ضد و نقیض گویی دولتی ها در آمار اشتغال ادامه دارد؛

معاون اول دولت: 1/5 میلیون شغل در 6 ماه نخست امسال ایجاد شد/ وزیر کار: بیش از 400 هزار شغل در سال نمی‌توانیم ایجاد کنیم

کد خبر: 299238
|
09:35 - 1396/08/06
نسخه چاپی
معاون اول دولت: 1/5 میلیون شغل در 6 ماه نخست امسال ایجاد شد/ وزیر کار: بیش از 400 هزار شغل در سال نمی‌توانیم ایجاد کنیم
اسلام آبادخبر: دولت روحانی وعده داده بود که در سال جاری یک میلیون شغل ایجاد کند، وعده ای که برخی کارشناسان در عملی شدن آن اظهار تردید کرده اند.این در حالی است که روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ادعای عجیب ایجاد 1.5 میلیون شغل در شش ماهه امسال را مطرح کرده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سخنانی عجیب در مراسم روز ملی استاندارد مدعی شد طی شش ماه نخست سال جاری 1/5 میلیون شغل ایجاد شده است: «در فصل بهار امسال 703 هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان 795 هزار شغل ایجاد شده است.»

 

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه دست یافت که 703 هزار و 795 هزار شغل در شش ماه در یک سال 1 میلیون و 498 هزار شغل می شود؛ موضوعی که این سوال را ایجاد می کند که آیا دولت در شش ماه توانسته است بر اساس اظهارات معاون اول رئیس جمهور این تعداد شغل در کشور ایجاد کند؟ این در حالی است که بعد از اظهارات اقای جهانگیری برخی از مسئولین آمار اعلام شده توسط جهانگیری را رد و چنین آماری را نقض کردند.

وزیر کار: در بهترین حالت 400 هزار شغل می توان ایجاد کرد

ادعای دولتمردان درباره افزایش ‌اشتغالزایی طی شش ماه نخست امسال، در حالی است که یک ماه پیش علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز ایجاد‌اشتغال برنامه فراگیر‌اشتغال 96 گفته بود: «در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند 400 هزار شغل ایجاد کرد و بنابراین 600 هزار شغل در سال کسری داریم.» 

چگونه وقتی وزیر کار دولت اعتقاد دارد ظرفیت اقتصاد ایران در بهترین حالت، ایجاد بیش از 400 هزار شغل در سال را جوابگو نیست، دست‌اندرکاران دیگر دولت اعلام می‌کنند تنها در شش ماه یک و نیم میلیون شغل ایجاد شده است؟ جالب اینجاست که وزیر کار، هفته پیش با بیان اینکه در برنامه‌های‌اشتغال دولت بخش‌های کلاسیک و سنتی به همراه حوزه آی سی تی، گردشگری، خدمات و انبارداری، ورزش بیش از همه بخش‌ها مورد توجه قرار دارند، گفت: «باید کسری‌اشتغال موجود را به هر طریقی که شده جبران کنیم و همین حالا نیز 900 هزار کسری ‌اشتغال وجود دارد.»

یعنی حتی وزیر کار که خودش گفته بود 600 هزار کسری شغل در سال داریم، رقم کنونی را 900 هزار شغل اعلام کرد! ضمن اینکه کسری مورد‌ اشاره وزیر، به معنای جذب فقط و فقط 100 هزار شغل (احتمالا از ابتدای سال تاکنون) می‌باشد که باز هم نشان دهنده اختلاف محسوسی با رقم اعلام شده توسط جهانگیری می‌باشد. 

رئیس مرکز آمار: تنها مرجع آماری کشور مرکز آمار است

رئیس مرکز آمار هم در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی استاندارد گفت: مرکز آمار ایران تنها مرجع آماری کشور است و آمارهای رسمی ما از اشتغال در کشور در بازه زمانی یکسال منتهی به تابستان امسال 795 هزار شغل است و جریان فعلی اقتصاد به گونه ای نیست که تا پایان سال 960 هزار شغل هدف گذاری شده ایجاد شود.

صدای مجلسی ها هم درآمد

نمایندگان مجلس هم در این میان با تکذیب سخنان معاون اول رئیس جمهور نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند؛ سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ایجاد اشتغال یک و نیم میلیونی در بازه شش ماه تصریح کرد: آقای جهانگیری پاسخ دهند که کجا 1.5 میلیون شغل ایجاد کرده اند ؛ گزارش هایی که از مرکز آمار دریافت می کنیم خلاف اظهارات اقای جهانگیری را نشان می دهد.

وی در ادامه اظهارداشت: در استان اصفهان که قطب صنعتی کشور است بیکاری روز به روز در حال افزایش است و اصفهان رتبه چهارم بیکاری در کشور را کسب کرده است که این رتبه برای استانی مانند اصفهان که در بسیاری از صنعت ها پیشرو بوده فاجعه است.

 همچنین سلمان خدادادی ، عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اعلام آمار ایجاد اشتغال میلیونی در شش ماه از سوی دولت تصریح کرد: اقای جهانگیری اخیرا اعلام کرده اند که در شش ماه یک میلیون و نیم شغل در کشور ایجاد کرده اند که در وهله اول باید پرسید آیا امکان چنین موردی در این شرایط رکودی و تورم قابل اجرا و شدنی است یا خیر؟

وی بر همین اساس اضافه کرد: متوسط ایجاد شغل در کشور سالانه 950 هزار تا یک میلیون در بهترین شرایط است که در برنامه ششم توسعه نیز به آن اشاره شده است ، آقایان دولتی اگر در عرض شش ماه یک میلیون و نیم شغل ایجاد کرده اند پس چرا این همه کارگر و کارمند بیکار در کشور وجود دارد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلسشورای اسلامی با بیان اینکه یک میلیون و نیم شغل در شش ماه نمی توان ایجاد کرد اظهارداشت: با این وضعیت نابسامان اقتصادی کشور دولت در سال گذشته هم نتوانست 950 هزار شغل ایجاد کند ان وقت امروز در وضعیت نابسامان اقتصادی یک میلیون و نیم شغل ظرف شش ماه ایجاد کرده است؟

خدادادی با اشاره به تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و امار بیکاری در کشور تصریح کرد: نمی توانیم بگوییم دولت در این زمینه کاری هم انجام نداده است اما کار هایی که برای ایجاد اشتغال در کشور انجام شده کافی نبوده و در جاهایی هم بر علیه آنان کار شده است مثل مورد اخیر کارخانه های اذراب و هپکو که بسیاری از کارگر های آنان از کار بی کار شدند .

فارغ از عجیب بودن آمار ایجاد 1/5 میلیون شغل در شش ماه اخیر، تفاوت‌های فاحشی که میان رقم اعلام شده توسط مسئولان دولتی نشان‌دهنده یک سردرگمی آماری در دولت بوده و این تشتت، بیانگر این واقعیت است که حتی در درون دولت هم جمع‌بندی واحدی از آمارهایی که اعلام می‌شود وجود ندارد. 


آنچه که مهم است، قربانی شدن بیکاران و کسانی است که در شرایط نامناسب بودن فضای کسب و کار در زندگی خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه می‌شوند اما مسئولان به ارائه آمارهایی که با واقعیت جامعه همخوانی ندارد می‌پردازند.
به عنوان نمونه‌ای دیگر، یکی از مدیران وزارت کار، طی هفته های گذشته از اعزام بیکاران به خارج از کشور برای شاغل شدنشان خبر داد، خبری که بی‌شک بیان‌کننده وضعیت نامناسب ایجاد شغل در کشور می‌باشد. 
محمد  اکبرنیا با  اعلام این خبر گفت: «خوشبختانه هماهنگی‌هایی صورت گرفته است و موفق شدیم چهار دفتر کاریابی در کشورهای استرالیا، عمان، ترکیه و تاجیکستان راه‌اندازی کنیم و از این طریق بتوانیم نیرو به آن کشورها اعزام کنیم.»
حال، با توجه به شرایط بازار کار کشور که حال و روز خوبی ندارد، بهتر است دولتمردان از ارائه آمارهایی که نه تنها وضعیت فعلی را خوب جلوه می‌دهد، بلکه به غلط، موفقیتی خیره‌کننده را در ذهن تداعی می‌کند! پرهیز کنند. 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد