجام دادن ایشان برای برخی از مسئولین به مراتب بهتر از ورود سازمان‌های مردم نهاد به این حوزه است، که البته این مورد هم با سیاست‌های اصل ۴۴ کاملاً مغایر است و برخی مسئولان با مهندسی وارونه بخش خصوصی را به شیوه خود بیان کرده و ضمن رابطه سالاری، کار را در انحصار خود نگه داشته‌اند که مغایر با قوانین دموکراسی و نظام شایسته‌سالاری است.

 

* قشر ضعیف اقتصادی جامعه محروم از نعمت ورزش هستند 

مسئله حائز اهمیت این است که وجود موازی کاری دربین مراکز دولتی نسبت به ورزش همگانی و کمبود حمایت‌های دولتی در بخش همگانی ورزش سبب می‌شود بسیاری از سالن‌های ورزشی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و قشر متوسط و ضعیف جامعه توانایی استفاده از آن را نداشته باشند و از سوی دیگر وسایل ورزشی در پارک‌ها به دلایل مختلف که اشاره شد مورد استفاده عموم قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد